چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۹
کد خبر: 102288
سلامت نیوز : پژوهشگران استرالیایی دریافتند که آب و هوای ابری و بارانی به دلیل تاثیر مثبتی که بر افزایش قدرت حافظه دارد، برای مغز مفید است. مطالعات این محققان نشان داد که احساس غمگینی در هوای ابری، موجب می‌شود افراد در تست‌های حافظه نتایج بهتری کسب کنند. این تحقیق در واقع مطالعات قبلی را که نشان داده بودند دانش آموزان مبتلا به افسردگی خفیف حافظه قوی تری داشته و نمرات بالاتری کسب می‌کنند، تایید می‌کند. البته این تحقیق به این معنی نیست که احساس غم و افسردگی به دلیل اثرات مثبت بر حافظه، نادیده گرفته شود بلکه متخصصان توصیه می‌کنند در صورت تداوم این حالت، حتما باید به روانپزشک یا روانشناس مراجعه کرد.
 
هوای ابری و سردرد میگرنی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ دکتر عصار زادگان، متخصص مغز و اعصاب در این باره می‌گوید: زمینه‌های ایجاد بیماری میگرن به فرآیندهای بیوشیمیایی و عروقی داخل مغز مربوط می‌شود. علت اصلی بیماری میگرن هنوز بر کسی معلوم نیست. نمی‌توان گفت هوای ابری و بارانی سبب حمله‌های میگرنی می‌شوند. هیچ گونه مطلب و دلیل علمی وجود ندارد که اثبات کند هوای بارانی و ابری سبب حمله‌های میگرنی می‌شود.گاهی شاهد هستیم بعضی افراد در فصول پاییز و زمستان بیشتر دچار سردردهای میگرنی می‌شوند. از آن جایی که زمینه‌های اضطراب و استرس در میگرنی ها بیشتر است، در محیط‌هایی که نور کم است مثل کشور انگلستان که هوا معمولا ابری بوده و آفتابی نیست، اضطراب و استرسی که در اثر حال و هوای محیط زندگی بد افراد حاکم می‌شود، سبب افزایش حمله‌های میگرنی شده و در نتیجه شاید بتوان گفت که آب و هوا بر روی حملات میگرن به طور غیر مستقیم تاثیرگذار است.

هوای ابری و افسردگی

شاید شما هم از جمله افرادی باشید که در روزهای آخر پاییز تا اول بهار احساس افسردگی و غم دارید و شاید به همین علت از دو فصل پاییز و زمستان متنفر هستید. ‌روان‌شناسان به احساس کمتر غمگینی در روزهای کم‌نور می‌گویند «غمگینی زمستانی» و به احساس شدیدتر غمگینی و ناامیدی که چند نشانه بدنی مثل خواب‌آلودگی هم همراهش باشد، می‌گویند «افسردگی زمستانی یا فصلی». اما چرا ما در روزهای ابری مستعد ابتلا به این احساسات منفی می‌شویم؟ دلیل قطعی بیماری افسردگی فصلی تا به امروز به‌صورت دقیق مشخص نشده است،‌ اما به دلیل شیوع بالای آن در مناطق خاص، تصور دانشمندان بر این اصل استوار است که بیماری به دلیل تغییر در میزان نور خورشید ایجاد می‌شود. تئوری آنها از این قرار است که چون در زمستان و پاییز میزان قرار گرفتن در معرض آفتاب کاهش پیدا می‌کند، ساعت بیولوژیک بدن که خواب، حالات درونی‌ و هورمون‌ها را تنظیم می‌کند به تاخیر افتاده و معمولا در زمستان روند کندی را دنبال می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha