نتایج مطالعات جدید نشان داده است كه پیش‌ درمانی با دوز بالای فولیت می‌تواند از شدت آسیب وارده به ماهیچه قلب كه هنگام قطع جریان خون به این عضو بروز می‌كند، بكاهد.

فولیت نوعی ویتامین ب محلول در آب است كه از مواد غذایی بدست می‌آید.

در تحقیقی كه نتیجه آن در نشریه سیركولیشن به چاپ رسیده، موش‌های آزمایشگاهی با فولیت یا شبه دارو تحت درمان قرار گرفتند. پس از یك هفته سرخرگ‌های قلبی سمت چپ این موش‌ها به مدت 30 دقیقه مسدود شد.

به گفته متخصصان؛ خون به طور طبیعی اكسیژن را به ماهیچه قلب حمل می‌كند كه در این وضعیت یك گرفتگی ناگهانی و شدید می‌تواند منجر به بروز حمله قلبی و یا خارج شدن ریتم قلب از حالت طبیعی شود. این گونه حالت‌ها اغلب مرگبار هستند.


در پی این حالت، اغلب 90 دقیقه طول ‌كشید تا عملیات احیا در برخی از موش‌ها انجام گرفت و در برخی هم انجام نشد. این عملیات شامل احیا و بازگرداندن جریان خون قلبی به ماهیچه قلب است. اگرچه این عملیات برای بازگرداندن فعالیت قلب ضروری است اما در برخی موارد ممكن است معكوس عمل كرده و باعث اختلال و آشفتگی در عملكرد سلول‌های ماهیچه قلب شود.

در این تحقیقات جدید دانشمندان نشان دادند: موش‌هایی كه از پیش با فولیت تحت درمان قرار داشتند به مراتب نسبت به موش‌هایی كه از شبه دارو استفاده كرده بودند كمتر دچار این اختلال و آشفتگی در عملكرد قلب می‌شدند.

این مطالعات از سوی پژوهشگران انستیتو پزشكی جان هاپكینز در بالتیمور صورت گرفته است. در مرحله بعد این پژوهشگران مطالعات خود را بر روی نمونه‌های انسانی انجام خواهند داد.

فولیت و فولیك اسید انواعی از ویتامین‌های ب محلول در آب هستند و فولیت به طور طبیعی در مواد غذایی وجود دارد.

فولیك اسید نوعی مصنوعی و ساخته شده از ویتامین فولیت است كه در مكمل‌ها و غذاهای غنی شده یافت می‌شود.

وجود فولیت برای تولید و نگهداری از سلول‌های جدید ضروری است. وجود این ویتامین‌ به ویژه در دوره‌های تقسیمات و رشد سریع سلولی مانند دوران جنینی و بارداری اهمیت دارد.

همچنین تامین فولیت برای ساخته شدن مولكول‌های دی ان آ كه آجرهای ساخته شده سلول‌ها هستند، مورد نیاز است.

فولیت در عین حال از بروز آن دسته از تغییرات در مولكول وراثتی دی ان آ كه منجر به بروز سرطان می‌شوند، جلوگیری می‌كند.

هم افراد بزرگسال و هم كودكان برای ساخته شدن گلبول‌های قرمز طبیعی در خون و جلوگیری از بروز كم خونی به فولیت نیازمند هستند.

منابع غذایی غنی از فولیت شامل سبزیجات با برگ‌های پهن و سبز مانند اسفناج و برگ شلغم، نخود و لوبیای خشك، حبوبات و فرآورده‌های غلاتی غنی شده و برخی از میوه‌ها و سبزیجات هستند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha