باید واکسیانسیون علیه ویروس HPV (عامل بیماری زگیل تناسلی) به پروتکل واکسیانسیون کشور بپیوندد و یا اینکه خودمان در کشور بتوانیم این واکسن را تهیه کنیم.

واکسیانسیون علیه زگیل تناسلی باید وارد پروتکل واکسیانسیون کشور شود
سلامت نیوز : یک ایمونو لوژلیست و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: باید واکسیانسیون علیه ویروس HPV (عامل بیماری زگیل تناسلی) به پروتکل واکسیانسیون کشور بپیوندد و یا اینکه خودمان در کشور بتوانیم این واکسن را تهیه کنیم.

"سعید نمکی"، ایمونولوژلیست و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد بیماری زگیل تناسلی گفت: عامل این بیماری ویروس HPV است که ماهیت آن با HIV (عامل بروز بیماری ایدز) فرق می‌کند.

وی افزود: این بیماری در خانم‌هایی که از لحاظ ژنتیکی مستعد هستند می‌تواند موجب بیماری سرطان دهانهٔ رحم شود و این مساله بزرگ‌ترین خطر این ویروس است.

نمکی ادامه داد: در آقایان هم پزشکان ویروس EB را عامل سرطان حنجره می‌دانستند که امروزه مشخص شده که ۲۰% از کسانی که سرطان حنجره می‌گیرند به دلیل ویروس HPV است. خطری که این ویروس علاوه برای ایجاد زگیل دارد این است که سبب تومور حنجره در آقایان و سرطان رحم در خانم‌ها می‌شود.

وی در مورد اقدامات برای جلوگیری از شیوع این بیماری نیز اظهار داشت: راه رایج پیشگیری از این بیماری واکسیناسیون است که تاکنون به خوبی جواب داده است و در امریکا، هم دخترهابچه‌ها و اخیراً پسر بچه‌ها را در سنین دبیرستان در مقابل این بیماری واکسینه می‌کنند.

نمکی در مورد اینکه چرا به صورت شفاف در این زمینه اطلاع‌رسانی نمی‌شود گفت: اخیراً در سمیناری که برای سرطان برگزار شد من در مورد این بیماری مفصل صحبت کردم. رسانه‌ای کردن این مساله ممکن است موجب وحشت عمومی شود. همچنین به علت اینکه واکسیناسیون علیه HPV در کشور ما گران است و هزینه‌های ریالی آن بسیار سنگین است ایجاد هراس عمومی تقاضای واکسیناسیون را بالا می‌برد و از نظر بهداشتی جوابگوی مطلب نخواهد بود.

وی در ادامه گفت: ما باید اقدامات و زیر ساخت‌هایی را فراهم کنیم تا واکسیانسیون علیه HPV در آینده به عنوان پروتکل واکسیانسیون کشور پیش برده شود یا اینکه توانمندی تولید واکسن در کشور را به حدی بالا ببریم تا خودمان در کشور بتوانیم این واکسن را تهیه کنیم.

این ایمونولوژلیست در پایان گفت: از آنجایی که این بیماری از طریق مقاربت منتقل می‌شود از نظر بهداشت عمومی توصیه می‌کنم اصول بهداشتی در روابط میان زن و مرد رعایت شود و باید توجه داشت که داشتن شرکای جنسی متعدد نیز می‌تواند خطر ابتلا را تشدید کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha