سلامت نیوز : یک فوق تخصص گوارش و کبد کودکان با بیان این که استفراغ نوزادان همراه با خوردن شیر در چند ماه اول طبیعی است، اظهار داشت: پزشکان این ریفلاکس را پاتولوژیک تلقی نکرده و درمانی برای آن صادر نکنند.

دکتر احمد شفق در گفت وگو با ایسنا ، اظهار کرد: ریفلاکس معده به مری که برگشت محتویات اسیدی معده به داخل مری است یکی از مشکلات شایع در کودکان است.

وی با بیان اینکه در بعضی از کودکان یک ریفلاکس فیزیولوژیک وجود دارد که احتیاج به درمان ندارد، افزود: بعضی ریفلاکس‌های پاتولوژی احتیاج به درمان دارند.

این فوق تخصص گوارش و کبد کودکان با ابراز تاسف از اینکه پزشکان بعضی از ریفلاکس‌ها را به عنوان یک ریفلاکس پاتولوژیک تلقی می‌کنند، گفت: گاها برای رفع این مشکل درمان اضافی انجام می‌دهند در صورتی که هیچ لزومی به این کار نیست.

شفق با بیان اینکه استفراغ نوزادان همراه با خوردن شیر در چند ماه اول طبیعی است، اظهار داشت: پزشکان این ریفلاکس را پاتولوژیک تلقی نکنند و برای آن درمانی صادر نکنند.

وی با بیان اینکه 70 تا 80 درصد استفراغ کودکان در حدود سن 6 ماه تا یک سال خود به خود برطرف می‌شود، خاطرنشان کرد: این استفراغ‌ها مشکلی برای کودکان ایجاد نمی‌کنند.

سرفه‌های مزمن و خس خس سینه از علایم ریفلاکس پاتولوژیک است

این فوق تخصص گوارش و کودکان با تاکید بر اینکه وجود علائمی مانند اختلال وزن در کودک و علائم تنفسی باعث ایجاد اختلالات پنومونی در کودک می‌شود، افزود: داشتن سرفه‌های مزمن و خس خس سینه نیز نشان دهنده ریفلاکس پاتولوژیک است که باید درمان شود.

شفق با بیان اینکه گرفتگی صدا، گوش درد‌های چرکی که به صورت مکرر اتفاق می‌افتد ممکن است از نشانه‌های ریفلاکس باشد، گفت: بی‌قراری شبانه کوکان که شایع است از نشانه‌های ریفلاکس است که باید درمان شود.

وی در خصوص علت بی قراری شبانه کودکان گفت: وقتی محتویات اسیدی معده به داخل مری برگشت کند باعث التهاب معده می‌شود. این التهاب باعث درد می‌شود که بیقراری شبانه را به دنبال دارد.

شفق ضمن تاکید بر اینکه حساسیت مادر به پروتئین شیر گاو موجب ریفلاکس می‌شود و استفراغ کودک را در پی دارد، افزود: نباید خیلی سریع آن گونه که رایج است مادر را از مصرف لبنیات محروم کنیم.

وی همچنین در خصوص حساسیت مادر به شیر گاو افزود: برخی پزشکان شیرخشک یا شیر رژیمی را پیشنهاد می‌دهند که به رغم گران بودن و مزه مناسبی نداشتن تشخیص درستی در این خصوص داده نشده است.

این فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه برای درمان ریفلاکس می‌توانیم از داروهایی استفاده کنیم که اسید معده را کاش دهد، افزود: با غلیظ‌ تر کردن غذای کودکان و رژیم غذایی مناسب می‌توانیم این ریفلاکس‌ها را کنترل کنیم.

شفق در پایان با بیان اینکه اکثر ریفلاکس‌های دوران کودکی که پاتولوژیک هستند با افزایش سن کودکان از بین می‌روند، افزود: درصد بسیار ناچیزی ممکن است به سن بزرگسالی برسند که بر اساس شرایط بیمار درمان می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha