مراسم روز جهانی بهداشت صبح امروز با شعار «حفظ سلامت در برابر تغییرات آب و هوایی» و با حضور داودی معاون اول رییس جمهور، دكتر لنكرانی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و سایر مسئولان در محل سالن همایشهای رازی برپا شد.

معاون اول رییس جمهور:

افزایش‌1/2برابری كمكهای دولتی به حمل ونقل ریلی در‌5 سال گذشته

پیشگیری صددرصدی از بیماریهای واگیردار در دولت نهم


معاون اول رییس جمهور با اعلام این كه بیماریهای واگیردار در دولت نهم به طور صد در صد پیشگیری شده، اظهار كرد: همچنین در دو سال گذشته مدت زمان حضور بر بالین بیمار در جاده‌ها 10 دقیقه كاهش یافته است.

به گزارش ایسن)، داوودی در همایش روز جهانی بهداشت افزود: مدت زمان صرف شده برای حضور بر بالین بیمار در شهرها از 12 به هفت و در جاده‌ها از 25 به 15 دقیقه كاهش یافته است.

وی همچنین با اشاره به اقدامات مثبت در مورد كنترل ایدز و كاهش وبا گفت: میزان ابتلا به مالاریا نیز از سال 85 نسبت به 84، 35 درصد كاهش یافت.

وی افزایش تعداد پایگاه‌های اورژانس را از 615 پایگاه به هزار و 273 پایگاه از دیگر اقدامات موثر دولت نهم برشمرد و با بیان اینكه پزشك خانواده نیز در دو سال گذشته تحولی عظیم در نظام سلامت كشور پدید آورده، اذعان كرد: این طرح موجب كاهش 20 و 12 درصدی به ترتیب مرگ مادران و نوزادان در كشور شده است.

معاون اول رییس جمهور از سوی دیگر با اعلام این كه در 5 سال گذشته كمكهای دولتی به حمل و نقل ریلی 1/2 برابر افزایش یافته است، خروج گسترده خودروهای فرسوده، توسعه حمل و نقل عمومی و حمل و نقل ریلی و استفاده از گاز طبیعی فشرده را از اقدامات مسئولان در جهت انجام تعهدات ایران در مقابل پیمان كیوتو دانست و گفت: میزان خودروهای گازسوز در سال 85 ، 49 درصد نسبت به كل سالهای قبل افزایش داشت.

داوودی افزود: حمل و نقل عمومی نیز در سال 85 ، 3/2 برابر نسبت به سال 84 افزایش یافت. این در حالیست كه میزان خروج خودروهای فرسوده در همین مدت زمان 8/5 برابر شد و در سال 86 نیز نسبت به سال 84، 5/6 برابر افزایش پیدا كرد.

وی با بیان اینكه گسترش نیروهای سیكل تركیبی از جمله برنامه‌های كشوری است به افزایش 38 درصدی نیروگاه‌های برق آبی در سال 85 نسبت به سال 86 اشاره و خاطرنشان كرد: در دو سال گذشته 25 درصد ظرفیت نیروگاهی تولید شده است.

معاون اول رییس جمهور همچنین برق رسانی به 1500 روستای دور افتاده و دور از دسترس را از جمله اقدامات دیگر مثبت صورت گرفته در دو سال گذشته عنوان كرد.

داوودی با بیان این كه در مدت زمان سالهای 85 تا 83 سهم گاز در سبد سوخت‌های فسیلی، رشد 172 درصدی را تجربه كرده، گفت: همچنین گازرسانی به شهرها در این مدت 25 درصد افزایش یافت.

وی در زمینه اقدامات دولت در جهت حفظ محیط زیست به كاهش بیابان‌ها در قالب طرح بیابان زدایی،‌ طرح ملی حفظ جنگل‌ها و طرح آبخیزداری اشاره و اذعان كرد: احداث تصفیه خانه‌های فاضلاب نیز 25 درصد رشد داشته است.

وی در این زمینه به برگزاری جشن ملی هسته‌ای در روز 20 فروردین اشاره و اظهار امیدواری كرد تا به این طریق و با بهره گیری از منابع تجدید شونده انرژی تخریب محیط زیست با سرعت كمتری صورت گیرد.

معاون اول رییس جمهور گفت: سلامت سرمایه‌ای سود آور است و نباید به آن به عنوان مقوله‌ای هزینه بر نگاه كنیم.

وی با اشاره به دستورات دین مبین اسلام در مورد تربیت انسان سالم، تسهیل ازدواج، اهمیت دادن به خانواده، ایجاد محیط امن برای اشتغال را زمینه ساز پدید آمدن انسان و جامعه‌ای سالم عنوان و اظهار كرد: اهمیت دادن به خانواده و ایجاد فضای امن در آن موجب پیدایش سلامت در جامعه می‌شود.

داوودی تاكید كرد: مقابله با تغییرات آب و هوا تنها در توان یك كشور نیست و تمام كشورهای جهان از جمله دولت‌های صنعتی باید در این زمینه فعالیت كنند.

معاون اول رییس جمهور در این رابطه به رعایت ملاحظات زیست محیطی در انجام طرح‌های دولت اشاره و تصریح كرد: دولت نهم با فقر زدایی و ایجاد رفاه در مناطق محروم از بروز آسیب‌های ناشی از تغییرات آب و هوایی نیز جلوگیری می‌كند.

وی همچنین اقدامات آموزشی و زیر ساختی را از دیگر راه‌كارهای پیگیری شده در سالهای اخیر دانست.

داوودی مهاجرت‌، بحران كمبود آب، افزایش وقوع بلایای طبیعی از جمله سیل و طوفان‌های شنی را از جمله نتایج تغییرات اقلیمی برشمرد و خاطرنشان كرد: كشورهای فقیر در این میان فشار بیشتری را متحمل می‌شوند.

به گفته وی، ورود بی محابا و لجام گسیخته انسان به طبیعت موجب برهم ریختن نظم آن شده و در نتیجه شیوع بیماریهای واگیر و مشكلات اقتصادی را به دنبال می‌آورد.

معاون اول رییس جمهور همچنین اقدامات تولیدی و اقتصادی انسان از جمله استفاده بی‌رویه از مواد شیمیایی، سوخت‌های فسیلی، افزایش گازهای گلخانه‌ای را از دیگر عوامل زمینه ساز تغییرات آب و هوایی عنوان كرد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینكه در حال حاضر 1/3 میلیون دانش آموز در 17 استان كشور دارای شناسنامه سلامت هستند، گفت: در برنامه پنجم توسعه سلامت روانی و اجتماعی به عنوان یكی از موضوعات محوری در نظر گرفته خواهد شد.

وی محیط خانواده را به عنوان مركز ثقل حركت در برنامه پنجم دانست و یادآور شد: حمایت از زنان سرپرست خانوار نیز از دیگر برنامه‌های دولت در برنامه پنجم توسعه است.

لنكرانی:

90درصد اثرات مخرب تغییرات اقلیمی در كشورهای فقیر بروز می‌كند

دردهه گذشته600هزار نفر بر اثر تغییرات آب وهوا جان باختند


به گزارش ایسنا، در این مراسم دكتر كامران باقری لنكرانی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اعلام كرد: 90 درصد تبعات منفی ناشی از تغییرات اقلیمی در كشورهای فقیر مشاهده می‌شود.

آلوده‌ترین كشور جهان هنوز به پیمان كیوتو نپیوسته ‌است

وی همچنین با بیان این كه در دهه گذشته 600 هزار نفر در جهان مستقیما به علت تغییرات آب و هوایی جان خود را از دست داده‌اند، آمادگی در برابر بروز و شیوع بیماریهای عفونی، ‌تامین غذایی سالم و واكسیناسیون را از جمله اقداماتی عنوان كرد كه برای مقابله با كاهش اثرات نامطلوب تغییرات و آب و هوا باید صورت گیرد.

وزیر بهداشت با تاكید بر توجه بیشتر به اقدامات پیشگیرانه و ارتقای خدمات سلامت، اجرای طرح پزشك خانواده را یكی از عوامل موثر در راه مقابله با تغییرات آب و هوایی برشمرد و گفت: پزشك خانواده نه تنها مراقبت‌های درمانی را ارائه می‌كند بلكه از طریق مشاركت‌های مردمی و فرهنگ سازی به حفظ و مراقبت سلامت افراد كمك می‌كند.

لنكرانی با اعلام اینكه در ده سال گذشته دمای هوای كره زمین نسبت به صد سال گذشته 6 درجه افزایش یافته است، پیدایش و گسترش برخی بیماریهای عفونی را از جمله مهمترین تبعات این پدیده در سلامت دانست.

وی همچنین با ابراز ناخرسندی از اینكه آلوده‌ترین كشور جهان هنوز به كنوانسیون پیمان كیوتو ملحق نشده به سالگرد شصتمین سال تاسیس سازمان بهداشت جهانی اشاره و اظهار كرد: به طور قطع بحران‌هایی كه امروزه با آن مواجه هستیم متفاوت از مشكلات بهداشت و درمان در شصت سال گذشته است. بنابراین باید نظام سلامت نیز راه‌كارهای خود را در این زمینه تغییر داده و تقویت كند.

مجلس و دولت به مبارزه با دخانیات بیشتر توجه كنند

به گزارش ایسنا همچنین در این مراسم دكتر موید علویان معاون سلامت وزیر بهداشت همكاری‌های بین بخشی، تغییرات آب و هوایی، تغذیه، دخانیات، پزشك خانواده و تحرك جسمانی را از مباحثی كه در روزهای هفته سلامت مطرح می‌شوند، برشمرد و اظهار امیدواری كرد تا مجلس و دولت توجه بیشتری به مقوله مقابله با دخانیات مبذول كنند.

رییس سازمان هواشناسی اعلام كرد:

نابودی20 تا 50 درصد محصولات دیمی در سال 87

ارائه پیشنهاد تشكیل كمیته ملی تغییراقلیم به دولت


رییس سازمان هواشناسی كشور هشدار داد: امسال20 تا 50 درصد محصولات دیمی گندم و جو به علت بارش كم و افزایش گرمای هوا از بین خواهد رفت.

در ادامه علی محمد نوریان با اعلام این مطلب افزود: بیشتر خسارات محصولات دیمی در استان فارس پیش بینی می‌شود. این در حالی است كه با اقدام به موقع از هم اكنون امكان جلوگیری از خسارت وجود دارد.

وی، چالش‌های تغییرات آب و هوایی را اصل مدیریت پایدار در زمین، انرژی پایدار، امنیت غذایی، جنگل پایدار، آب سالم، شیلات پایدار، بهره وری از تنوع زیستی و سلامت و بهداشت برشمرد و با بیان این كه در 12 سال گذشته زمین گرم‌ترین سالها را تجربه كرده است، گفت: افزایش حداكثر دما، افزایش طول دوره رویش، طولانی شدن روزهای گرم از جمله تبعات گرمایش زمین است.

رییس سازمان هواشناسی همچنین پیشنهادی مبنی بر ایجاد ساختار حقوقی قانونی برای مقابله با تغییرات آب و هوا در كشور مطرح و اعلام كرد: به تازگی پیشنهاد تشكیل كمیته ملی تغییر اقلیم را به دولت ارائه كرده‌ایم.

نوریان، اثرات ناشی از تغییرات آب و هوا را كه به طور مستقیم بر سلامت تاثیر می‌گذارند شامل بروز سیل و آتش سوزی برشمرد و گفت: تغییر اكوسیستم، گسترش حشرات به طور غیر مستقیم بر سلامت تاثیرگذار هستند.

وی در این رابطه به بروز طوفان گونو كه پدیده‌ای نادر در 60 سال گذشته بوده اشاره و اضافه كرد: همچنین پیدایش خشكسالی، طوفان شن و گرد و خاك در سالهای اخیر در شهرهای مختلف كشور نشانه‌های دیگر تغییرات اقلیمی هستند.

رییس سازمان هواشناسی كشور با تاكید بر لزوم شناسایی این گونه اثرات و راه‌های مقابله با آن، تقویت توسعه سیستم‌های دیده بانی جمعی و وسایل ارتباطی به منظور پردازش داده‌ها را از ملزومات مقابله با پدیده تغییر آب و هوایی عنوان و اذعان كرد: خوشبختانه سازمان هواشناسی در كشور از تكنولوژی‌های پیشرفته جدید برخوردار است.

نوریان از سوی دیگر با اشاره به آغاز برنامه‌ای با همكاری سازمان محیط زیست برای شناساندن این پدیده در كشور گفت: به طور قطع باید در برنامه توسعه ملی بحث تغییرات اقلیمی و تبعات منفی ناشی از آن را نیز لحاظ كنیم.

وزیرصنایع ومعادن:

كاهش20میلیون لیتری مصرف بنزین درطرح سهمیه‌بندی

صرفه‌جویی بیش از500 میلیارد تومانی درسلامت ومحیط زیست دراین طرح

وزیر صنایع و معادن با اعلام این كه در طول مدت هشت ماهه سهمیه‌بندی بنزین در سال 86 میزان مصرف روزانه بنزین 20 میلیون لیتر كاهش یافت به اثرات مثبت طرح سهمیه بندی بنزین در حوزه سلامت و محیط زیست اشاره و اظهار كرد: این طرح موجب صرفه جویی 500 میلیارد تومانی در این دو حوزه شد.

به گزارش ایسنا، علی اكبر محرابیان با بیان این كه میزان مصرف بنزین بیش از 80 میلیون لیتر در روز پیش بینی می‌شد، گفت: پس از سهمیه‌بندی بنزین این میزان به كمتر از 60 میلیون لیتر كاهش یافت.

وی خاطرنشان كرد: بر اساس اعلام مسوولان، مصرف یك لیتر بنزین، 104 تومان خسارت به محیط زیست وارد می‌كند. این در حالی است كه به نظر می‌رسد در آینده بتوانیم دستاوردهای مطلوب‌تری در این زمینه به دست آوریم.

محرابیان كه در همایش روز جهانی بهداشت سخن می‌گفت، آلاینده‌ترین صنایع را در كشور صنایع معدنی، شیمیایی،‌ فلزی و سلولزی برشمرد و اظهار كرد: البته صنایع مذكور از مزایای كشور به شمار می‌روند؛ بنابراین باید درصدد اتخاذ راه حلی برای در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی هم زمان با توسعه این صنایع باشیم.

وی، ارتقای سلامت و محیط زیست را از اركان اصلی توسعه پایدار دانست و تصریح كرد: این در حالی است كه كشورهای پیشرفته از دسترسی جوامع در حال توسعه به فن‌آوری‌های جدید و سالم از جمله انرژی هسته‌یی جلوگیری می‌كنند و با حملات نظامی به كشورهای مختلف موجب وخامت وضعیت محیط زیست در جهان می‌شوند.

وزیر صنایع و معادن، مدیریت بخش تقاضای انرژی و مدیریت اصولی پسماندها را از راه‌های كاهش پیامدهای مطلوب تغییرات آب و هوایی دانست و گفت: در طول بیش از دو سال گذشته و در قالب تبصره 13 قانون بودجه با استفاده از سوخت‌های جایگزین گسترش حمل و نقل عمومی، خروج خودروهای پرمصرف و انجام اقدامات نرم افزاری از جمله دولت الكترونیك كمك شایانی به كاهش آلودگی محیط زیست شده است.

محرابیان، همچنین مدیریت توسعه پسماندها را از برنامه‌های اصلی دولت در سال جاری عنوان و اظهار كرد: امسال با افزایش چند برابری اعتبارات این بخش سعی در اقدامات موثرتر در مدیریت اصولی پسماندها داریم.

افزایش دمای هوای جهان تا 9 درجه طی20 سال آینده

لزوم پیگیری سلامت در تمام نهادهای دولتی

رییس سازمان محیط زیست كشور هشدار داد: دمای هوای جهان در بیست سال آینده، تا 9 درجه افزایش خواهد یافت.

به گزارش ایسنا، دكتر فاطمه واعظ جوادی با بیان این مطلب افزود: پیش بینی می‌شود در پی افزایش دمای هوا، سالانه 27 میلیارد متر مكعب از ذخایر آب شیرین تبخیر شود كه این امر میزان دسترسی افراد به آب شرب را با مشكل مواجه می‌كند.

وی بر این اساس به لزوم ترویج فرهنگ مصرف درست آب اشاره و تاكید كرد: به طور قطع برنامه‌های پیشگیری و مقابله با تغییرات آب و هوایی به طور جدی از سوی دولتها دنبال شود.

وی همچنین ایجاد شدید گرد و غبار طی دو روز گذشته را ناشی از تغییرات آب و هوایی دانست و گفت: بروز قحطی، افزایش گرمازدگی و سرمازدگی از عوامل خطرزای سلامت و نتیجه تغییرات اقلیمی به شمار می‌رود.

همچنین در این مراسم مصطفی پورمحمدی وزیر كشور با بیان این كه ارتقای سلامت یكی از اهداف اصلی هر جامعه به شمار می‌رود به لزوم توجه مسئولان كشورها به موضوع درمان و سلامت تاكید كرد.

وی با اشاره به لزوم فعالیت تمام بخشها و دست اندركاران جامعه و دستگاه‌های اجرایی در پیگیری سلامت، تصریح كرد: بر این اساس تمام نهادهای دولتی باید اهداف مشخصی را برای ایجاد سلامت در دستور كار خود قرار دهند.

وزیر كشور اذعان كرد: با وجودی كه وزارت بهداشت به عنوان متولی برقراری سلامت در كشور به شمار می‌رود اما باید تمام بخشهای دولتی و غیر دولتی در این راستا تلاش و فعالیت كنند.

پورمحمدی با بیان این كه پیشگیری یكی از بخشهای اصلی بهداشت و درمان به شمار می‌رود، پیشگیری را در درجه نخست امری فرهنگی دانست و اضافه كرد: طبعا عنصر اجتماعی و سیاسی در زمینه پیشگیری بسیار تاثیر گذار است.

وی در این زمینه به اصلاح فرهنگ ترافیكی به عنوان رویكردی اجتماعی اشاره و خاطرنشان كرد: به نظر می‌رسد هنوز به اهمیت عناصر اجتماعی و سیاسی در عنصر پیشگیری به قدر كفایت توجه نكرده‌ایم.

وزیر كشور همراهی مدیران سیاسی و اجرایی در مقوله بهداشت و درمان را جدی و ضروری دانست و اعلام كرد: وزارت كشور به عنوان نهادی اجرایی خود را موظف به پرداختن به موضوع سلامت و بهداشت و درمان به عنوان هدفی، درون بخشی می‌داند.

پور محمدی در این جلسه از متولیان سلامت خواست تا راه‌های همكاری بهتر را برای حفظ و ارتقای سلامت جامعه معرفی كند.

به گزارش ایسنا در همایش روز جهانی بهداشت، امیدوار رضایی رییس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به برخی دستاوردهای مجلس هفتم پرداخت و گفت: تصویب طرح جامع مبارزه با دخانیات، سقط درمانی، بیمه روستایی و مجوز استخدام 14 هزار نفر در سال در وزارت بهداشت، كاهش فرانشیز 25 درصدی درمان، الحاق بیماران مبتلا به ام . اس به گروه بیماران خاص و افزایش اعتبارات بیماران خاص تا سه برابر،‌تخصیص بودجه به بیماران تصادفی و مجوز خرید 2 هزار آمبولانس را از جمله اقدامات نمایندگان هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی بیان كرد.

وی با بیان اینكه بودجه بهداشت و درمان در سال 87 نسبت به 86 در مجموع 11 درصد افزایش یافت، گفت: سهم بخش سلامت از كل بودجه كشور 5/3 درصد است.

رییس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: اعتبارات كل سلامت در سال 86، 7 هزار و 644 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود، حال آنكه این رقم در سال 87 به 8 هزار و 800 میلیارد تومان افزایش یافت.

امیدوار رضایی از سوی دیگر با اشاره به رشد 29 درصدی بودجه رفاه اجتماعی، میزان افزایش اعتبارات پژوهش‌های پزشكی، آموزش پزشكی و بهداشت ودرمان را به ترتیب 20، 51 و 10 درصد عنوان كرد.

وی در ادامه تغییرات آب و هوایی را از جمله مسائل مورد توجه نظام سلامت از سالیان گذشته تاكنون دانست و چالشهای جدی بخش سلامت را همكاریهای بین بخشی و مشخص نمودن تولیت سلامت برشمرد.

وی با طرح این پرسش كه آیا وزارت بهداشت تولید سلامت جامعه را برعهده دارد میزان تاثیر گذاری این نهاد را در تصمیم گیری‌های حوزه سلامت مورد تردید قرار داد.

به گزارش ایسنا در پایان مراسم روز جهانی بهداشت از 98 نفر از كارشناسان و مسئولان وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشكی و سایر سازمان‌ها و نهادهای مرتبط از جمله نیروی انتظامی، سازمان هواشناسی، وزارت صنایع، سازمان محیط زیست و وزارت كشور و نیز از جمعی از خبرنگاران به عنوان حامیان سلامت قدردانی به عمل آمد.

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha