چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 102302

هوای شهر تهران که در هفته‌های قبل نیز با وارونگی، آلودگی شدیدی را تجربه کرد و چند روزی مدارس و کارخانه‌ها تعطیل شد، بار دیگر با سکون و پایداری مواجه شده است و گزارش‌های سازمان هواشناسی، از تغلیظ آلودگی هوای تهران حکایت دارد.

پایداری، بلای جان تهران!
سلامت نیوز :  دلمان به چند روز بارش برف و باران خوش بود که هوای شهر با پایداری و سکون دوباره، وارد شرایط اضطرار شد. شرایطی که بیش از همه دانش‌آموزان و محصلان را با تعطیلی احتمالی خرسند می‌کند. هوای شهر تهران که در هفته‌های قبل نیز با وارونگی، آلودگی شدیدی را تجربه کرد و چند روزی مدارس و کارخانه‌ها تعطیل شد، بار دیگر با سکون و پایداری مواجه شده است و گزارش‌های سازمان هواشناسی، از تغلیظ آلودگی هوای تهران حکایت دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت قانون ؛ وضعیت توپوگرافی شهر تهران به گونه ای است که در نیمه دوم سال و وارونگی هوا، اندکی پایداری و سکون شرایط جوی، آلودگی شهر را تشدید می‌کند و همگان دعا به رفتن پایداری از هوای شهر و وزش باد، برای نفس کشیدن می‌کنند. مدیرکل محیط زیست استان تهران می‌گوید: هوای تهران با قرار گرفتن شاخص ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون روی عدد 154 در آستانه شرایط اضطرار قرار دارد.

محمدهادی حیدرزاده می‌گوید: در حال حاضر آلاینده منواکسید کربن با ایستادن روی عدد 42 در شرایط پاک، ازن با ایستادن روی عدد 14 و در شرایط پاک، دی اکسید نیتروژن با ایستادن روی عدد 69 در شرایط سالم، دی اکسید گوگرد با ایستادن روی عدد 27 در شرایط پاک و ذرات معلق کمتر از 10 میکرون با ایستادن روی عدد 79 در شرایط سالم است.وی به بیماران قلبی، ریوی، سالمندان و کودکان توصیه کرد از تردد غیر ضروری در هوای آزاد و همچنین سایر افراد از انجام فعالیت‌های شدید بدنی در فضای باز خودداری کنند.

 کارخانجات آلاینده، تعطیل شد
به دنبال تشدید آلودگی هوای پایتخت، معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان تهران نیز از تعطیلی فعالیت تمام معادن شن و ماسه، واحدهای تولیدی بتن و کارخانجات آسفالت به دلیل پایداری هوا و تشدید آلودگی‌ها سخن گفت و به گفته محمد رستگاری، با توجه به اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران به دلیل غلظت بیش از حد مجاز ذرات معلق، با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی کشور مبنی بر سکون نسبی هوا از امروز تا پایان هفته پیش بینی می‌شود افزایش آلاینده‌های جوی در استان تهران طی دو روز آینده تداوم داشته و سبب کاهش کیفیت هوا و افزایش آلاینده‌ها شود. بر این اساس محیط زیست استان تهران از آموزش و پرورش استان درخواست کرده است که زنگ ورزش مدارس از سه شنبه تعطیل شود. همچنین محیط زیست استان تهران از اداره کل ورزش و جوانان استان و سازمان ورزش شهرداری استان درخواست کرده است در راستای کاهش ورزش همگانی و فعالیت‌های شدید بدنی اطلاع رسانی کند.وی از درخواست محیط زیست استان تهران برای استقرار ایستگاه‌های سیار اورژانس در مناطق آلوده و پرتردد پایتخت طی روزهای آینده خبر داد. علاوه بر واحدهایی که فعالیتشان در روزهای آتی ممنوع است تمام واحدهای دارای پتانسیل آلودگی هوا هم باید با حداقل ظرفیت در این مدت کار کنند. همچنین از تمام مردم به ویژه سالمندان و کودکان درخواست کرد از تردد غیرضروری در معابر، انجام فعالیت‌های شدید بدنی و فعالیت‌های ورزشی در فضای باز خودداری کنند.

 خودروها، مقصر اصلی آلودگی هوا
ورود دوباره وضعیت هوای تهران به آلودگی شدید، داستان پیدا کردن مقصر برای وضعیت فعلی را دوباره ورق می‌زند. مقصری که از نگاه مدیرکل محیط زیست تهران، "خودرو" نام دارد و هر روز نیز بر وزن تقصیرش افزوده می‌شود. به گفته وی در سال گذشته 500هزار خودرو به مراکز معاینه‌فنی خودروی تهران مراجعه کردند که 14درصد از آنها دارای آلایندگی بالا بودند. این تعداد یعنی تقریبا 70هزار خودرو. فاجعه این است که این 70هزار خودرو معادل2.5 میلیون خودرو آلودگی تولید می‌کردند.حیدرزاده به کیفیت پایین سوخت و عدم‌تحقق برنامه توسعه کشور برای تبدیل خودروهای فرسوده نیز اشاره کرده و می‌گوید: در کشور روزانه 17میلیون لیتر سوخت یورو4 تولید می‌شود که این میزان به‌معنای نرسیدن به برنامه‌های بالادستی است. کشور ما در حال حاضر در تحریم است که واقعا آزاردهنده است، ولی وزارت نفت متعهد شده است تا سوخت یورو4 را در کشور تأمین کند و حتی قول صادرات سوخت یورو4 را هم داده است. وی به تصمیم مجلس در مورد افزایش زمان معاینه خودروها اشاره کرد و گفت: نمایندگان مجلس در مورد معاینه‌فنی خودروها اجحاف کردند. درست است که وضعیت استاندارد خودروها مناسب نیست یا مراکز معاینه فنی ما از استانداردهای روز عقب هستند اما دلیل نمی‌شود صورت مسئله را پاک کرد.

 پایداری هوا، پارسال سه هزار نفر را کشت
پایداری هوا و تشدید آلودگی، علاوه بر خسارات اقتصادی و زیست محیطی، جان تهرانی‌ها را نیز نشانه می‌رود. چنانکه چندی قبل رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: براساس گزارش‌های رسمی درسال گذشته، سه هزار نفر از شهروندان تهرانی به علت عوارض ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست دادند.به گفته محمد حقانی، مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در تهران سال گذشته هشت درصد از مرگ و میر‌ها را به خود اختصاص داد که البته با معاینه فنی خودروها می‌توان از فوت 10 درصد از شهروندان تهرانی جلوگیری کرد . در بسیاری از کشورهای اروپایی که خودروهایی با استانداردهای یورو چهار تولید می‌شود، هر سال یا حداکثر هر دو سال موظف به انجام معاینه فنی هستند. در صورتی که در کشور ما که بسیاری از خودروهای تولیدی حتی استاندارد یورو یک را نیز نمی توانند کسب کنند، پنج سال از معاینه فنی معاف می‌شوند.وی تصریح کرد: تغییر زمان معاینه فنی خودروهای نو از دو سال به پنج سال یک اشتباه بزرگ در کارنامه نمایندگان مجلس هشتم بود که انتظار می‌رود نمایندگان مجلس نهم نسبت به اصلاح آن اقدام کنند. هدف اصلی اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی افزایش بهره وری است و انتظار می‌رود وقتی موضوع خصوصی سازی در مجموعه‌ای اتفاق می‌افتد هدف مذکور مورد توجه قرار گیرد و تحت الشعاع اهداف جانبی قرار نگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha