سلامت نیوز : فوق‌تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی گفت: ‌افراد مبتلا به آسم باید از تلنبار کردن کاغذ و کتاب بر روی هم بپرهیزند چرا که گرد و خاک لا به لای آنها می‌تواند حاوی مایت باشد و برای کودکان و بزرگسالان مبتلا به آلرژی و آسم خطرناک باشد.

دل‌آرا بابایی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: طی 3 دهه گذشته آلرژن‌ها رو به افزایش است و این افزایش به دلیل تغییر در سبک زندگی و تغییرات محیطی به وقوع پیوسته است.

فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی گفت:‌ طی مطالعاتی که انجام شده، اکثر افراد بیشتر زمان خود را در فضای در بسته می گذارند؛ بنابراین وجود آلرژن‌های محیط بسته که به آسم و آلرژی می‌انجامند بسیار حائز اهمیت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: ‌عمده‌ترین آلرژن‌ها، مایت و کپک‌ها هستند که در محیط بسته به دو صورت قابل رؤیت یا غیر قابل رؤیت وجود دارند.

وی افزود: لایه‌های جرم سیاه‌رنگ کنار کاشی‌ها در سرویس‌های بهداشتی یا در سقف منازل و کلاً در محیط‌های دارای رطوبت زیاد نشان از کپک‌ها و نداشتن تهویه مناسب در این محیط‌هاست.

فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی ادامه داد:‌ ریشه‌کنی کپک و مایت بسیار مشکل است؛ چرا که آلرژن مایت سنگین است و در هوا معلق نیست و وقتی روی قالی و موکت می‌نشیند با هر بار راه رفتن فرد منتشر می‌شود و به میزان دو ساعت در هوا معلق می‌ماند و دوباره ته‌نشین می‌شود.

بابایی گفت:‌ برای ریشه‌کنی مایت می‌توان از جاروبرقی که دارای فیلتر HEPA باشد استفاده کرد؛ همچنین باید گردگیری به طور منظم انجام شود و رطوبت منزل از 50 درصد کمتر باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: افراد باید از تل انبار کردن کاغذ و کتاب بر روی هم بپرهیزند چرا که گرد و خاک لابه لای آنها می‌تواند حاوی مایت باشد و برای کودکان و بزرگسالان مبتلا به آلرژی و آسم خطرناک باشد.

فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی ادامه داد: رختخواب‌های پشمی، کرکی و کاموایی همگی دارای میلیون‌ها مایت هستند.

بابایی توصیه کرد: بیماران مبتلا به آسم و آلرژی باید از رختخوابی که جنس پنبه یا ابر یا الیاف مصنوعی دارند استفاده کنند چرا که این رختخواب‌ها قابلیت نفوذ کمتر آلرژن‌ها را دارند؛ همچنین باید از ملحفه ضد مایت استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha