سلامت نیوز : معاون طب سنتی وزارت بهداشت از مشارکت ایران در تدوین استراتژی طب سنتی با سازمان جهانی بهداشت خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ محمود خدادوست در مراسم تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: سازمان جهانی بهداشت(WHO) استراتژی 10 ساله (2013 تا 2023) طب سنتی را در دست تدوین دارد و از ایران اسلامی خواسته تا نظراتش را در زمینه ورود خدمات طب سنتی به خدمات سلامت اعلام کند.

وی با اشاره به اینکه طب سنتی ریشه در فرهنگ مردم دارد و از سوی مردم با اقبال روبه‌روست، گفت: اکنون رویکردی جهانی نسبت به استفاده از ظرفیتهای طب سنتی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رویکرد مناسبی برای توسعه و استفاده از طب سنتی در عرصه دانشگاهی دارد و دوره تکفیر 150 ساله این طب را پشت سر گذاشته ایم، افزود: اکنون باید طب سنتی مبتنی بر شواهد از طریق مراکز دانشگاهی و با تکیه بر تحقیق و پژوهش به صورت گام به گام وارد نظام سلامت کشور شود.

خدادوست با اشاره به انجام کار کارشناسی در زمینه استفاده از طب سنتی در یکسال گذشته، ادامه داد: بحث تعرفه گذاری خدمات طب سنتی به صورت پیشنهاد وارد شورای عالی بیمه شده تا بر اساس ضوابط بیمه ها آنها را تحت پوشش قرار دهند.

وی گفت: با وجود 11 پراکنش و اقلیم گیاهان دارویی در کشور، ایران از بهترین نقاط دنیا برای کشت و پرورش گیاهان دارویی است و امکان پرورش و صادرات فرآورده های آن در ایران اسلامی وجود دارد.

خدادوست با بیان اینکه در دنیا 55 درصد داروهای مورد استفاده منشاء گیاهی دارند، یادآور شد: مواد اولیه بیشتر داروهای تولیدی کشور وارداتی است اما برای بیشتر داروها این ظرفیت وجود دارد که از گیاهان تولید شوند.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بر اساس برآوردها امکان تولید و پرورش 8 هزار گونه داروی گیاهی در ایران وجود دارد، ادامه داد: از این ظرفیت، حدود 50 قلم داروهای گیاهی در کشور به صورت خام صادر می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha