سلامت نیوز : بهزیستی به عنوان یك نهاد خدماتی از قشر آسیب پذیر اجتماعی رسالت بسیار سنگینی را به عهده دارد، به ویژه در جوامعی مانند جامعه ما كه روند فزاینده آسیب‌ها گاهی به صورت بحرانی شرایط وخیمی یافته و منجر به بروز مشكلات حاد اجتماعی می‌شود باید هیات تصمیم‌گیری ضدبحران داشته باشد تا در شرایط اضطرار نسبت به انجام اقدامات فوری در صحنه حضور پیدا كند. اگر نظام بوروكراسی حاكم بر ادارات در بهزیستی به عنوان یك نیروی پشتیبانی كننده آسیب‌های اجتماعی حاكم گردد قطعا نمی‌توان امیدی برای رفع مشكل درمانده‌ای از بهزیستی داشته باشیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ انتظار جامعه از نهادهایی مانند آتش‌نشانی یا پلیس حضور مستمر و مداوم و آمادگی تمام عیار و كامل و تمام وقت در جامعه است. بهزیستی بر اساس قوانین و مقررات خویش باید به حمایت از كودكان خیابانی، زنان خودسرپرست، زنان ویژه، معلولان، عقب‌ماندگان جسمی و حركتی و ذهنی، كودكان كار، افراد دوجنسیتی و خیل عظیم انسان‌های لازم‌التوجه در جامعه بپردازد زیرا اگر این افراد مورد حمایت جدی قرار نگیرند هر آن احتمال سقوط به ورطه جرم و جنایت به عنوان طعمه بزهكاران اجتماعی هستند و در معرض مشكلات و گرفتاریهای حادی قرار می‌گیرند. به همین دلیل لازم است اتاق بحران بهزیستی همیشه فعال، آماده به خدمت برای رفع مشكلات قشر آسیب‌پذیر جامعه باشد. اگر بهزیستی برای انجام خدمات و ارائه پشتیبانی‌ها منتظر نظام تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های شورایی، كمیته‌ای، جمعی و گروهی باشد كه فرد آسیب پذیر نابود خواهد شد. چرا معلولان برای ارائه كمك باید در لیست انتظار چند ماهه قرار ‌گیرند؟ این مشكلات از یكسو و از طرف دیگر بهزیستی نباید كار را اینقدر به تاخیر بیندازد تا مقامات مافوق نسبت به انجام وظایفش دستور صادر نمایند. این اقدام جز كم‌كاری و بی‌توجهی چیز دیگری نیست و فعالیت‌های شرح وظایف سازمان بهزیستی بسیار مقدس، ارزشمند، انسان دوستانه و فوق‌العاده حائز اهمیت است. قطعا باید عناصری كه معتقد به كمك به قشر آسیب پذیرند در راس امور برای انجام وظایف اینچنینی مسئولیت بپذیرند.

پرسنل خدوم بهزیستی افزون بر انجام كارهای اداری با ارائه خدمات خویش به قشر آسیب‌پذیر جامعه منشا ثواب اخروی می‌گردند.بهزیستی نباید منتظر وقوع حادثه و شكل گیری بحران باشد تا بتواند پس از ورود مشكل آن هم بعد از طی نظام بوروكراسی به یاری افراد بپردازد بلكه باید با نگاهی عمیق و توجهی دقیق آینده‌نگری نموده و به عناصری كه احتمال قرار گرفتن آنها در شرایط بحران وجود دارد كمك نمایند و اجازه ندهد تا آنان در معرض مشكلات جدی قرار بگیرند. مكانیسم یاری‌رسانی به عناصر بحران زده باید چنان سریع انجام شود كه به معضل تبدیل نشود. نباید مدیران بهزیستی دست روی دست گذاشته و منتظر دستور مقام بالادستی خویش برای كمك رسانی باشند. باید مدیر بهزیستی از اختیار عملی برخوردار شود كه بتواند در صحنه تصمیم گرفته و اقدامات خویش را به هنگام به عنصرپذیر برساند در غیر اینصورت نوش دارو بعد از مرگ سهراب چه سود خواهد داشت و در هتك حرمت و آبرو ریزی و اعتبارشكنی‌شأن انسانی فرد محروم چگونه می‌توان جبران آسیب روحی و زخمی آن را التیام بخشید.

بهزیستی باید افزون بر مددرسانی مالی و اقتصادی همانند پدری مهربان و مادری دلسوز شرایط امنی را برای مددجویان فراهم كند تا آنان با خیالی آسوده از این سازمان كمك‌رسان مدد بخواهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha