سلامت نیوز : مدیرکل امور بانوان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: ازدواج مقوله‌ای نیست که یک شبه بخواهیم جوان را آماده کنیم بلکه داشتن یک ازدواج موفق ریشه‌اش به تربیت فرد از دوران نوزادی بستگی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ صدیقه حجازی با اشاره به عوامل موفقیت در ازدواج گفت: ازدواج مقوله‌ای نیست که یک شبه یا در یک فرجه زمانی کوتاه که جوان در معرض آن قرار دارد، بخواهیم آن را آماده کنیم. داشتن یک ازدواج موفق به نظر من، ریشه‌اش در تربیت از نوزادی شکل می گیرد، نوزادی که در فضای واقعی و صحیح تربیت شده و رشد می‌کند، از آمادگی‌های لازم و بینش کامل برای پذیرش یک مسئولیت بزرگتر برخوردار می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی یک روند صحیح از ابتدا در تربیت نوزاد شکل می‌گیرد، فرزند از همان آغاز، شاهد یک خانواده موفق هست، پدر و مادر خودش را به عنوان یک الگوی موفق در کنار خودش می‌بیند، در زندگی خانوادگی، مسئولیت پذیری را از طفولیت یاد می‌گیرد، نحوه مواجه شدن با سختی‌ها و مشکلات را از کودکی آموزش می‌بیند.

مدیر کل امور بانوان سازمان ارتباطات اسلامی خاطرنشان کرد: بسیاری از امور اخلاقی و هنجارها که لازمه استحکام یک خانواده است، در روند این نوع تربیت، در وجودش نهادینه می‌شود، این فرزند خودبه‌خود وقتی در آستانه ازدواج قرار می‌گیرد، انتخاب دقیق‌تر و صحیح‌تری دارد چون بینش مناسبتری نسبت به ازدواج داشته و اهداف خود را بهتر درک می کند.

حجازی خاطرنشان کرد: اگر کودک بینش صحیحی داشته باشد به دنبال یک موضوع رؤیایی و غیرواقعی در زندگیش نمی‌گردد. وقتی هم که وارد عرصه زندگی شد، چون آموزش‌های تدریجی را از قبل در کانون خانواده دیده، این فرد آماده پذیرش مسئولیت یک زندگی مستقل، آماده همکاری و تعاون، آماده احترام متقابل به همسر و بالاخره آماده ایثار و فداکاری در خانواده می‌شود.

وی ادامه داد: خیلی از این مؤلفه‌ها را این فرد در فرایند تربیت آموخته و در وجودش نهادینه شده طبیعتاً یک فردی با چنین مشخصاتی می‌تواند به یک ازدواج موفق و پایدار امیدوار باشد.

حجازی ادامه داد: ما اگر از ابتدا جوان‌ها و فرزندانمان را در یک محیط سالم و درست آماده نکنیم، به هنگام آن ایام ویژه و خاص که جوان تصمیم به ازدواج گرفته، به این علت که جوانب موضوع را نیاموخته، آمادگی پذیرش یک زندگی جدید و یک مسئولیت جدید را ندارد، که این زندگی طبیعتاً مشکلات زیادی را هم در بر دارد، چطور می خواهد با مشکلاتش مواجه شود؟ چون اینها را از قبل آموزش ندیده است و یک نگاه رویایی و افسانه‌ای به ازدواج دارد و وقتی وارد این زندگی جدید شد، چون هیچ تصویری از مشکلات، گذشت، ایثار و خیلی چیزهای دیگر ندارد، نمی‌تواند وضعیت سخت را تحمل کند و با واقعیات زندگی روبه‌رو شود.

مدیر کل امور بانوان سازمان فرهنگ و ارتباطات افزود: اینجاست که کم کم اختلافات بروز پیدا می‌کند و برخوردها شروع می‌شود و در نهایت به فرد احساس ناکامی در انتخاب خودش و تشکیل زندگی دست می‌دهد و این احساس را می‌کند که شاید، باید این زندگی را در یک جایی قطع کند و دیگر ادامه ندهد.

حجازی افزود: لذا اصل مهم، همان بحث خانواده‌ها است البته این به این معنا نیست که اگر فردی تربیت‌ها و آموزش‌های لازم را پیدا نکرده، راه بسته است، امروزه کانون‌ها و مراکز مختلفی برای این آموزش‌ها وجود دارد، کتاب‌ها و منابع بسیار مفید و مؤثری در جامعه ما هست که قابل مطالعه است.

وی افزود: آنچه مهم به نظر می‌رسد،این است که در آموزش و پرورش ما، در فضاهایی که فرزندان ما مسیر زندگی را طی می‌کنند تا برسند به فرآیند ازدواج، همه می‌توانند همکاری کنند تا جوان را برای پذیرش یک مسئولیت مهم و بزرگ که تشکیل خانواده هست، آماده کنند تا شاهد ناکامیهای بعدی نباشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha