یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 102480

تعداد قابل توجهی از زوجین با مشکل ناباروری روبه‌رو هستند که هزینه‌های بالای درمان این مشکل باعث شده که آنان در‌مان را در مراحل اول متوقف کنند یا اینکه بیم از پرداخت چنین هزینه‌هایی آنها را از درمان منصرف کرده است.

یک بام و دو هوای «زایمانی!»
سلامت نیوز : در شرایط کنونی جامعه که زنگ خطر پیری جمعیت به صدا در آمده است و بسیاری از کارشناسان نسبت به گذر جمعیت از جوانی به میانسالی هشدار می‌دهند، به نظر می‌رسد زمان آن فرارسیده باشد که سیاست‌های تشویقی برای افزایش جمعیت از مرحله همایش و سمینار و طرح به‌ مرحله اجرا درآید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وطن امروز ؛ یکی از مواردی که همواره به عنوان شاه‌کلید کمک به افزایش جمعیت در کشور مطرح بوده است، همان سیاست‌های تشویقی برای زایمان و درمان ناباروری است. چرا که در حال حاضر و با تایید بسیاری از کارشناسان ناباروری در جامعه در حال افزایش است و این موضوع تبعات فراوانی را برای خانواده‌ها به وجود آورده است و به‌تبع آن جمعیت جوان کشور را هم تحت‌تاثیر قرار داده است. پیش از این نیز از سوی نمایندگان مجلس مورد توجه قرار گرفت و حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی پیشنهاد بررسی طرحی مستند و قانونی برای تحت پوشش بیمه قرارگرفتن هزینه‌های درمان ناباروری را ارائه داد تا در صورت تصویب بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته شود.

هزینه‌ها بالا و بالاتر می‌رود!

در سال‌های گذشته در زمینه درمان ناباروری متخصصان کشورمان به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته‌اند و می‌توان مشکلات بسیاری از زوج‌های نابارور را در داخل کشور درمان کرد اما از طرف دیگر هزینه‌های سرسام‌آور این نوع از درمان باعث شده که بسیاری از زوج‌های نابارور از دریافت چنین خدماتی محروم باشند. این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که سازمان‌های بیمه‌گر هزینه‌های بسیار بالای درمان برخی از بیماران خاص را که در برخی از موارد به بیش از 40 تا50 میلیون تومان می‌رسد را پرداخت می‌کند در حال حاضر به دلایل گوناگون زیر بار پرداخت هزینه‌های درمان ناباروری نمی‌روند، دلایلی که به باور بسیاری از کارشناسان بیهوده و بی‌دلیل مانند سدی در برابر درمان ناباروری قرار گرفته است.

نگاهمان باید تغییر کند

سازمان‌های بیمه‌گر در این باره اعتقاد دارند که درمان ناباروری از اولویت لازم برخوردار نبوده و تاکنون به چشم درمان به این موضوع توجه نداشته‌اند اما به نظر می‌رسد با توجه به بحث پیری جمعیت و به میانسالی رسیدن جمعیت جوان کشور وقت آن فرارسیده که دیدگاه سازمان‌های بیمه‌گر به این موضوع تغییر کرده و با نگاهی دغدغه‌مند این موضوع را دنبال کنند تا هم در زمینه افزایش موالید گامی را برداشته باشند و هم بتوانند از بروز برخی مسائل در خانواده‌های نابارور جلوگیری کند. به خوبی روشن است که بسیاری از اختلافات زوجین بر اثر آگاهی از ناباروری اتفاق می‌افتد که هزینه درمان بالای آن نیز مزید بر علت می‌شود.

هشدار! آمار ناباروری هرروز بیشتر از دیروز

در همین باره شهلا میرگلوی‌بیات، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به «وطن‌امروز» می‌گوید: تعداد قابل توجهی از زوجین با مشکل ناباروری روبه‌رو هستند که هزینه‌های بالای درمان این مشکل باعث شده که آنان در‌مان را در مراحل اول متوقف کنند یا اینکه بیم از پرداخت چنین هزینه‌هایی آنها را از درمان منصرف کرده است. به گفته بیات در شرایطی که جامعه نیاز به افزایش موالید و افزایش جمعیت دارد، می‌توان با تحت پوشش بیمه قراردادن در‌مان ناباروری، راهی برای دسترسی بیشتر زوجین نابارور به درمان باز کرد و هم از تزلزل زندگی خانوادگی آنان جلوگیری کرد و هم به موضوع افزایش جمعیت کمک کرد.

وقتی بیمه‌ها شانه خالی می‌کنند

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مهم‌ترین دلیل حمایت نکردن بیمه‌ها از این موضوع را تحمیل بار مالی دانست. به باروری سازمان‌های بیمه‌گر تنها به بهانه افزایش بار مالی و مواردی از این قبیل تاکنون از انجام پوشش بیمه برای درمان ناباروری شانه خالی کرده‌اند و تمام هزینه و بار مالی آن را به خانواده‌ها تحمیل کرده‌اند. به گفته این نماینده مجلس، بیمه‌ها با همین میزان دریافت از مردم هم می‌توانند خدمات بهتری ارائه دهند اما به دلیل ضعف در مدیریت چندان خدمات قابل‌توجهی انجام نمی‌دهند و باید این مورد را هم مدنظر داشت که در کشور ما 70 درصد هزینه از سوی بیمه گذار و 30 درصد از طرف بیمه پرداخت می‌شود که باید برعکس باشد. به هر روی به نظر می‌رسد زمان آن فراررسیده است که سازمان‌های مسؤول برای حل این مشکل بزرگ بر سر راه افزایش جمعیت چاره‌ای کنند تا با این شاه‌کلید بتوانیم در سال‌های آینده شاهد درمان بدون دردسر و بدون دغدغه ناباروری در جامعه باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha