سلامت نیوز : رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله(عج) گفت: وزارت بهداشت آنقدر در مسائل مالی و نیروی انسانی مشکلات دارد و در آنها غرق شده که به وظیفه اصلی خود که وکالت سلامت مردم است، وارد نشده و در بحث کنترل آلودگی هوا مقتدر عمل نکرده است.

جعفر اصلانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در گفت‌وگو با فارس در مورد وضعیت آلودگی هوای تهران گفت: متأسفانه چندین سال است در فصل پاییز، اواخر این فصل و اوایل زمستان با تشدید آلودگی هوا مواجه می‌شویم و بیماران ریوی که تحت نظر بوده‌اند ،بیماری‌شان تشدید می‌شود و بیمارانی که حداقل دارو مصرف می‌کردند از کنترل خارج می‌شوند و برخی نیز به بستری نیاز پیدا می‌کنند.

این فوق‌ تخصص ریه ادامه داد: تعدادی از بیماران نیز در شرایط آلودگی هوا که بیماری خاموش دارند و ماه‌ها نیاز به مصرف دارو نداشته‌اند، بیماریشان عود می‌کند و برای دریافت دارو به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.

وی گفت: اما گروه دیگر بیماران افرادی هستند که بیماری خاصی ندارند اما آلودگی هوا در آنها علائمی را ایجاد می‌کند که باعث مراجعه‌شان به پزشک می‌شود. سوزش حلق و سرفه‌های غیرقابل کنترل از این علایم است.

اصلانی تصریح کرد: یکی از عوامل ایجاد عفونت‌های ویروسی که باعث تشدید سرفه‌های غیرقابل کنترل می‌شود، آلودگی هوا است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط هوای آلوده به بیماران، مردم و متولیان توصیه‌های جداگانه داده می‌شود، ادامه داد: به بیماران توصیه می‌کنیم زمانی که علائمشان شدت یافت دارویشان را حتماً مصرف کنند و آنها را کم یا قطع نکنند و در صورت تشدید علائم به پزشک مراجعه کنند.

اصلانی گفت: به این افراد توصیه می‌شود در مناطق آلوده و خارج از منزل کمتر حضور یابند و از برخی ماسک‌های فیلتر‌دار که شاید کمک‌کننده باشد، استفاده کنند.

وی افزود: اگر ماسک فیلتر‌دار بوده و فیکس شود و طولانی‌مدت استفاده نشود تأثیر‌گذار خواهد بود اما ماسک‌های معمولی در برابر آلودگی هوا تأثیری ندارد.

اصلانی تصریح کرد: همچنین مصرف مواد آنتی‌اکسیدان مانند میوه‌ و مصرف شیر برای کاهش عوارض آلودگی هوا و کاهش فعالیت بدنی در فضای باز توصیه می‌شود.

وی به مردم و مسئولان توصیه کرد: سعی کنند از خودروهای شخصی کمتر استفاده کنند و مسئولان اجرایی نیز باید برای این وضعیت فکری کنند و با برنامه‌ریزی سعی کنند این آلودگی را کاهش دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله گفت: بسیاری از کشورها در دنیا موفق شدند آلودگی را کاهش دهند چرا که هزینه‌های سنگینی به کشور تحمیل می‌کنند. در این زمینه اقدامات چند سازمانی لازم است و باید مجموعه، متمرکز رفتار کند چرا که اگر هماهنگی نباشد هر کسی نسبت به فعالیت خود شانه خالی می‌کند و به مرحله‌ای می‌رسیم که دیگر کاری نمی‌توانیم بکنیم.

وی با اشاره به وضعیت شهر لندن گفت: 80 سال پیش پس از فوت چند هزار شهروند بر اثر بارش باران اسیدی در لندن، مسئولان این شهر اقدامات لازم را انجام دادند و اکنون به اندازه کشور ما آلودگی ندارند. در برخی موارد نیاز به هزینه کردن است و در برخی جاها نیاز به هماهنگی داریم.

اصلانی گفت: گاهی آلودگی به تنهایی بیماری ایجاد نمی‌کند اما افرادی که زمینه بیماری‌هایی مانند ریوی دارند با آلودگی هوا بیماریشان تشدید می‌شود و ممکن است از مرحله معمولی به حاد برسند و بستری شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله در مورد اقدامات وزارت بهداشت در این زمینه گفت: به نظر می‌رسد وزارت بهداشت باید با اقتدار بیشتری وارد شود چرا که فقط مسئولیت درمان مردم را ندارد بلکه وکیل مدافع سلامت مردم است و باید با پشتوانه مردمی با اقتدار وارد عرصه شود.

وی ادامه داد: اگر خودروها استاندارد نیستند استاندارد‌ها را اعلام کند و پای آن بایستد. اگر کارخانجات آلودگی هوا تولید می‌کنند با آنها برخورد کند و با تصویب قوانین و نظارت بر آنها مقتدرانه عمل کند.

وی گفت: وزارت بهداشت می‌تواند مقتدر‌تر از اینها باشد و دلیل این وضعیت مشکلات عمده و عقب‌افتادگی این وزارتخانه است که در زمینه خدمات درمانی دارد.

اصلانی افزود: وزارت بهداشت در زمینه مسائل بودجه‌ای و نیروی انسانی آنقدر مشکلات دارد و در آنها غرق شده که به بسیاری از وظایف اصلی خود ورود پیدا نمی‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha