سلامت نیوز : رئیس سازمان انرژی هسته‌ای با اشاره به برنامه اقدام مشترک میان ایران و 1+5 ابراز امیدواری کرد که با توجه به تحولات در عرصه روابط خارجی ایران در دولت جدید برخی مسائل که موانعی را در عرصه پزشکی و دارویی کشور ایجاد کرده است، در آینده مرتفع شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در بازدید از مرکز پزشکی هسته‌ای و بخش‌های مرتبط بیمارستان شهدای تجریش ، گفت: با توجه به تحولات در عرصه بین‌الملل و روابط خارجی ایران در دولت جدید، امیدواریم برخی مسائل که بر ایجاد موانع در زمینه‌های پزشکی و درمانی موثر بودند در آینده مرتفع شود.

وی با اشاره به توافق ژنو و اجرای آن، گفت: چنانچه این توافق اجرا شود اولین بخش‌هایی که با توجه به این توافق اجرای آن‌ها تسهیل خواهند شد، مربوط به بخش‌های بهداشت و درمان و تجهیزات پزشکی است.

وی ادامه داد: اما معتقدم نباید مشکلات و مسائل پیش رو در عرصه پزشکی و درمانی را مانع عمده تلقی کرد چرا که بسیاری از مشکلات در کشور و با توان داخلی قابل رفع است. وضعیت کشور به لحاظ فناوری و تکنولوژی قابل مقایسه با 30 سال پیش نیست و اگر اراده کنیم می‌توانیم هر چیز را به دست آوریم.

صالحی با اشاره به احتمال رفع برخی موانع و محدودیت‌ها در عرصه پزشکی، دارو و درمان با توجه به تحریم‌ها، گفت: البته نباید چندان به رفع این موانع با توجه به اجرای توافق ژنو امید داشت چرا که هر لحظه ممکن است مسائلی پیش آید و طرف مقابل از اجرا سرباز زند. آن‌ها قابل اعتماد نیستند و باید برای مشکلاتمان چاره‌ای پیدا کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در نشستی که با حضور مدیران بخش‌های مختلف بیمارستان شهدای تجریش در حاشیه بازدید از مرکز پزشکی هسته‌ای برگزار شد، با اشاره به مشکلات موجود که از سوی مدیران این بیمارستان طرح شد، گفت: ما آمادگی داریم تا در زمینه‌های مورد نیاز همکاری کنیم.

وی در رابطه با کمبود دستگاه لیزر ابراز امیدواری کرد که سازمان انرژی اتمی بتواند چند دستگاه لیزر را که مورد نیاز بیمارستان است تامین کند.

وی با اشاره به اهمیت مرکز لیزر ملی کشور، گفت: این مرکز در غرب آسیا بی‌نظیر است و ما می‌توانیم بسیاری از مشکلات را با استفاده از توانمندی داخلی رفع کنیم.

صالحی با تاکید بر توجه به کیفیت و در اولویت قرار گرفتن این مساله، گفت: قبلا ما فرصت نداشتیم که به کیفیت توجه کنیم اما الان دلیلی برای سرعت و شتاب نداریم و شعار من در دوره جدید مسئولیتم در سازمان انرژی اتمی این است که اول کیفیت و سپس کمیت. به عنوان مثال ما بر روی ارتقای کیفیت رادیوداروها و کیت‌های دارویی تاکید داریم و باید بازتعریفی بر روی استانداردهای آن‌ها صورت گیرد.

وی با انتقاد از سفر بیماران ایرانی برای تصویربرداری‌ با استفاده از رادیواکتیو در خارج از کشور، گفت: اخبار مربوط به سفر بیماران ایرانی برای تصویربرداری به کشورهایی مثل اوکراین و ترکیه واقعا سنگین است و قابل پذیرش نیست و باید هر چه سریعتر برای این مساله فکری کرد.

سازمان انرژی اتمی آمادگی دارد تا در زمینه ساخت سیلوکرون کوچک در دانشگاه شهید بهشتی و سفارش دستگاه گاماکمرا اقدام کند.

وی بر برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زمینه چگونگی استفاده از پرتوها برای پرتوکارها تسریع کرد و گفت: ما در این بخش نیاز داریم تا نیروی انسانی و تجهیزاتمان را ارتقا دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه درباره تفاهم‌نامه‌ای که سازمان انرژی اتمی با وزارت بهداشت درباره کاربرد لیزر امضا کرده است،‌ گفت: ما می‌توانیم علاوه بر این تفاهم‌نامه دیگری را در رابطه با دستگاه‌های مرتبط با پرتو داشته باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه از مذاکره سازمان با بانک پاسارگاد برای تاسیس بیمارستان تخصصی هسته‌ای که علاوه بر خدمات مرتبط برای زمان‌هایی که با فوریت‌های هسته‌ای مواجه می‌شویم بتواند کاربرد داشته و خدمات ارائه کند، خبر داد و گفت: هزینه ساخت چنین بیمارستانی بسیار بالاست به همین دلیل ما با یک بانک داخلی در این زمینه مذاکرات را آغاز کرده‌ایم. این بیمارستان در زمینه کاربرد پرتوها و استفاده از انواع تجهیزات در این زمینه به طور تخصصی خواهد بود و انواع شتاب دهنده‌ها نیز در آن قرار می‌گیرد. هزینه چنین بیمارستانی هزار میلیارد تومان برآورد شده است که قرار است به طور مشترک و مساوی از سوی بانک پاسارگاد و سازمان انرژی اتمی این هزینه تامین شود اما هنوز مذاکرات در این باره ادامه دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که کاربرد پرتوها در مراکز انرژی هسته‌ای با توجه به مسائل سیاسی‌ای که در سال‌های گذشته به این موضوع آغشته شده است، نتوانسته چندان جای خود را در میان مردم باز کند، تصریح کرد: ما می‌خواهیم فصل جدیدی را در این زمینه باز کنیم و اهداف، اولویت‌هایمان را بر روی کاربردهای پرتوها در زندگی مردم متمرکز کنیم. البته هدف اصلی سازمان انرژی اتمی تامین و تولید نیروی برق با استفاده از نیروگاه‌های هسته‌ای است اما باید زمینه‌های دیگر نیز فعال شوند و ابعاد سیاسی انرژی هسته‌ای را کمرنگ کنیم.

در ابتدای نشست صالحی با مدیران و روسای بخش‌های مختلف بیمارستان شهدای تجریش علی‌اصغر پیوندی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گزارشی از فعالیت‌های بیمارستان شهدای تجریش که زیر نظر این دانشگاه است، ارائه کرد.

وی گفت: 47 درصد جمعیت استان تهران در بیمارستان شهدای تجریش پذیرش می‌شوند و این مرکز 11 دانشکده را در خود جای داده است و بیش از 12 هزار دانشجو در رشته‌های مختلف با 90 تن عضو هیات علمی را در برمی‌گیرد.

وی گفت: در این بیمارستان مراکز تحقیقاتی و پژوهشی پوست، لیزر و سرطان وجود دارد.

پیوندی با بیان این که متاسفانه بودجه وزارت بهداشت که به این بیمارستان تعلق می‌گیرد، کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد و این بیمارستان از سال‌های گذشته با کمک خیرین بخش مهمی از بودجه خود را تامین کرده است، ابراز امیدواری کرد که سازمان انرژی اتمی بتواند در بخش‌هایی در زمینه تجهیز امکانات به این بیمارستان کمک کند.

مدیران بخش‌های مختلف بیمارستان شهدای تجریش مهمترین دغدغه و مشکل این مرکز آموزشی، پزشکی و درمانی را نبود امکانات، بودجه کافی و تجهیزات بسیار قدیمی عنوان کردند و خواستار حمایت و کمک سازمان انرژی اتمی به ویژه در بخش‌های مربوط به پزشکی هسته‌ای از جمله رادیوتراپی و آنکولوژی، پزشکی هسته‌ای و لیزر شدند.

یکی از مدیران و پزشکان این بیمارستان با بیان این که بخش مهمی از بودجه این بیمارستان توسط خیرین تامین می‌شود، تصریح کرد: این احتمال که نتوانیم در مقاطعی در نبود کمک خیرین بیماران را به درستی پوشش دهیم، زیاد است و با توجه به سونامی سرطان که در کشور با آن مواجهیم و با توجه به تحریم‌های اخیر نیازمندیم تا در این زمینه به ما کمک شود.

وی گفت: متاسفانه در زمینه تامین دستگاه‌های رادیوتراپی در حالی که به بیش از 100 دستگاه در کشور نیاز داریم تنها 30 دستگاه موجود است و به همین خاطر بسیاری از بیماران ایرانی علاوه بر مشکلات بیماری‌شان باید برای تصویربرداری و درمان به کشورهای اطراف سفر کنند که این مشکلات بسیاری را برای آن‌ها به وجود می‌آورد.

بیمارستان شهدای تجریش سال 1330 آغاز به کار کرد و در سال 1350 بخش‌های آموزشی و دانشگاهی به آن اضافه شد. این بیمارستان در بخش پزشکی هسته‌ای یکی از مهمترین مراکز تصویربرداری تشخیصی و درمانی تهران و کشور است. مراکز پزشکی هسته‌ای در زمینه تشخیص و درمان انواع سرطان‌ها کاربرد ویژه دارند.

همچنین دکتر علی‌اکبر صالحی صبح روز سه‌شنبه پس از بازدید از مرکز پزشکی هسته‌ای بیمارستان شهدای تجریش از مرکز پزشکی هسته‌ای بیمارستان مسیح دانشوری نیز بازدید کرد. دکتر محمد قنادی رئیس پژوهشگاه علوم هسته‌ای و دکتر داورپناه از مسوولان بخش رادیو داروی سازمان نیز در بازدید صالحی از بیمارستان‌های شهدای تجریش و مسیح دانشوری وی را همراهی می‌کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha