پژوهشگران هشدار دادند كه حركات ورزشی سنگین برای افراد سالمند خطرناك است و احتمال تشكیل لخته‌های خونی را در این گروه سنی افزایش می‌دهد.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل ازایسنا، این پژوهشگران خاطرنشان كردند: برای افراد سالخورده انجام ورزشهای متعادل بسیار مناسب‌تر است و برای انان فواید زیادی دارد.

دکتر سوزان هکبرت و دستیاران وی در دانشگاه واشنگتن در آمریكا طی مطالعات خود 5 هزار و 534 فرد 65 ساله و مسن‌تر را که سابقه ابتلا به لخته‌های خونی سیاهرگی یا ترومبوز سیاهرگی نداشتند، به مدت یازده سال تحت آزمایش و مراقبت قرار دادند.

از جمله مسائلی كه در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفت، نوع ورزشی بود كه این افراد انجام می‌دادند.

در این تحقیق راه رفتن به عنوان ورزش با شدت کم، ژیمناستیک به عنوان ورزش با شدت متوسط و دویدن به عنوان ورزش با شدت زیاد مطرح شد.

در طول انجام پژوهش، متخصصان دریافتند كه 171 نفر از افراد تحت مطالعه به ترومبوز سیاهرگی مبتلا شدند. در ابتدا با در نظر گرفتن عواملی همچون سن، جنس، نژاد، سلامت جسمی و شاخص توده بدنی پژوهشگران ورزش را به عنوان عاملی در جهت افزایش بروز لخته خونی نمی‌دانستند، ولی در بررسی‌های بعدی مشخص شد كه ورزش‌های سنگین مانند دویدن سریع این خطر را برای سالخوردگان افزایش می دهد.

با وجود نتایج فوق این متخصصان در مجموع توصیه می‌كنند که ورزش كردن برای تمام گروه‌های سنی حتی افراد سالمند بسیار مفید است و بهتر است به صورت ملایم انجام گیرد.

نتایج این پژوهش در نشریه انجمن طب سالخوردگان آمریکا منتشر شده است. اكثر مردم بر این موضوع واقف هستند كه ورزش بخش مهمی را در الگوی زندگی انسان‌ها تشكیل می دهد. ورزش منظم، سلامت جسمی و عقلی را حفظ می‌كند و می‌تواند خطر بروز بیماری‌های مزمن را كاهش دهد.

اگر ورزش را جزیی از برنامه روزمره خود قرار دهید درمی‌یابید كه انرژی بیشتری برای انجام سایر فعالیت‌های معمول روزانه خواهید داشت.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha