یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 102469
سلامت نیوز : ایدز از زندان‌ها به بیرون آمد. از طریق سرنگ‌های آلوده كه چندین بار مورد استفاده قرار می‌گرفت ایدز شروع شد و در حال حاضر نیز مسئله جنسی نیز به آن اضافه شده است. زندان‌ها به‌ویژه زندان گوهردشت مركز و نقطه آغاز ایدز بوده است. كنترل و نظارت بر زندان‌ها باید وجود داشته باشد كه برعهده قوه قضائیه و پلیس زندان است. كسی كه در زندان ایدز دارد (حتی زنان زندانی) منتقل‌كننده این بیماری به دیگران هستند. اگر نظارتی بر این افراد نباشد بلای آن به جان جامعه خواهد افتاد. كسی كه در زندان ایدز گرفته و از زندان بیرون می‌آید، تهدیدی برای دختران و پسران ما به حساب می‌آید. كنترل و نظارت شدید در این مورد حتی به حد قرنطینه كردن افرادی كه ایدز دارند لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ این قرنطینه هم در زندان‌ها و هم بیرون زندان باید صورت بگیرد. اگر افرادی كه در زندان هستند تحت نظارت قرار گرفته و با دیگر زندانیان ارتباطی نداشته باشد مسلما این پدیده در زندان‌ها كنترل خواهد شد. در درون زندان این پدیده از راه خون و سرنگ آلوده است كه به دیگران سرایت می‌كند. همچنین افرادی كه ایدز دارند و از زندان خارج می‌شوند نباید به حال خود رها شوند. اگر این افراد به حال خود رها شوند به بطن جامعه نفوذ كرده و افراد دیگر را آلوده خواهند كرد. هزینه كنترل چنین آسیب‌های اجتماعی خیلی كمتر است به همین دلیل پیشگیری به مراتب نفع بیشتری برای كل افراد جامعه دارد تا بخواهیم آنها را معالجه كنیم.برخی زنانی كه از زندان خارج می‌شوند مجبور به ارتباط با افراد جامعه می‌شوند و در این ارتباط است كه بسیاری را به خطر می‌اندازند. البته گاهی این زنان خود هم نمی‌دانند كه به این بیماری هولناك مبتلا شده‌اند.با وجود این كه می‌دانیم ابتلا ایدز در حال افزایش است، یكی از اقدامات مهمی كه می‌توان انجام داد توزیع سرنگ‌های استرلیزه است. طبق احتمالاتی كه وجود دارد بیش از 70 هزار و نزدیك به 100 هزار نفر در كشورمان مبتلا به ایدز هستند. 50 هزار نفر از این افراد شناسایی شده‌اند. علاوه بر روابط جنسی، اعتیاد و قرص‌های موادمحرك باعث می‌شود دستگاه‌هایی كه سرنگ رایگان در اختیار می‌گذاشتند را دوباره احیا كنیم، زیرا به طریقی باعث می‌شود این پدیده شوم گسترش پیدا نكند.

البته این كنترل فقط به افرادی كه به ایدز مبتلا هستند خلاصه نمی‌شود. خانواده‌ها، جوانان و نوجوانان باید در مورد پیامدهای ایدز آگاهی پیدا كنند و از رفتارهای پرخطر دوری كنند. اطلاع‌رسانی دقیق و درست در مورد ایدز نیز یكی از راه‌های پیشگیری از آن به حساب می‌آید و افرادی كه در معرض آسیب و خطر هستند با دقت بیشتری به روابط خود با دیگران ادامه می‌دهند، زیرا ایدز بیماری است كه تمام افرادجامعه را درگیر می‌كند.

دكتر امان‌الله قرایی‌مقدم

جامعه‌شناس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha