بعد از قتل روح الله داداشی قوی ترین مرد ایران و بازتاب گسترده آن در بین افكار عمومی، افزایش زورگیری و سرقت های خرد در جامعه، دعواهای خانوادگی و افزایش طلاق، همه و همه باعث شد تا موضوع خشم به یك مقوله مهم و آسیب جدی تلقی شود. این روزها هم كه ماجرای چاقو كشی در یكی از مدارس تهران مطرح است باز هم برخی از آسیب شناسان پای كارآمده‌اند تا بگویند باید موضوع خشم در بین جوان ها جدی گرفته شود.

«خشونت» رتبه دوم پرونده‌های سیستم قضایی
سلامت نیوز : «خشونت، اعتیاد و طلاق!» اینها 3آسیبی هستند كه گفته می شود جوانان را تهدید می كند. نگرانی ها از این ماجرا تا آنجا بالا رفته است كه وزارت ورزش و جوانان تصمیم گرفته برای كنترل مورد اول یعنی «خشم» با همكاری شهرداری تهران كلینیك های ویژه ایجاد كند.موضوع خشم طی سال های گذشته مورد توجه آسیب شناسان بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ بعد از قتل روح الله داداشی قوی ترین مرد ایران و بازتاب گسترده آن در بین افكار عمومی، افزایش زورگیری و سرقت های خرد در جامعه، دعواهای خانوادگی و افزایش طلاق، همه و همه باعث شد تا موضوع خشم به یك مقوله مهم و آسیب جدی تلقی شود. این روزها هم كه ماجرای چاقو كشی در یكی از مدارس تهران مطرح است باز هم برخی از آسیب شناسان پای كارآمده‌اند تا بگویند باید موضوع خشم در بین جوان ها جدی گرفته شود.

ایران كشور 115 خوشحال دنیاست

سیدحسن موسوی‌چلك رئیس انجمن مددكاری اجتماعی ایران خشونت را یكی از موضوعاتی می داند كه در حوزه اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرد او می گوید: خشونت می‌تواند اشكال مختلفی داشته باشد از جمله آنها ضرب و جرح، قتل، آزار در درون خانواده و... البته همیشه هم جنبه جسمی نداشته است.

به گفته این مددكار اجتماعی، خشونت فقط مختص جامعه ما و یك مقطع زمانی خاص نیست و در همه زمان‌ها و همه جوامع موضوع خشونت از موضوعات شایع اجتماعی است. وی می افزاید:اگر پرونده‌های حوزه قضایی را بررسی كنید خشونت تقریبا رتبه دوم پرونده‌های سیستم قضایی را به خود اختصاص می‌دهد كه نشاندهنده هزینه‌های زیادی است كه برای خشونت در جامعه می‌پردازیم. موسوی چلك در ادامه تصریح می كند:شرایط كلی جامعه بر موضوع خشونت تاثیر می‌گذارد. در شاخص نشاط كشورهای دنیا ایران رتبه 115 را كسب كرده و این بدان معناست كه در جامعه خالی از نشاط، خشونت جزئی از رفتار مردم آن كشور می‌شود. ناكامی‌ها نیز یكی از مهم‌ترین دلایل افزایش خشونت است. هر چقدر ناكامی در خواسته‌های فردی و جمعی بیشتر شود، به تبع آن خشونت‌ها هم افزایش پیدا می‌كند. گاهی مواقع هم خشونت ناشی از اعتراض به شرایط موجود هست و نباید به سادگی از كنار آن گذشت.

این مددكار اجتماعی در ادامه با بیان اینكه كاهش شاخص‌های سلامت اجتماعی یكی دیگر از عوارض آن خشونت است ادامه می دهد: در مقابل، محیط‌های اجتماعی وقتی دارای همبستگی، انطباق، تعلق اجتماعی و ارتباط بیشتری باشند طبیعا خشونت محلی از اعراب نخواهد داشت. آنجایی‌كه اعتماد به قانون و مجریان قانون افزایش پیدا كند خشونت كاهش می‌یابد. جایی‌كه مردم مهارت‌های اجتماعی را فراگرفته‌اند، می‌توانند مشكلات را با راهكارهای منطقی حل كنند، خشم خود را كنترل كنند و خشونت چنین جوامعی را تهدید نخواهد كرد. بخش دیگر تاثیر رسانه است.

وی اشاره می كند:نكته مهم دیگر این است كه از محیط كه بیرون می‌روید فضای عمومی شهر چگونه است؟ آیا شاد است یا خیر؟ آیا آرامش در محیط‌های اجتماعی، فضاهای عمومی و در روابط اجتماعی مردم وجود دارد؟ محیط اجتماعی حداقل از نظر ظاهری عموما محیط‌های ناشادی هستند، در شهر بزرگی مثل تهران ترافیك، آلودگی صوتی، هوا، نوع معماری شهرها، فضای عمومی، و... همه و همه نشان می‌دهد كه مولفه‌هایی كه آرامش ایجاد كند كم شده است. به‌طوری كه حتی برای خنداندن افراد هم از رفتارهای خشن استفاده می‌شود. وی در ادامه به برخی برنامه های تلویزیونی اشاره می كند كه مولد خشم هستند. شاهد مثالش هم برنامه پرطرفدار 90 است: ما در بعضی مواقع مولفه‌هایی كه خشونت را ترویج می‌كند بیشتر در معرض دید قرار می‌دهیم. وقتی در برنامه پربیننده 90 سرپرست باشگاه سایپا می‌گوید: «هر كس بیشتر داد بزند حقش را می‌گیرد.» نشان دهنده بازخورد جامعه است و جامعه تشویق می‌شود به این كه حتی اگر رفتارهای خشن در كوتاه مدت كاركرد دارند، باز هم از آنها استفاده كند. یاد نگرفته‌ایم در موقعیت‌های مختلف چگونه خشم خود را كنترل كنیم.ضمن آن كه نباید از یاد برد كه مردم اینقدر گرفتار مسائل اقتصادی شده‌اند كه ایجاد محیط‌هایی برای افزایش شادی و نشاط كم شده است و خود مردم هم این فضاهای شاد را ایجاد نمی‌كنند.

وی ادامه می دهد: در یك بررسی كوچك «شب یلدا» پی می‌برید كه خانواده‌هایی كه كنار هم جمع شدند، حتی اگر عصبانی بودند فضای صمیمی و آرامش بخش حاكم بر خانواده باعث جلوگیری از بروز رفتار خشن شده است. خانواده كاركرد خود را نسبت به گذشته از دست داده. با این حساب هم خانواده و هم محیط‌های اجتماعی نیاز به بازنگری دارد تا محیط برای افراد جامعه آرام بخش شود. از طرف دیگر اعتماد مردم هم به مجریان قانون و قوانین باید بیشتر باشد. اگر مردم با حقوق متقابل خود آشنا باشند، همچنین خانواده‌ها حقوق همدیگر را بشناسند و رعایت كنند و بزرگ‌ترها اگر بتوانند الگوهای خوبی برای فرزندان خود باشند این اعتمادهای بحق دوباره بازخواهد گشت.

چلك می افزاید:لازمه مقابله با خشونت‌های اجتماعی، مهارت است. باید با حقوق خود و دیگران آشنا باشیم شاید بتوانیم بخشی از این خشونت‌ها را مدیریت كنیم. فقر محبت در جامعه هم وجود دارد. روابط عاطفی و صمیمی كه در بین افراد جامعه كم شده را پررنگ كنیم.او این كمرنگ شدن روابط عاطفی بین افراد را ناشی از غفلت در حوزه اجتماعی در ایران می داند و می افزاید: برای حوزه اجتماعی در ایران برنامه جدی نداریم و سلامت اجتماعی دغدغه هیچ‌كس نیست. در بخشنامه بودجه 93 جایگاه سلامت اجتماعی كجاست؟ برج و ساختمان می‌سازیم، در تكنولو‍ژی پیشرفت می‌كنیم و... همه برای این است كه انسان را شاد كند. چند درصد برنامه‌های كلان كشوری برای تسری بخشیدن به شادی در جامعه تدوین شده است؟ هیچ‌كس نمی‌خواهد مسائل اجتماعی را جدی بگیرد.

مسائل اجتماعی، فقط پول دادن به خانواده‌های فقیر نیست. برنامه، بودجه و سیاست‌های ما انسان محور نیست كه خروجی آن مسائل متعددی چون خشونت در كشور است. همیشه هم همینطور بوده زیرا نه سازمان اجتماعی هوشمند داریم، نه سازمانی كه مسائل اجتماعی را رصد كرده و برای آن آینده نگری كند و نه كسی كه مطالبه‌گر این حوزه باشد. شهروندان، تشكل‌های غیردولتی و سازمان‌های دولتی هیچ‌كدام مطالبه‌گر حوزه اجتماعی نیستند. مدیران هم نمی‌خواهند كسی در این حوزه مطالبه‌گری كند زیرا مطالبه‌گری در این حوزه‌ها پاسخگویی را افزایش می‌دهد. هیچ‌كس مسائل اجتماعی را جدی نمی‌گیرد حرف‌های زیادی در این حوزه زده می‌شود، ولی در عمل اتفاق خاصی نمی‌افتد.

شهرداری حمایت می كند

دكتر محمد مهدی گلمكانی، مدیركل سلامت شهرداری تهران هم درباره امضای تفاهم نامه همكاری شهرداری تهران با وزارت ورزش و جوانان می گوید:این تفاهم نامه‌ای است كه بین دكتر گلزاری كه عضو كمیته آسیب‌های اجتماعی شهرداری تهران نیز هست با معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران منعقد شده است چرا كه در طول سال‌های اخیر این كمیته كارهای مشتركی را در زمینه جوانان انجام داده كه در نهایت منجر به انعقاد ان تفاهم نامه شده است.

دكتر گلمكانی می افزاید:شهرداری تهران در طول سال های اخیر با تشكیل كانون‌هایی توانسته مشاركت جوانان را در اداره شهر جلب كند. به عنوان مثال اكنون 30 هزار شهروند جوان عضو كانون جوانان شهرداری تهران هستند كه این كانون ها در تمامی 374 محله شهر تهران فعالیت می كنند. بنابراین این اعتقاد در مجموعه مدیریت شهری تهران وجود دارد كه با توجه به بسترهای مناسبی كه در مجموعه شهر تهران ایجاد شده است با همكاری تمامی سازمان‌های مسئول در بخش سلامت همكاری‌های لازم را داشته باشیم.

وی می افزاید: طبق آماری كه براساس اجرای طرح سنجش عدالت در زمینه سلامت روانی جوانان به دست آمده است این اعتقاد وجود دارد كه با توجه به طبع جوانی از نظر روان شناختی جوانان باید مهارت‌های خود را در ارتقای كیفیت زندگی خود بالا ببرند و از همه مهمتر قدرت نه گفتن در مقابل آسیب‌های اجتماعی را داشته باشند. یكی از این مهارت‌ها مدیریت خشم در میان جوانان است كه باید آنها مهارت این كنترل را در خود ایجاد كنند.

البته باید به این مسئله اشاره كنم كه خشم تنها در میان جوانان نیست و در تمامی اقشار جامعه این مسئله وجود دارد. البته به این مسئله نیز اعتقاد ندارم كه برخی از كارشناسان اعلام می كنند كه جوانان تهرانی خشمگین هستند وقدرت كنترل آن را ندارند. ما باید به جوانان اعتماد كنیم و در سال های اخیر اعتماد مدیریت شهری به جوانان باعث شده تا كانون‌های جوانان محله‌های شهر تهران بیشترین عضو را داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha