سلامت نیوز :  معاون تحقیقات وزیر بهداشت گفت:‌از اجرای مطالعات گذشته‌نگر جمعیتی در 5 دانشگاه علوم پزشکی کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ رضا ملک‌زاده امروز در چهاردهمین جشنواره پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: زمانی می‌توانیم به پرسش‌های حوزه سلامت پاسخ دهیم که تحقیقات بنیادین داشته باشیم. در همین راستا برنامه اصلی ما این است که چند طرح بزرگ را در چند دانشگاه علوم پزشکی اجرا کنیم.

وی از اجرای مطالعات گذشته‌نگر جمعیتی در 5 دانشگاه علوم پزشکی کشور خبر داد و گفت: انتظار ما این است که دانشگاه‌های علوم پزشکی بزرگ ما به آنچه انجام می‌دهند قانع نباشند.

ملک‌زاده با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری کافی در حوزه پژوهش نداریم افزود: باید مسئولان به این حوزه اهمیت بدهند و بودجه‌های لازم را اختصاص دهند اما در عین حال از امکانات موجود باید بیشتر استفاده کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: ایجاد سامانه ثبت بیماری‌ها را یکی دیگر از راهکارهای نظام‌مند کردن حوزه سلامت دانست و افزود: سرطان امروزه یکی از بیماری‌هایی است که بسیاری را گرفتار کرده است اما با این همه میزان ابتلا به سرطان در ایران نسبت به کشورهای دیگر کمتر است چون هرم جمعیتی ما جوان‌تر است اما ما هنوز سامانه ثبت دقیق سرطان نداریم که دلیل عمده آن عدم هماهنگی است.

ملک‌زاده تربیت محققان را یکی دیگر از مشکلات فرارو برشمرد و گفت: در پژوهش‌های بالینی سخت می‌توانیم یک محقق بالینی را با یک محقق علوم پایه مرتبط کنیم چرا که ما در تربیت پزشکان فرصتی برای تحقیق در محیط‌های آزمایشگاهی و اپیدمیولوژیک ایجاد نمی‌کنیم و فقط افراد در دوره‌های فشرده، فوق تخصص می‌گیرند و در رشته کاری خود مهارت کسب می‌کنند اما زمینه‌ای برای تحقیق ندارند.

وی استفاده از ظرفیت بنیاد ملی نخبگان را برای تربیت مدیران پژوهشی بسیار موثر دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha