رییس سازمان محیط زیست كشور هشدار داد: دمای هوای جهان در بیست سال آینده، 5/0 تا 9 درجه افزایش خواهد یافت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر فاطمه واعظ جوادی با بیان این مطلب افزود: پیش بینی می‌شود در پی افزایش دمای هوا، سالانه 27 میلیارد متر مكعب از ذخایر آب شیرین تبخیر شود كه این امر میزان دسترسی افراد به آب شرب را با مشكل مواجه می‌كند.

وی بر این اساس به لزوم ترویج فرهنگ مصرف درست آب اشاره و تاكید كرد: به طور قطع برنامه‌های پیشگیری و مقابله با تغییرات آب و هوایی به طور جدی از سوی دولتها دنبال شود.

وی همچنین ایجاد شدید گرد و غبار طی دو روز گذشته را ناشی از تغییرات آب و هوایی دانست و گفت: بروز قحطی، افزایش گرمازدگی و سرمازدگی از عوامل خطرزای سلامت و نتیجه تغییرات اقلیمی به شمار می‌رود.

همچنین در این مراسم مصطفی پورمحمدی وزیر كشور با بیان این كه ارتقای سلامت یكی از اهداف اصلی هر جامعه به شمار می‌رود به لزوم توجه مسئولان كشورها به موضوع درمان و سلامت تاكید كرد.

وی با اشاره به لزوم فعالیت تمام بخشها و دست اندركاران جامعه و دستگاه‌های اجرایی در پیگیری سلامت، تصریح كرد: بر این اساس تمام نهادهای دولتی باید اهداف مشخصی را برای ایجاد سلامت در دستور كار خود قرار دهند.

وزیر كشور اذعان كرد: با وجودی كه وزارت بهداشت به عنوان متولی برقراری سلامت در كشور به شمار می‌رود اما باید تمام بخشهای دولتی و غیر دولتی در این راستا تلاش و فعالیت كنند.

پورمحمدی با بیان این كه پیشگیری یكی از بخشهای اصلی بهداشت و درمان به شمار می‌رود، پیشگیری را در درجه نخست امری فرهنگی دانست و اضافه كرد: طبعا عنصر اجتماعی و سیاسی در زمینه پیشگیری بسیار تاثیر گذار است.

وی در این زمینه به اصلاح فرهنگ ترافیكی به عنوان رویكردی اجتماعی اشاره و خاطرنشان كرد: به نظر می‌رسد هنوز به اهمیت عناصر اجتماعی و سیاسی در عنصر پیشگیری به قدر كفایت توجه نكرده‌ایم.

وزیر كشور همراهی مدیران سیاسی و اجرایی در مقوله بهداشت و درمان را جدی و ضروری دانست و اعلام كرد: وزارت كشور به عنوان نهادی اجرایی خود را موظف به پرداختن به موضوع سلامت و بهداشت و درمان به عنوان هدفی، درون بخشی می‌داند.

پور محمدی در این جلسه از متولیان سلامت خواست تا راه‌های همكاری بهتر را برای حفظ و ارتقای سلامت جامعه معرفی كند.

در همایش روز جهانی بهداشت، امیدوار رضایی رییس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به برخی دستاوردهای مجلس هفتم پرداخت و گفت: تصویب طرح جامع مبارزه با دخانیات، سقط درمانی، بیمه روستایی و مجوز استخدام 14 هزار نفر در سال در وزارت بهداشت، كاهش فرانشیز 25 درصدی درمان، الحاق بیماران مبتلا به ام . اس به گروه بیماران خاص و افزایش اعتبارات بیماران خاص تا سه برابر،‌تخصیص بودجه به بیماران تصادفی و مجوز خرید 2 هزار آمبولانس را از جمله اقدامات نمایندگان هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی بیان كرد.

وی با بیان اینكه بودجه بهداشت و درمان در سال 87 نسبت به 86 در مجموع 11 درصد افزایش یافت، گفت: سهم بخش سلامت از كل بودجه كشور 5/3 درصد است.

رییس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: اعتبارات كل سلامت در سال 86، 7 هزار و 644 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود، حال آنكه این رقم در سال 87 به 8 هزار و 800 میلیارد تومان افزایش یافت.

امیدوار رضایی از سوی دیگر با اشاره به رشد 29 درصدی بودجه رفاه اجتماعی، میزان افزایش اعتبارات پژوهش‌های پزشكی، آموزش پزشكی و بهداشت ودرمان را به ترتیب 20، 51 و 10 درصد عنوان كرد.

وی در ادامه تغییرات آب و هوایی را از جمله مسائل مورد توجه نظام سلامت از سالیان گذشته تاكنون دانست و چالشهای جدی بخش سلامت را همكاریهای بین بخشی و مشخص نمودن تولیت سلامت برشمرد.

وی با طرح این پرسش كه آیا وزارت بهداشت تولید سلامت جامعه را برعهده دارد میزان تاثیر گذاری این نهاد را در تصمیم گیری‌های حوزه سلامت مورد تردید قرار داد.

در پایان مراسم روز جهانی بهداشت از 98 نفر از كارشناسان و مسئولان وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشكی و سایر سازمان‌ها و نهادهای مرتبط از جمله نیروی انتظامی، سازمان هواشناسی، وزارت صنایع، سازمان محیط زیست و وزارت كشور و نیز از خبرنگاران رسانه‌های ارتباط جمعی به عنوان حامیان سلامت قدردانی به عمل آمد.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha