سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۲
سلامت نیوز : عضو هیئت مدیره انجمن راینولوژی ایران گفت: «تول» روشی غیرعلمی و راهی برای فریبکاری رمالان است؛ فرد رمال، گلوی کودک را گرفته، با فشار دادن آن و فوت کردن تظاهر می‌کند اجسامی را از گلوی کودک خارج می‌کند.

ابراهیم رزم‌پا در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به پرسش یکی از شهروندان با صدای مشاور سلامت درباره «تول» اظهار داشت: تول یک روش غیر علمی و فریبکارانه است که افراد رمال، کلاهبردار و فالگیرها آن را انجام می‌دهند و بیشتر حالت تر‌دستی دارد.

عضو هیئت مدیره انجمن راینولوژی ایران گفت: اگر جسم خارجی در گلوی کودک گیر کند با علائم جدی‌تری مواجهیم که کودک را اذیت می‌کند و اینگونه نیست که به راحتی بتوان با انجام تول، اجسام را خارج کرد.

وی گفت:در تول، فرد رمال، گلوی کودک را گرفته و با فشار دادن آن و فوت کردن، تظاهر می‌کند که اجسامی را از گلوی کودک خارج کرده است؛ تیغ ماهی، هسته میوه و خرده استخوان از جمله چیزهایی است که به ظاهر خارج می‌شوند.

متخصص گوش، حلق و بینی گفت: اگر جسم خارجی در گلوی کودک گیر کند با علائم جدی‌تری مواجهیم که کودک را اذیت می‌کند و اینگونه نیست که به راحتی بتوان با این اعمال، اجسام را خارج کرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: اگر فرد در گلوی خود احساس گرفتگی داشته باشد باید در وهله اول به متخصص طب اورژانس یا متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کند و اگر استخوان، خار و هسته‌ای در عکسبرداری دیده شود، می‌توان آن را با آندوسکوپی درآورد یا در بعضی مواقع به انجام عمل جراحی نیاز است.

وی ادامه داد: این کار فالگیر‌ها می‌تواند خطرآفرین باشد چرا که اگر واقعاً استخوانی در گلوی فرد گیر کرده باشد با فشار گلو، استخوان یا جسم باقیمانده در گلو، باعث زخم و بریدگی می‌شود و می‌تواند عوارضی به دنبال داشته باشد.

متخصص گوش، حلق و بینی ادامه داد: تول می‌تواند باعث انتقال عفونت شود چرا که شرایط کار آن بهداشتی نیست و در هیچ جای دنیا این عمل تأیید نشده و جنبه علمی نیز ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • یاسر ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    بعضی موارد هست که تا به حال پزشکان دنبال آن نرفته یا دوست ندارند بروند. مثلامن چند سال پیش دستم از آرنج در رفته بود ولی دکتر ارتپد بعد از دیدن عکس گفت چیزی نیست و باید دستت را دو ماه آویز بیاندازی ولی با رفتن پیش شکسته بند سنتی مشکل من رفع شد و دستم ر بلا فاصله جا انداخت .این هم یکی از موارد نقص در علوم پزشکی است . درمورد تول از نظر عملی هم بین مجرای بینی و حلق نقاط بسیار زیادی وجود دارد که اجسام خارجی ریز مانند پوست تخمه یا تیغ ماهی آنجا گیر کند ولی به علت جنس و اندازه آن با دستگاه های اسکن قابل مشاهده و تشخیص نیست