سلامت نیوز : درحالی که سازمان غذا و دارو اواخر آبان ماه طی بخشنامه ای از آلودگی 7نوع برنج توزیع شده در بازار که 5نوع آن از انواع برنج های ایرانی بود خبر داد و دستور جمع آوری برنج ها را صادر کرد،حال خبرها حکایت از آلوده نبودن برنج های تولید داخل دارد و آنگونه که وزارت جهاد کشاورزی و دبیر انجمن برنج اعلام کرده اند برنج های ایرانی آلوده نیستند و این برنج های هندی و پاکستانی است که با بسته بندی ایرانی در بازار توزیع شده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ در همین زمینه عضو کمیسیون کشاورزی اعلام کرد: سودجویان برنج وارداتی آلوده را با برند برنج ایرانی توزیع می کردند. دو روز قبل جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج گفت: برنج های آلوده ای که به نام برنج ایرانی در بازار جمع آوری و منهدم شد، هیچ یک تولید داخلی نبود بلکه برخی متخلفان برای سود بیشتر، محموله های وارداتی بی کیفیت خود را در کیسه های برنج های معتبر ایرانی بسته بندی و به بازار عرضه می کردند.

وی تاکید کرد: نشانه سالم بودن برنج های تولید شده داخلی آزمایش ها و بررسی های متعدد دانشگاه هایی مانند علوم پزشکی مازندران و گیلان بوده است که نشان می دهد برنج های ایرانی، باقی مانده و آثار کود، سم، مواد شیمیایی و دارویی ندارد و از سلامت کامل برخوردار است.

همچنین رضا فتوحی، رئیس سازمان حفظ نباتات در این باره گفت:  به استناد بررسی ها و آزمایش های متعدد روی نمونه های گرفته شده توسط سازمان حفظ نباتات و مراکزی مانند دانشگاه علوم پزشکی مازندران و گیلان، برنج تولید شده داخلی هیچ مشکلی از نظر بالا بودن میزان باقیمانده های شیمیایی، سموم و آفت کش ها ندارد. درهمین حال عباس پاپی زاده نماینده مجلس و عضو کمیسیون کشاورزی نیز به خراسان گفت: متاسفانه عده ای سودجو برنج های وارداتی آلوده را در بسته بندی برنج ایرانی در بازار به فروش رسانده اند که با بررسی ظاهری برنج به راحتی می توان به وارداتی بودن آن پی برد.وی تصریح کرد: برنج های جمع آوری شده از سطح بازار که به نام برنج ایرانی توزیع شده بود فاقد عطر، طعم و کیفیت پخت برنج ایرانی است. ضمن این که بررسی های صورت گرفته روی برنج های کشت شده در شالیزارهای شمال کشور حکایت از سلامت برنج های تولید داخل دارد.

وی تاکید کرد: تا امروز گزارشی از آلودگی برنج های داخلی به کمیسیون کشاورزی مجلس نرسیده است و در نامه مورخه 28آبان سازمان غذا و دارو نیز تنها برجمع آوری 7برند توزیع برنج تاکید شده است، درحالی که این برنج وارداتی را به عنوان برند برنج ایرانی در بازار توزیع می کردند. وی افزود:به زودی گروهی متشکل از کارشناسان وزارت بهداشت و چند تن از نمایندگان عضو کمیسیون کشاورزی برای بررسی آلودگی برنج های وارداتی به کشورهای هند و پاکستان اعزام خواهند شد و پس از بررسی موضوع نسبت به قطع یا ادامه واردات برنج از این دوکشور تصمیم گیری خواهند کرد.

دکترخضری عضو کمیسیون بهداشت و عضو کمیته مشترک مجلس و سازمان غذا و دارو برای بررسی سلامت برنج در این زمینه از تشکیل کمیته مشترکی متشکل از دو عضو کمیسیون بهداشت مجلس و سازمان غذا و دارو برای بررسی سلامت برنج های موجود در بازار خبر داد و به خراسان گفت: آزمایش های جامعی برای تشخیص سلامت برنج های داخلی و خارجی موجود دربازار توسط این کمیته مشترک، روی تمامی برند های برنج انجام شده است و نتیجه آن به زودی توسط آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت اعلام خواهد شد.اما تا زمان اعلام نتیجه نمی توان نسبت به آلوده بودن یا نبودن انواع مختلف برنج موجود در بازار اظهار نظر کرد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آزمایش های قبلی، 90درصد از برنج های وارداتی هندی دارای سموم آرسنیک و فلز سنگین کادمیوم بوده است و برنج های پاکستانی در مقایسه با برنج هندی از کیفیت بهتری برخوردار است.وی یادآور شد:متاسفانه استانداردهای داخلی با استانداردهای روز دنیا فاصله دارد و موسسه استاندارد بر اساس استانداردهای سال 1995میزان سموم و فلزات سنگین موجود درمواد غذایی را می سنجد، این درحالی است که بر اساس استانداردهای قدیمی وجود میزان کمی از سموم آرسنیک و فلز کادمیوم در محصولات غذایی بلامانع است ولی با لحاظ کردن استانداردهای جدید حتی میزان کمی از این سموم نیز خطرناک است و محصولات غذایی باید فاقد سموم و فلزات سنگین باشد.

عضو کمیسیون بهداشت همچنین با هشدار نسبت به سرطان زا بودن روغن های وارداتی به کشور،از باقی ماندن حلال هگزان در روغن های وارداتی و سرطان زا بودن این ماده خبر داد و گفت: درحال حاضر فرآیند روغن کشی 80درصد روغن مورد استفاده در کشور ،خارج ازکشور انجام می شود و شرکت هایی که فرآیند روغن کشی را انجام می دهند اقدامی برای فیلتر کردن حلال هگزان از روغن انجام نمی دهند. دکتر رسول خضری تصریح کرد: فرآیند روغن کشی تنها به وسیله حلال هگزان انجام می شود و استفاده از این حلال طی فرآیند روغن کشی بلامانع است،اما نکته قابل توجه این است که پس از روغن کشی باید هگزان توسط فیلترهایی از روغن جدا شود، چرا که این ماده شیمیایی به شدت سرطان زاست.این نماینده مجلس خاطرنشان کرد:بر اساس اذعان رئیس سازمان غذا و دارو،حلال هگزان در تمامی روغن های وارداتی به کشور وجود دارد و این ماده سرطان زا از روغن ها جدا نمی شود.

وی افزود: تفاوتی در نوع روغن از قبیل مایع یا جامد وجود ندارد، چرا که فرآیند هیدروژناسیون برای جامد سازی روغن ،پس از روغن کشی درداخل کشور انجام می شود. خضری در خصوص سلامت روغن های تولید داخل از لحاظ وجود حلال هگزان در آن نیز اظهار بی اطلاعی کرد و گفت:متاسفانه رئیس موسسه ملی استاندارد در واکنش به این سوال تنها سکوت کرد و پاسخ قانع کننده ای به نمایندگان مجلس نداد لذا بر اساس درخواستی که به موسسه ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو ارائه شد، باید سلامت یا فقدان سلامت روغن های تولید داخل از نظر آلودگی به حلال هگزان در کوتاه ترین زمان ممکن به کمیسیون بهداشت مجلس ارائه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha