سلامت نیوز : پیوند اعضا یکی از از افتخارات بی‌نظیر جامعه‌ی پزشکی کشور است که در طی دهه‌های گذشته با استفاده از توان علمی پزشکان متبحر و فرهیخته این سرزمین و استفاده از فناوری نوین و پیشرفته روز با رشد قابل ملاحظه همراه بوده است به طوری که تاکنون بیش از 30 هزار پیوند کلیه در 20 سال گذشته در کشور انجام شده است. آمار پیوند کبد که یکی از سخت‌ترین پیوندهاست بیش از 2000 پیوند است. بیش از 47000 پیوند قرنیه، 4600 پیوند مغز استخوان و 110 مورد پانکراس و حدود100 مورد پیوند ریه در کشور انجام گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام پزشکی ؛ این نمونه‌ای از زحمات فوق‌العاده تیم‌های پزشکی پیوند در کشور است که در هر زمان از شبانه روز با رضایت کامل فرد دهنده و یا خانواده بیمار مرگ مغزی و آزمایشات دقیق بر روی گیرنده صورت می پذیرد. لذا به طور قطع می توان گفت امکان دلالی و خرید و فروش عضو در کشور وجود ندارد، و با توجه به آنکه تمامی پیوندها در بیمارستان‌های دولتی انجام می شود تمامی هزینه‌های پیوند رایگان است. پیوند عضو با توجه به شرایط فیزیولوژیک و بیولوژیک بیمار و عضو پیوندی،آزمایشات متعدد، سرعت عمل و نگهداری ویژه عضو پیوندی ، تطابق گروه خونی و در شرایط بسیار خاص انجام می‌شود که هرگز توان این امر برای دلال یا خرید و فروش کننده عضو متصور نیست.

شوربختانه در این گزارش به گونه‌ای غیرقابل باور به همکاری پزشکان خدوم این سرزمین با دلال یاد شده اشاره و خوشبختانه به صراحت اعلام شده است که بابت این امر پولی دریافت نمی کنند.

لازم است تأکید شود که با توجه به مطالب پیش گفته شده امکان همکاری هیچ یک از اعضا جامعه پزشکی با توجه به شرایط خاص پیوند با دلال امکان پذیر نیست و چنین سخنانی گزافه‌گویی و تخریب ارزش اهدای عضو و زحمات بی‌نظیر تیم پزشکی و خانواده های ایثارگری است که با بزرگواری جان چندین نفر را حیات می بخشند.

لذا از مردم عزیز کشورمان تقاضا داریم ضمن بی‌اعتنایی به چنین اظهارات سخیفانه همواره در راه راستین و خداپسندانه‌ی اهدای عضو همت گمارند که اجر و مزد آن نزد خدای باریتعالی است و مصداق آیه شریفه‌ی «و من احیاها فکانما احیا الناس جمیعا» قرار گیرند.

از اصحاب رسانه نیز مصرانه خواستاریم جهت جلوگیری از تشویش اذهان عمومی با کسب اطلاعات مستند و از مجاری صحیح راه را بر چنین تصورات شوم و تخطئه کننده سد کنند و بیش از پیش در تشویق فرهنگ صحیح و انسانی اهدای عضو کوشا باشند.

 در پایان از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که نسبت به این موضوع حساس و در یکی از بخش‌های خبری سبب آگاهی مردم شریف ایران شد سپاسگزاری می نماییم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha