وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت برای رفع کمبود نیروی متخصص در مناطق محروم، طرح نیروی انسانی را ظلمی در حق پزشکان خواند و گفت: طرح نیروی انسانی باید روزی برداشته شود.

دغدغه هاشمی درباره سربازی پزشکان زن و مرد!

سلامت نیوز : وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت برای رفع کمبود نیروی متخصص در مناطق محروم، طرح نیروی انسانی را ظلمی در حق پزشکان خواند و گفت: طرح نیروی انسانی باید روزی برداشته شود.

دکتر سید‌حسن هاشمی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با تاکید بر آن که باید نگاه متفاوتی به بخش سلامت بویژه در نقاط مرزی و مناطق محروم داشت، گفت: البته آنقدر در حق حوزه سلامت ظلم شده که به هر کجای آن بنگریم محروم است و نمی‌توان اطلاقی را که برای فعالیت‌های جهاد سازندگی در مناطق محروم داشتیم به حوزه سلامت تعمیم دهیم.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره تامین نیازهای سلامتی مناطق محروم، گفت: در این زمینه درخواستی را از مجلس شورای اسلامی داشتیم اما متاسفانه خروجی مجلس، آن چیزی نبود که ما انتظار داشتیم و هنوز هم معتقدم اگر به پیشنهاد ما رای می‌دادند، کمک بیشتری به مناطق محروم می‌شد.

وزیر بهداشت در این باره افزود: یکی از کمبودهای مناطق محروم «نیروی متخصص» است. در این زمینه راه حل اصلی آن است که ما تعرفه ترجیحی داشته باشیم تا بتوانیم هزینه بیشتری کرده و افراد بیشتری برای فعالیت در این مناطق جذب شوند. اما این امر باز هم کفایت نمی‌کند. اگر بخواهیم راه حلی پایدار را انتخاب کنیم، باید بومی گزینی را برای آموزش‌های تخصصی مبنا قرار دهیم. به این ترتیب به دانشگاه‌های نقاط محروم البته در قالب قطب‌ها؛ اجازه دهیم خارج از ظرفیت بتوانند نیازهایشان را طی پنج سال یا حداکثر یک دوره پزشکی مثلا طی هفت سال آینده، برطرف کنند.

طرح نیروی انسانی ظلمی است به جامعه پزشکی

هاشمی به طرح نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: این مبحث به یکی از دغدغه‌های شخصی‌ام تبدیل شده، بی‌پیرایه بگویم این ظلمی است به جامعه پزشکی؛ یعنی سربازی اجباری برای خانم‌ها و آقایان پزشک. این درحالیست که این افراد تعهدات‌شان را انجام داده‌اند اما به دلیل هزینه‌های تامین نیروی متخصص، این‌ افراد پس از فارغ‌التحصیلی به اجبار به نقاط مختلف کشور فرستاده می‌شوند.

وزیر بهداشت در این باره ادامه داد: این طرح نیروی انسانی روزی باید برداشته شود. تصور می‌کردیم که با بومی‌گزینی نیرو‌های متخصص و خارج از ظرفیت برای مناطق محروم، بتوانیم این مشکل را حل کنیم. اما مجلس با 30 درصد کل ظرفیت موافقت کرد که البته در این صورت احتمال اینکه متقاضیان در رقابت کف نمره را کسب کنند، کم است. بنابراین ممکن است سهمیه مناطق محروم کامل نشود. از طرف دیگر این دلمشغولی و نگرانی را در ذینفعان و داوطلبان ایجاد می‌کند که 30 درصد سهمیه‌شان را از دست داده‌اند و این موضوع نیز ممکن است به نوعی با حقوق شهروندی‌ آنها مغایرت داشته باشد. اما در هر صورت این موضوع تصویب شده است.

هاشمی ادامه داد: ما همچنان به دنبال هدف اولیه‌مان هستیم و خواستار آنیم که مناطق محروم هم با پرداخت بیشتر و هم با بومی‌ گزینی پس از مدتی از نظر نیروی انسانی اشباع شوند. امیدواریم در این دوره بتوانیم این کار را انجام دهیم.

وزیر بهداشت گفت: علاوه بر این، بازسازی و غبارروبی خانه‌های بهداشت روستایی و مراکز بهداشتی در روستاها و مناطق محروم و بهینه کردن خدمت رسانی در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها را نیز در نظر داریم. اگر اعتباری به وزارت بهداشت تزریق شود، بی‌تردید توجه ما به مناطق محروم خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha