سلامت نیوز : معاون آموزشی دانشکده علوم پزشکی آبادان از احتمال انتشار ویروس «کوروناویروس» به دلیل تردد و ازدحام زوار در مرز شلمچه و انتقال آن به شهروندان خبر داد.

عبدالله خوان‌زاده امروز در گفت‌وگو با فارس از احتمال انتشار ویروس «کوروناویروس» به دلیل تردد و ازدحام زوار در مرز شلمچه و انتقال آن به شهروندان خبر داد اظهار کرد: این ویروس از سال 2002 شیوع پیدا کرده است و از بیماری تنفسی به نام «سارس» قاره به قاره و کشور به کشور منتقل شده است.

وی افزود: بین 10 تا 30 و یا 50 درصد از مبتلایان به این ویروس به مرگ بیماران منجر می‌شود و عواقب خطرناکی را برای مبتلایان به همراه خواهد داشت.

معاون آموزشی دانشکده علوم پزشکی آبادان تصریح کرد: بعد از 10 سال این بیماری به سندروم تنفسی خاورمیانه معروف شده و در حال حاضر در کشورهای حاشیه خلیج فارس گزارش شده است.

وی با بیان اینکه ویروس «کوروناویروس» مرگ و میر بالایی را ایجاد می‌کند به راه‌های انتشار این ویروس کشنده اشاره داشت و عنوان کرد: این بیماری از راه‌هایی چون خون، تنفس و همچنین ادرار و مدفوع منتقل می‌شود و انتشار می‌یابد.

خوان‌زاده ابراز داشت: این بیماری شبیه سرماخوردگی‌ست و علائم بالینی آن عبارت از دوره نهفتگی هفت تا 10 روزه، تب، آب‌ ریزش بینی، درد استخوان است و بین 48 تا 72 ساعت تبدیل به بیماری تنفسی شدید شده که نیاز به تنفس مصنوعی نیز می‌شود.

وی ادامه داد: در 25 درصد از مبتلایان این بیماری نیز علائم گوارشی چون اسهال نیز به‌وقوع می‌پیوندد.

معاون آموزشی دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به اینکه برای درمان این بیماری هیچ راهکاری ارائه نشده است گفت: برای این بیماری، درمان خاصی وجود ندارد و داروهایی که تاکنون تجویز شده است کارآیی 100درصدی نداشته‌اند.

وی همچنین عنوان کرد: افرادی که احتمال مرگشان در این بیماری بیشتر است دیالیزی‌ها، سالخوردگان، بانوان باردار و کودکان هستند.

خوان‌زاده در ادامه به راه‌های پیشگیری و ابتلا به این بیماری اشاره داشت و افزود: اقدامات حفاظت پزشکی برای پرسنل درمان نظیر دستکش، ماسک مخصوص و کلاه و ...، رعایت بهداشت فردی چون شست‌وشوی دست‌ها به ویژه سرانگشتان که نیاز به شستن بیشتری دارند و دفع بهینه ترشحات وسایل شخصی فرد بیمار و یا فردی که بیماری منجر به مرگش شده است از جمله این موارد پیشگیرانه هستند.

وی بیان کرد: تاکنون یک‌صد نفر در کل جهان به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد، 30 نفر آنها به مرگ منجر شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha