دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10242

نمك ، این بلورهای سفید مكعبی بسیار ریز موجود در طبیعت با همه خواصی كه در آن وجود دارد، اگر به طور صحیح و به اندازه از آن استفاده نشود عوارض نامطلوبی را بر سلامت انسان‌ها می‌گذارد.

ناخالصیهایی كه با نمك همراه است میتواند به بروز عوارض نامطلوب در دستگاه گوارش، كلیه، كبد و ریه منجر شده و حتی در موارد حاد مانع از جذب آهن و مسمومیت شود.كارشناسان تغذیه تاكید می‌كنند كه حداكثر نمك مصرفی هر فرد روزانه دو تا سه گرم باشد و از پنج گرم در روز تجاوز نكند و حتما از نمك تصفیه شده ید دار استفاده شود.
نمك نام متداول كلرور سدیم است و شاید بتوان گفت این بلورهای شورمزه یكی از نخستین مواد نگهدارندهای است كه بشر آن را به دلیل خواص ضد میكروبی و جلوگیری از فساد و به دلیل بهبود طعم از دیر باز به مواد غذایی خود افزوده است.
نغمه تشكری یكی از كارشناسان تغذیه وزارت بهداشت روز یكشنبه در گفت و گویی با خبرنگار علمی ایرنا در این‌باره می‌گوید : نمك در طبیعت به دو صورت محلول در آب و جامد ( معادن نمك) موجود است. هنگام استخراج نمك از آبهای شور و معادن، ناخالصیهایی وارد آن میشود كه برای سلامتی انسان بسیار مضر است.
ناخالصیهای نمك:
این كارشناس تغذیه می‌گوید از جمله مهمترین ناخالصیهای همراه با نمك میتوان به شن،ماسه،خاك،مواد آلایندهای كه برای استخراج نمك استفاده میشود، مواد محلول همچون سولفات كلسیم و منیزیم و بالاخره فلزات سنگین همچون سرب ، جیوه، ارسنیك و كادمیوم و؟اشاره كرد .
مصرف این ناخالصیها كه همراه با نمك است میتواند به بروز عوارض نامطلوب در دستگاه گوارش، كلیه، كبد و ریه منجر شده و حتی در موارد حاد مانع از جذب آهن و مسمومیت شود.
راه حل استفاده از نمك تصفیه شده ید دار است :
تشكری یكی از راههای بسیار مناسب برای جلوگیری از ورود این مواد به داخل غذاهای مصرفی را استفاده از نمك تصفیه شده بیان می‌كند. یعنی نمكی كه در آن با روش تبلور دوباره ناخالصیهای محلول و نامحلول آن حذف شده و كاملا بهداشتی شده است.
او می‌گوید آنچه در صنعت برای تولید اینگونه نمك به كار گرفته میشود به طور خلاصه عبارت است از انحلال نمك در آب، رسوب دادن ناخالصیها از طریق افزودن مواد شیمیایی و فیلتراسیون، تبخیر آب نمك و تشكیل كریستالهای خالص شده و خشك كردن این كریستالها به گونهای كه رطوبت آن به كمتر از یك دهم درصد برسد.
كاربرد نمك تصفیه شده:
از اینگونه نمك میتوان برای مصارف خوراكی خانوار، مصارف صنعتی همچون صنایع كنسرو ، نانوایی، لبنی، سوسیس و كالباس و بیسكویت‌سازی و... مصارف داروسازی و تولید غذای دام استفاده كرد.
توصیههای مهم برای استفاده از نمك تصفیه شده:
اگرچه برای پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی و افزایش فشار خون مصرف كم نمك توصیه میشود ، اما همان مقدار كم نیز باید از نمكهای یددار تصفیه شده بدست آید تا هم ید مورد نیاز بدن را تامین كند و هم عوارض احتمالی ناشی از وجود ناخالصیهای نمك را برطرف كند.
وجود ناخالصیها در نمك علاوه بر ایجاد عوارض نامطلوب باعث كاهش شوری نمك شده، در نتیجه افزایش مصرف نمك را به دنبال دارد.
نمك‌های تصفیه شده به دلیل خلوص بالا، ید را بهتر و به مدت بیشتری حفظ می كنند. اما باید توجه داشت نمكهای ید دار نباید به مدت طولانی در معرض نور خورشید و یا رطوبت قرار گیرند چرا كه ید خود را از دست میدهند.
بهتر است نمك ید دار در ظروف پلاستیكی، چوبی، سفالی یا شیشهای رنگی با سرپوش محكم و بدون منفذ نگهداری شوند.
در هنگام خرید، همواره به تاریخ مصرف نمك و وجود پروانه ساخت از وزارت بهداشت و قید عبارت تصفیه شده روی بسته بندی باید دقت كرد.
نكته بسیار ضروری دیگر آنست كه هرچه از تاریخ تولید یك ماده غذایی بگذرد از كیفیت آن كاسته میشود.پس ضمن آن كه به اندازه مصرف ، خرید می‌كنید ، به تاریخ تولید نیز بسیار دقت كنید.
ویژگی‌های نمك تصفیه شده :
كارشناس تغذیه وزارت بهداشت می‌گوید رنگ ظاهری نمك تصفیه شده ، سفید شفاف تا مات است و شور مزه و عاری از هر گونه بوی خارجی است.
خلوص آن حداقل  ۹۹/۲ درصد و مواد نامحلول آن در آب حداكثر  ۱۶ دهم درصد است.
۰ppm ید آن  ۱۰ تا  ۴۰ و سولفات آن حداكثر  ۴۶ دهم درصد است.
رطوبت آن حداكثر یك دهم درصد ، كلسیم حداكثر  ۱۵ دهم درصد ، منیزیوم آن حداكثر سه دهم درصد و قلیائیتش حداكثر سه صدم درصد ، آرسنیك آن حداكثر پنج دهم  , ppm مس آن حداكثر دو  ppm و سرب موجود در آن حداكثر یك ppm  است.
كادمیوم نمك تصفیه شده حداكثر دو دهم  , ppm جیوه حداكثر پنج صدم  ppm و آهن موجود در آن حداكثر  ppm ۱۰ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha