سلامت نیوز : رییس انجمن علمی جراحان عمومی از عدم حضور نمایندگان واقعی جامعه پزشکی در تعرفه‌گذاری برای خدمات پزشکی انتقاد کرد و گفت: نقش انجمن‌ها در تعیین قیمت خدمات پزشکی باید پررنگ‌تر باشد.

دکتر بهزاد رحمانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، اظهار کرد: موضوع قابل اهمیت تغییر ضریب K جراحی‌ها است و برای واقعی شدن قیمت خدمات جراحی، ضریب K باید تغییر کند. به طور مثال اگر عمل جراحی آپاندیست 10K است و هر K پنج هزار توان تومان، موضوع قابل اهمیت افزایش K برای این عمل جراحی است.

رییس انجمن جامعه جراحان در ادامه اظهار کرد: ضریب K در وضعیت روند درمان تاثیرگذار است ولی این ضریب برای هر یک از اعمال جراحی در شورای عالی بیمه تعیین می‌شود که تنها یک نماینده از جامعه پزشکی به صورت مستقل در این شورا حضور دارد.

وی با بیان اینکه ارائه‌دهندگان خدمات درمان نقش زیادی در تعیین دستمزد خود ندارند، افزود: در حوزه درمان برخلاف سایر مشاغل دریافت‌کنندگان خدمات تعیین‌ کننده مقدار دستمزد هستند یعنی شرکت‌های بیمه و بقیه کارگزاران در رابطه با ضریب K تصمیم‌گیری می‌کنند در حالی که تمایلی به افزایش آن ندارند.

رییس انجمن علمی جراحان عمومی افزود: باید نقش انجمن‌ها در گروه کارشناسی تاثیرگذار در تعیین تعرفه‌ها پررنگ‌تر شود چرا که انجمن‌ها، نمایندگان واقعی جامعه پزشکی هستند و وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی نیز در تعرفه‌گذاری نقش بیشتری داشته باشند تا با معیارهایی که در کتابچه کالیفرنیا با جزئیات تدوین شده است، نسبت به تعرفه‌گذاری تصمیم‌گیری کنند.

رحمانی در رابطه با معیارهای تدوین شده تاثیرگذار در تعرفه‌گذاری، تصریح کرد: شدت ریسک عمل و سیاست‌های دولت و سایر پارامترهایی که بر نتیجه عمل و سختی انجام آن تاثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه افزایش تعرفه‌های درمانی نباید بر دوش مردم باشد، افزود: افزایش K جراحی باید از طریق بودجه وزارت بهداشت و بودجه سلامت تامین شود و سرانه درمان هر ایرانی باید بیشتر شود. در این صورت بیمه‌ها از آن تغذیه می‌کنند. بیمه‌ها و به دنبال آن بخش دولتی قدرتمند می‌شود و سهم پرداختی بیماران نیز کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: سرانه درمان در ایران 13 هزار تومان بوده که امسال 19 هزار تومان افزایش پیدا کرده است که در مقایسه با کشورهای آمریکا 17 هزار دلار، بنگلادش 4000 دلار و پاکستان 6000 دلار بسیار اندک است.

رییس انجمن علمی جراحان عمومی با بیان اینکه عمل جراحی آپاندیست بیشترین جراحی است که در اورژانس انجام می‌شود،‌ بیان کرد: رسیدگی به موقع و تیم جراحی مناسب می‌تواند در نتیجه عمل تاثیرگذار باشد و معمولا این شرایط فراهم است.

رییس انجمن علمی جراحان عمومی با اشاره به افزایش تجهیزات بی‌کیفیت، اظهار کرد: تجهیزات چینی وارداتی نظیر سرنگ، سرسوزن و ... می‌تواند در نتیجه عمل جراحی موثر باشد و باعث افت کیفیت اعمال جراحی شود. به طور مثال اگر بیمار آپاندیست دچارعفونت شود به جای دو روز بستری باید 20 روز بستری باشد که باعث افزایش بار هزینه‌ها بر دوش دولت و مردم می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha