سلامت نیوز : رئیس انجمن علمی مامایی ایران می‌گوید: فشار خون بالا در دوران بارداری معمولاً خون‌رسانی به جنین را مختل می‌کند و مادران علائمی مانند تاری دید، افزایش ناگهانی وزن و درد ناحیه راست شکم را جدی بگیرند.

ناهید خداکرمی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اینکه فشار خون بالا در دوران حاملگی چه تأثیراتی روی مادر و جنین می‌گذارد خاطرنشان کرد: برخی مادران قبل از بارداری خود به عارضه فشار خون مبتلا هستند که توصیه اکید داریم در طی دوران بارداری زیر نظر پزشک روند مصرف دارو را ادامه دهند.

وی گفت: اما مادرانی که فشار خون آنها طبیعی است اگر در دوران بارداری فشار خون آنها از 14 روی 9 بالاتر رود زمینه‌ساز پره اکلامپسی می‌شود که در این عارضه علاوه بر فشار خون بالا شاهد دفع پروتئین در ادرار مادر باردار و ورم منتشر دست و پا هستیم که عارضه بسیار خطرناکی است و به مسمومیت شدید بارداری منجر شود.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: در عین حال فشار خون بالا خود به دلیل اختلالات عروقی ایجاد می‌شود و در عین حال ادامه آن اختلالات را تشدید کرده و ممکن است تشنج به همراه داشته باشد و خونرسانی جفت به جنین نیز مختل می‌شود.

خداکرمی به تمام مادران باردار توصیه کرد تا در صورت مواجه شدن با عوارضی مانند سردرد، تاری دید، ورم منتشر دست و پا، افزایش ناگهانی وزن و درد در ناحیه راست شکم فوراً به پزشک معالج یا ماما مراجعه کنند.ax

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha