سلامت نیوز : یک عصب‌شناس با تأکید بر اینکه عواملی مانند تغذیه نامناسب،مانند نوشیدن چای و قهوه، ساعت کار و استراحت ناکافی به اختلال خواب منجر می‌شود گفت:‌ افراد مضطرب و نگران بیشتر می‌خوابند.

حسن عشایری در گفت‌وگو با فارس و در پاسخ به پرسش یک شهروند به مشاور سلامت درباره اختلال خواب اظهار داشت: از نظر آماری، عمده‌ترین اختلالات خواب به نحوه زندگی افراد مربوط می‌شود.

وی افزود: تغذیه، ساعت کار، استراحت و کیفیت زندگی افراد می‌تواند زمینه‌‌ساز اختلال خواب شود.

عشایری تصریح کرد: برخی بیماری‌ها، اختلالات هورمونی و عصب‌شناختی که منشاء عضوی دارند و بر خواب فرد مبتلا تاثیر می‌گذارد قابل تشخیص و درمان است.

وی گفت: مبتلایان به افسردگی و جنون شیدایی معمولاً مشکلات خواب دارند و با وجود ساعت‌های زیادی که می‌خوابند باز هم احساس خواب‌آلودگی می‌کنند.

عشایری افزود: علاوه بر عوامل فیزیولوژیکی‌، مصرف نوشیدنی‌های محرک مانند چای و قهوه موجب کاهش خواب می‌شود.

این عصب‌شناس تصریح کرد: البته مصرف چای و قهوه در برخی افراد موجب بی‌خوابی نمی‌شود اما به طور کلی کافئین و تئین جزو آلکالوئیدهایی هستند که موجب اختلال خواب می‌شوند.

وی افزود: نکته‌ای که باید مطرح شود این است که نوشیدن چای عادت است نه اعتیاد.

این متخصص بهداشت روانی گفت: افراد مضطرب و نگران نیز دچار اختلال خواب می‌شوند. این افراد برای دوری از اضطراب به خواب پناه می‌برند تا برای ساعاتی مسائل‌شان را فراموش کنند.

عشایری اظهار داشت: در وجود همه ما ساعت درونی وجود دارد که خودکار است. اگر این ساعت بر هم بریزد، خواب دچار اختلال می‌شود.

عشایری تصریح کرد: آلودگی‌های صوتی و خودروهایی که صدای موزیک آن‌ها زیاد است خواب افراد را مختل می‌کند.

وی افزود: به دلیل اینکه برخی مشاغل نیاز به هوشیاری دارند و از طرفی این ویژگی در نتیجه خوابی راحت به وجود می‌آید، کسانی که شبها خوب نمی خوابند نمی‌توانند با هوشیاری کار کنند.

این عصب‌شناس خاطرنشان کرد: دانش‌آموزانی که به دلیل صداهای ناهنجار نمی‌توانند بخوابند، در طی روز و در مدرسه دچار اختلال هوشیاری و کاهش یادگیری می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha