چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 102298

راه حل‌های مقطعی همچون پرداخت کمک هزینه ازدواج و استخدام دولتی و تعیین مهریه 110 سکه‌ای و ازدواج نیمه مستقل و ... نیز نتوانسته سنگی را از سر راه این معضل بردارد. بسیاری از جامعه‌شناسان وجود تورم را مهم‌ترین دلیل عقب‌نشینی جوانان از ازدواج می‌دانند.

مشکلات اقتصادی همچنان سد راه ازدواج جوانان
سلامت نیوز : چند سالی است که مسئولان نسبت به افزایش سن ازدواج و تبعات بعدی آن هشدار می‌دهند اما با وجود جلسات و سمینارهای مختلفی که در این باره برگزار شده هنوز راه حل مناسبی برای رفع این مشکل ارایه نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ راه حل‌های مقطعی همچون پرداخت کمک هزینه ازدواج و استخدام دولتی و تعیین مهریه 110 سکه‌ای و ازدواج نیمه مستقل و ... نیز نتوانسته سنگی را از سر راه این معضل بردارد. بسیاری از جامعه‌شناسان وجود تورم را مهم‌ترین دلیل عقب‌نشینی جوانان از ازدواج می‌دانند. اگر چه در طی چند سال گذشته سعی شده تا با سیاست ارایه وام ازدواج جوانان برای گام نخست تشکیل زندگی تشویق شوند با این حال سردرگمی برای پرداخت بودجه این وام وجود دارد و هر مسئولی از حوزه خود آن را به مسئول دیگری در حوزه دیگر پاس می‌دهد. این موضوع در حالی مطرح می‌شود که تعلل در ازدواج جوانان آسیب‌هایی جدی‌ای را به جامعه وارد می‌کند که رفع آن از عهده هر کسی بر نمی‌آید.

رییس انجمن علمی مددكاری ایران با انتقاد از اینكه برخی‌ می‌گویند مسكن و اشتغال شرط ازدواج موفق نیست، می‌گوید: «پایه و زیر بنای ازدواج مسكن و درآمد معین است، در كنار این موارد خانواده، قوانین جامعه، حمایت خانواده از زوجین، و فرهنگ زوجین نیز تاثیرگذار است اما وقتی در جامعه‌ای مسكن و حداقل درآمد وجود نداشته باشد ازدواج نمی‌تواند مشكل‌گشا باشد و وقتی نان و سرپناه نباشد عشق و عاشقی فراموش می‌شود، زیرا جوانی كه ازدواج كرده و سرپناه و درآمدی ندارد خواه‌ناخواه این ازدواج منجر به جدایی خواهد شد.» مصطفی اقلیما می‌گوید: «در خوشبینانه‌ترین حالت اگر هیچ دختری هنگام ازدواج مهریه طلب نكند و هیچ پسری هم جهیزیه نخواهد و بدون هیچ گونه خرید طلا و جواهری با یك عقد ساده با یكدیگر ازدواج كنند، اما باز هم داشتن یك سرپناه و حداقل درآمد لازمه شروع یك زندگی است.»‌

اقلیما تصریح می‌كند: «مسئولانی كه در خصوص ازدواج جوانان طرح‌ها و ایده‌های مختلفی را مطرح می‌كنند باید به جای این طرح‌ها ابتدا علت ازدواج نكردن جوانان را بررسی كرده و بعد ایده بدهند در حالی‌كه ما ابتداصورت مسأله را پاك می‌كنیم و مسایل اصلی را عنوان نمی‌كنیم و نمی‌گوییم كه مثلا درآمد افراد نسبت به سال قبل 15 درصد بیشتر شده اما در مقابل، تورم بسیار زیادتر شده است، بلكه بدون توجه به این موضوع فقط موضوع ازدواج كردن جوانان را - به هر نحو كه شده – مطرح می‌كنیم و توقع داریم با برنامه‌هایی كه می‌دهیم جوانان به سمت ازدواج سوق پیدا كنند.»وی تصریح می‌کند: «با زیاد كردن وام ازدواج، ارایه طرح‌هایی همچون ازدواج نیمه مستقل، مهارت همسرگزینی، تهیه بسته‌های آموزشی ازدواج، تولید فیلم و سریال و آموزش همسریابی به جوانان نمی‌توان به بالا رفتن آمار ازدواج امیدوار بود،زیرا خانواده‌ها می‌توانند بهترین آموزش‌ها را در زمینه ازدواج به جوانان ارایه كنند پس دلیل اساسی در ازدواج نكردن جوانان مورد دیگری است نه كمبود آموزش در این زمینه.»

نقش دولت در ازدواج کمرنگ شود
ازدواج در سال‌های اخیر به یکی از موضوع‌های مهم و دغدغه برانگیز برای مسئولان تبدیل شده است و در این زمینه راهکارهای گوناگونی نیز ارایه کرده‌اند که موافقان و مخالفانی دارد. این در حالی است که به گفته برخی کارشناسان نام جوانان در وزارت ورزش و جوانان کمرنگ شده است و توجه مسئولان به ورزش بیش از جوانان معطوف شده است. «اردشیر گراوند» جامعه‌شناس در گفت‌وگو با «حمایت» معتقد است که هر چه نقش دولت در موضوع‌های فرهنگی کمرنگ‌تر باشد مردم موفق‌تر عمل می‌کنند زیرا این موضوع‌ها مربوط به مردم است.

از قدیم و ندیم گفته‌اند «به جای اینکه ماهی به طرف بدهی، ماهیگیری به او یاد بده» بنابراین بهترین راهکار برای ازدواج رفع مشکل اقتصادی است. گراوند با بیان اینکه در حال حاضر نبود اشتغال یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش روی جوانان است، توضیح می‌دهد: با ارایه 5 میلیون تومان در قالب وام ازدواج گره‌ای از زندگی جوانان باز نمی‌شود زیرا این راه‌کارها مقطعی است و برای بلند مدت پاسخگو نیست.وی با انتقاد از وجود تورم می‌گوید: به طور قطع مشکل‌های اقتصادی یکی از بزرگترین موانع سر راه ازدواج است بنابراین باید با برداشتن این سنگ، راه صعب‌العبور ازدواج را باز کرد.

فرهنگ‌سازی درباره ادامه تحصیل
در سال‌های اخیر اکثر خانواده‌ها بخصوص کسانی که در شهر زندگی می‌کنند به ادامه تحصیل شاید با دیده چشم و هم چشمی نگاه می‌کنند، بنابراین سن ازدواج را بر اساس پایان دوره تحصیلی می‌سنجند. همین موضوع موجب شده است تا افزایش تحصیلات نیز یکی دیگر از موانع ازدواج است زیرا بسیاری از افراد ازدواج را مانعی برای ادامه تحصیل می‌دانند زیرا معتقدند که درگیر زندگی خواهند شد و به همین علت تا پایان دوره تحصیل خود سراغ ازدواج نمی‌روند که این موضوع موجب بالا رفتن توقع‌ها خواهد شد که این موضوع همسرگزینی را مشکل می‌کند. با وجود اینکه دولت وام ازدواج را یکی از راه‌های تشویق به ازدواج می‌داند اما عضو هیأت رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید: در بودجه امسال برنامه‌هایی برای وام ازدواج جوانان تعیین شده است و این موضوع به وزارت ورزش و جوانان مربوط می‌شود اما هنوز مبلغی را برای ساماندهی امور ازدواج جوانان اختصاص نداده‌اند.

عباس قائید رحمت با بیان اینکه پرداخت تسهیلات وام ازدواج در قانون دیده شده است، بیان می‌کند: اعطای این تسهیلات پیش از این مصوب شده است اما هنوز مشکلاتی که جوانان بر سر راه دریافت وام ازدواج دارند، مرتفع نشده است. این در حالی است که تشکیل خانواده موضوعی ضروری در کشور است. رفع مشکلاتی که بر سر راه ازدواج جوانان از جمله مسکن و اشتغال و در نهایت شکل گیری خانواده وجود دارد نیازمند تعامل بین بخشی میان دولت و مجلس است.

سیاست‌های انقباضی مانعی برای وام ازدواج
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به «حمایت» می‌گوید: با پرداخت وام ازدواج نیز نمی‌توان جوانان را به ازدواج تشویق کرد زیرا اکنون وضعیت هزینه‌های زندگی به طور سرسام آوری افزایش یافته است به طوری که باید از سوی دولتمردان برای رفع تورم اقدام جدی کرد. محمد اسماعیل سعیدی خاطرنشان می‌کند: اکنون به دلیل سیاست‌های انقباضی برای بانک‌ها پرداخت وام ازدواج با مشکل مواجه شده است این در حالی است که مسئولان بارها اعلام می‌کنند که دستورهایی برای رفع موانع از سر راه ازدواج ابلاغ کرده‌اند اما در عمل اجرایی نمی‌شود. سعیدی مشکل دیگر را اقشاری با درآمد پایین عنوان می‌کند و در این زمینه توضیح می‌دهد: تعداد زیادی از زوج‌های جوان هستند که درآمد پایین دارند و برای اداره زندگی خود با مشکل مواجه می‌شوند و همین موضوع گاهی باعث بروز اختلاف‌های شدید و در نهایت جدایی خواهد شد.وی تاکید می‌کند: در صورتی که مشکل تورم مرتفع نشود نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش جمعیت عمل کنیم. البته در قبال این موضوع باید منتظر آسیب‌هایی که در اثر افزایش تعداد مجردها در جامعه ایجاد می‌شود باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha