سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 102392
سلامت نیوز : مدیرکل محیط‌زیست استان تهران از بحرانی شدن وضعیت آلودگی هوای شهر تهران خبر داد و گفت: ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون دیروز با 7 واحد افزایش نسبت به روز گذشته هوای پایتخت را در شرایط هشدار قرار داد. محمدهادی حیدرزاده به خبرنگاران گفت که بیماران قلبی، ریوی، سالمندان و کودکان از تردد غیرضروری در هوای آزاد و همچنین سایر افراد از انجام فعالیت‌های شدید بدنی در فضای باز خودداری کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ او با اشاره به اینکه اقدامات احتیاطی به منظور کنترل و کاهش آلودگی هوا در دستور کار قرار گرفته است اظهار کرد: بر این اساس با هماهنگی‌های صورت‌گرفته با وزارت آموزش و پرورش از مدارس خواسته شده است برنامه‌های ورزشی و مسابقات خود در فضای روباز را انجام ندهند ضمن اینکه از واحدهای صنعتی و شهرداری نیز خواسته شده است فعالیت‌های عمرانی خود را متوقف کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه واحدهای اورژانس در شهر به حالت آماده‌باش درآمده‌اند از اقدام قاطعانه دستگاه قضایی با واحدهای صنعتی که فعالیت خود را تعطیل نکرده‌اند خبر داده و گفته است: در صورتی که این واحدها نسبت به رعایت هشدارهای ارائه‌شده اقدام نکنند به‌صورت ویژه با آنها برخورد و واحد آنان پلمب می‌شود. به گفته او چنانچه شاخص کیفیت هوای تهران در شرایط هشدار قرار گیرد، اجرای طرح زوج و فرد خودرو‌ها از در منازل از سر گرفته می‌‌شود.

غرق‌شدگی وزارت بهداشت در مشکلات موجب ضعف در کنترل آلودگی هواست

در همین حال رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌ا...(عج) به فارس گفت: وزارت بهداشت آنقدر در مسائل مالی و نیروی انسانی مشکلات دارد و در آنها غرق شده که به وظیفه اصلی خود که وکالت سلامت مردم است، وارد نشده و در بحث کنترل آلودگی هوا مقتدر عمل نکرده است. جعفر اصلانی درمورد وضعیت آلودگی هوای تهران گفت: متأسفانه چندین سال است در فصل پاییز، اواخر این فصل و اوایل زمستان با تشدید آلودگی هوا مواجه می‌شویم و بیماران ریوی که تحت نظر بوده‌اند، بیماری‌شان تشدید می‌شود و بیمارانی که حداقل دارو مصرف می‌کردند از کنترل خارج می‌شوند و برخی نیز به بستری نیاز پیدا می‌کنند.

این فوق‌‌تخصص ریه ادامه داد: تعدادی از بیماران نیز در شرایط آلودگی هوا که بیماری خاموش دارند و ماه‌ها نیاز به مصرف دارو نداشته‌اند، بیماریشان عود می‌کند و برای دریافت دارو به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند. او گفت: اما گروه دیگر بیماران افرادی هستند که بیماری خاصی ندارند اما آلودگی هوا در آنها علائمی را ایجاد می‌کند که باعث مراجعه‌شان به پزشک می‌شود. سوزش حلق و سرفه‌های غیرقابل کنترل از این علائم است. اصلانی تصریح کرد: یکی از عوامل ایجاد عفونت‌های ویروسی که باعث تشدید سرفه‌های غیرقابل کنترل می‌شود، آلودگی هواست. وی با اشاره به اینکه در شرایط هوای آلوده به بیماران، مردم و متولیان توصیه‌های جداگانه داده می‌شود، ادامه داد: به بیماران توصیه می‌کنیم زمانی که علائمشان شدت یافت دارویشان را حتما مصرف کنند و آنها را کم یا قطع نکنند و درصورت تشدید علائم به پزشک مراجعه کنند. اصلانی گفت: به این افراد توصیه می‌شود در مناطق آلوده و خارج از منزل کمتر حضور یابند و از برخی ماسک‌های فیلتر‌دار که شاید کمک‌کننده باشد، استفاده کنند.

اصلانی تصریح کرد: همچنین مصرف مواد آنتی‌اکسیدان مانند میوه‌ و مصرف شیر برای کاهش عوارض آلودگی هوا و کاهش فعالیت بدنی در فضای باز توصیه می‌شود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌ا... گفت: بسیاری از کشورها در دنیا موفق شدند آلودگی را کاهش دهند چراکه هزینه‌های سنگینی به کشور تحمیل می‌کند. در این زمینه اقدامات چند سازمانی لازم است و باید مجموعه، متمرکز رفتار کند چراکه اگر هماهنگی نباشد هر کسی نسبت به فعالیت خود شانه خالی می‌کند و به مرحله‌ای می‌رسیم که دیگر کاری نمی‌توانیم بکنیم. وی با اشاره به وضعیت شهر لندن گفت: 80 سال پیش پس از فوت چند هزار شهروند بر اثر بارش باران اسیدی در لندن، مسئولان این شهر اقدامات لازم را انجام دادند و اکنون به اندازه کشور ما آلودگی ندارند. در برخی موارد نیاز به هزینه‌کردن است و در برخی جاها نیاز به هماهنگی داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌ا... درمورد اقدامات وزارت بهداشت در این زمینه گفت: به‌نظر می‌رسد وزارت بهداشت باید با اقتدار بیشتری وارد شود چراکه فقط مسئولیت درمان مردم را ندارد بلکه وکیل مدافع سلامت مردم است و باید با پشتوانه مردمی با اقتدار وارد عرصه شود. وی ادامه داد: اگر خودروها استاندارد نیستند استاندارد‌ها را اعلام کنند و پای آن بایستند. اگر کارخانجات آلودگی هوا تولید می‌کنند با آنها برخورد و با تصویب قوانین و نظارت بر آنها مقتدرانه عمل کنند. وی گفت: وزارت بهداشت می‌تواند مقتدر‌تر از اینها باشد و دلیل این وضعیت مشکلات عمده و عقب‌افتادگی این وزارتخانه است که در زمینه خدمات درمانی دارد.

شهروندان مصرف گاز را 15درصد کاهش دهند

از طرف دیگر معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به قطع گاز مصرفی نیروگاه‌ها در فصل زمستان گفت: اگر بتوانیم مصرف خانگی گاز را 15 تا 20 درصد کاهش دهیم، گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها نیز تامین خواهد شد. دکترسعید متصدی افزود: میزان مصرف گاز در بخش خانگی چندین برابر نیروگاه‌هاست که با صرفه‌جویی 15 تا 20 درصدی گاز در بخش خانگی کمبود سوخت نیروگاه‌ها جبران خواهد شد.

وی با بیان اینکه همیشه تامین سوخت بخش خانگی اولویت اول است، افزود: در ایران به ازای هر مترمربع منازل مسکونی 500 کیلووات ساعت انرژی مصرف می‌شود که در سایر کشورهای دنیا در بدترین شرایط این رقم 100 تا 120 کیلووات ساعت است. یعنی 400 کیلووات ساعت بیشتر از دنیا انرژی مصرف می‌کنیم! معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: با خاموش کردن شومینه‌ها در منازل، پوشیدن لباس بیشتر، پایین نگه‌داشتن دمای خانه، استفاده از موتورخانه‌های هوشمند و عایق‌بندی ساختمان‌ها می‌توان از هدررفت انرژی جلوگیری کرد و موجب کاهش مصرف سوخت شد. متصدی اضافه کرد: استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها در شرایطی که فشار گاز کاهش می‌یابد موجب افزایش میزان آلاینده دی‌اکسیدگوگرد در هوا می‌شود درصورتی که سوخت گاز میزان گوگردش صفر است.

وی ادامه داد: این یک واقعیت است که در فصل زمستان، امکان تامین گاز برای نیروگاه‌ها وجود ندارد و آن هم به‌دلیل افزایش میزان مصرف گاز در بخش خانگی، کاهش میزان فشار گاز و عدم برنامه‌ریزی مناسب طی سال‌های گذشته است که الزام استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ کشور را دوچندان نموده است. معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه اکنون تقریبا تمام نیروگاه‌های کشور توان استفاده از سوخت گاز را دارند، افزود: نیروگاه‌های کشور همگی دوگانه‌سوزند و علاوه بر آنها صنایع بزرگ نیز تقریبا دوگانه‌سوز هستند که در نتیجه با استفاده از سوخت مناسب دیگر آلودگی هوای ناشی از صنایع و نیروگاه‌ها را نخواهیم داشت.

آلودگی هوا، آمبولانس‌ها را به میدان کشاند

مدیر روابط عمومی اورژانس تهران از استقرار آمبولانس‌های این مرکز در پنج میدان اصلی پایتخت تا پایان هفته خبر داد. حسن عباسی در اینباره گفت: بر اساس مصوبه کمیته اضطرار آلودگی هوا و با توجه به افزایش آلودگی هوای پایتخت آمبولانس‌های مرکز اورژانس تهران در پنج میدان اصلی مستقر خواهند شد. او با بیان اینکه این استقرار از روز یکشنبه آغاز شده و تا پایان هفته ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: بر این اساس آمبولانس‌های اورژانس در میدان‌های آزادی، انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره)، راه‌آهن و تجریش استقرار خواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha