سلامت نیوز : دیروز رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم روز ملی ثبت احوال ضمن ابراز نگرانی از تاثیر منفی افزایش سن ازدواج بر نرخ رشد جمعیت کشور به نقش دولت برای تامین زمینه حداقلی برای ازدواج جوانان تاکید کرد و گفت: مشکل کاهش زاد و ولد در کشور را نمی توان تنها با قانون حل کرد و افزایش جمعیت به درکی عمومی و همت ملی نیاز دارد و نمی توان مشکلات پدید آمده را تنها با تصویب قانون حل کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ دکتر علی لاریجانی در این مراسم که با حضور وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال برگزار شد تحولات انجام گرفته در سازمان ثبت احوال برای مکانیزه و الکترونیکی شدن فرآیندهای ثبت را مثبت ارزیابی و خاطرنشان کرد: مکانیزه شدن فرآیندها در ثبت احوال کار لازمی بود که انجام گرفت. مکانیزه شدن کارها می تواند باعث موفقیت ثبت احوال در نظام برنامه ریزی شود و در نهایت به خدمات رسانی بهتر وساده تر منجر شود.وی تاکید کرد: ما هم در مجلس کمک خواهیم کرد چراکه می دانیم این امر رفت و آمد مردم را تسهیل می کند.

رئیس مجلس تغییرات جمعیتی کشور طی یک قرن گذشته را تغییراتی مهم ارزیابی کرد و دراین خصوص گفت:جمعیت ما در این یک قرن از 9 میلیون به حدود 77 میلیون نفر رسیده است یعنی بیش از 8 برابر گسترش یافته است. البته افزایش جمعیت در سال های مختلف شتاب متفاوتی داشته است.طی سال های 35 تا 46 نرخ رشد جمعیت 3.1 درصد بود که نرخ پرشتابی است .این نرخ طی سال های 45 تا 55 که تنظیم خانواده کمی باز شد به 2.7 درصد رسید.اما در سال های 55 تا 65 که مصادف با انقلاب اسلامی بود رویکرد جمعیتی تغییر کرد و نرخ رشد به 3.9 درصد رسید. با این نرخ هر هزار سال یک بار جمعیت کشورمان ۲ برابر می شود. لاریجانی در ادامه افزود: با استفاده از روش های تنظیم جمعیت در سال های 65 تا 75 نرخ جمعیت به حدود ۲ درصد و سال های 75 تا 85 به 1.7 درصد رسید و سال 90 نیز نرخ رشد جمعیت به 1.4 درصد کاهش یافت روندی که حکایت از ایست جمعیتی دارد.

رئیس قوه مقننه با اشاره به این که جمعیت 77 میلیونی ایران تنها حدود 0.1 درصد از کل جمعیت جهان را تشکیل می دهد گفت: توسعه ایران از لحاظ جمعیتی در جهان 18 و در آسیا بعد از پاکستان و مصر رتبه سوم است. این بدین معنی است که در حال حاضر ایران کشوری پر جمعیت است اما با نرخ رشد 1.6 درصدی در آینده ای نزدیک وضعیت در شرایط دشوار قرار خواهد گرفت.به گفته رئیس مجلس جمعیت کمتر از 15سال کشور در حال حاضر 23.4 درصد یعنی 7.5 میلیون نفر و جمعیت 15 تا 31 سال یا به بیانی دیگر جمعیت جوان کشور 31.5 درصد یعنی 23.7 میلیون نفر است جمعیت میانسال با رده سنی 30 تا 64 ساله ها نیز 39.3، یعنی 29.5 میلیون نفر است که نشان می دهد ثقل جمعیتی کشور روی جمعیت میانسال قرار دارد. وی تصریح کرد: اگر سالمندان بالای 65 سال که 5.7 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند یعنی 4میلیون و 200هزار نفر ،به این جمعیت اضافه کنیم مجموع جمعیت میانسال به بالای کشور به 34میلیون نفر خواهد رسید.این یعنی 44درصد از جمعیت کشور که نگران کننده است.

در آینده نزدیک جمعیت جوان، پویا و خلاق ما به میانسالی و سالمندی می رسند

لاریجانی با هشدار نسبت به این موضوع که در آینده نزدیک جمعیت جوان، پویا و خلاق ما به میانسالی و سالمندی می رسند گفت:بر اساس هرم سنی موجود طی 20سال آینده 44درصد از جمعیت فعلی کشور دچار سالخوردگی می شوند و اگر به این مسئله توجه نشود در 100 سال آینده رشد جمعیت ایران منفی خواهد بود. وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص مسائل جمعیتی و اقدامات انجام گرفته پس از بیانات رهبری افزود: ایشان توصیه هایی به مسئولان کشور داشتند که البته نشان از این دارد که زیربنای این توصیه ها مسائل آماری است.حتی پس از توصیه های رهبری شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیماتی گرفت و دولت هم لایحه ای به مجلس ارائه کرد که درحال حاضر مراحل پایانی خود را طی می کند. وی جمعیت و مشکلات ناشی از کاهش نرخ آن را موضوعی مهم توصیف کرد که نمی توان تنها با قانون به حل و فصل آن پرداخت بلکه باید در سطوح مختلف جامعه فرهنگ سازی انجام داد.

رسانه ها هم باید تلاش کنند و دولتمردان نیز مشوق هایی برای افزایش جمعیت در نظر بگیرند. رئیس مجلس خاطرنشان کرد:مجلس به زودی قانونی را به تصویب نهایی می رساند اما با قانون به تنهایی نمی شود جمعیت را در کشور افزایش داد بلکه برای دستیابی به این اهداف باید همت عمومی وجود داشته باشد. لاریجانی در بخش دیگری از صحبت های خود به آمارهای ازدواج اشاره کرد و گفت:هر سال 800 هزار نفر در کشور ازدواج می کنند که میانگین سنی برای مردان 27.1 و برای زنان حدود 23 سال است .وی کاهش نرخ ازدواج را از آسیب های مهم اجتماعی دانست و عوامل مختلفی مانند مسائل اقتصادی را در آن دخیل دانست و گفت:یکی از این عوامل علاقه به ادامه تحصیل است چراکه برخی افراد ازدواج را مخل درس خواندن می دانند.

وی با بیان این که در شرایط فعلی 23.7 میلیون نفر از جامعه در سن ازدواج هستند گفت: متاسفانه زمینه ازدواج برای تمام این افراد فراهم نیست. وی به نقش خانواده ها در بالارفتن سن ازدواج جوانان نیز اشاره کرد و اظهار داشت:خانواده ها نیز در بالارفتن سن ازدواج نقش دارند اما دولت هم باید حداقل هایی را برای ازدواج جوانان فراهم کند اما مهم ترین اقدام دولت باید فرهنگ سازی باشد.در مسئله طلاق هم سالانه حدود 140هزار طلاق در کشور ثبت می شود بدین معنی که به ازای هر شش ازدواج یک طلاق در کشور ثبت می شود که بیشتر این طلاق ها در سال های اول تا پنجم شروع زندگی مشترک انجام می شود.

وزیر کشور: روند افزایش جمعیت در کشور کند و نگران کننده است

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در این مراسم روند افزایش جمعیت در کشور را کند و نگران کننده دانست و گفت:روند افزایش جمعیت با توجه به شرایط جغرافیایی کشور پاسخگوی نیاز های جامعه نیست و طی 30تا 40سال آینده با این روند رشد جمعیت نمی توان پاسخگوی نیازهای جامعه بود. وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره نگرانی های موجود در خصوص خطر پیر شدن جمعیت افزود: روند فعلی نرخ رشد جمعیت در کشور نگران کننده است و نمی توان با این روند جمعیت طی 30 تا 40سال آینده به اهداف تعریف شده در کشور دست یافت. وی گفت:عوامل متعددی در ایجاد این مشکل دخیل است که اجازه نمی دهد، راحت تصمیم گیری کنیم.وزیر کشورافزود: آمارهای سازمان ثبت احوال می تواند مبنای بسیاری از تصمیم گیری ها باشد.وی در خصوص کارت هوشمند ملی نیز گفت:صدور این کارت به عنوان تکلیف در قانون برنامه پنجم آمده است. هر چند در زمان ورودم به وزارت کشور، اطلاعات درستی از آن نداشتم، اما پس از مطالعه به این نتیجه رسیدیم که اگر کارت هوشمند ملی هر چه سریع تر به بهره برداری برسد، می تواند در سیاست گذاری ها نیز نقش مهمی ایفا کند.

تا ۳۰سال آینده تعداد ولادت و فوت یکسان می شود

ناظمی اردکانی رئیس سازمان ثبت احوال کشور نیز در این مراسم گفت: درحال حاضر ثبت وقایع حیاتی ولادت،فوت،ازدواج و طلاق در مهلت قانونی 10 تا 15 روز انجام می گیرد و تمامی این موارد به صورت لحظه ای ثبت می شود. وی البته خاطرنشان کرد: در حال حاضر درمدت قانونی مدنظر بیش از 97درصد از ولادت ها و بیش از 95درصد از آمار فوتی ها به شکل لحظه ای در سامانه ثبت احوال ثبت می شود. وی پروژه کارت هوشمند ملی را یکی از مهم ترین پروژه های آتی کشور اعلام کرد و یادآور شد:22بهمن امسال کارت هوشمند ملی جایگزین کارت های ملی می شود که انجام این کار به تجهیز تمامی شهرستان ها به تجهیزات صدور کارت هوشمند نیاز دارد. وی درباره نرخ باروری در کشور اظهار داشت: نرخ باروری در کشور به 1.7 سقوط کرده است و بیشتر خانواده ها تک فرزندی هستند لذا با این روند در 30 سال آینده به نقطه صفر رشد جمعیت می رسیم و تعداد ولادت و فوت در کشور یکسان می شود.

در حاشیه:

* دراین مراسم از اسناد هویتی شهدای هسته ای کشور نیز رونمایی شد.

* در این مراسم خانواده های شهدای هسته ای مورد تقدیر قرار گرفتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha