سلامت نیوز : هر دختری که پسری به خواستگاری اش بیاید، ممکن است با جواب منفی پسر، برای ازدواج روبه رو شود. این جواب منفی، گاهی آن قدر روحیه دختر را خراب می کند که دچار بی حوصلگی و افسردگی می شود. ولی اله نعمتی، روان شناس بالینی در گفت وگو با خراسان در پاسخ به این مخاطب می گوید: «مشکل این دختر خانم از دو جنبه قابل بررسی است، یک جنبه آن بحث عاطفی - هیجانی و جنبه دیگر بحث عقلانی در این مواقع است».

صبر و گذشت زمان، حلال مشکلات عاطفی

۱ - ناراحتی از نرسیدن به خواسته ها طبیعی است

یکی از اتفاق های عادی زندگی این است که گاهی دل انسان به شدت یک چیزی را می خواهد و به دلیل موانعی که در راه رسیدن به آن اتفاق می افتد، به آن نمی رسد. این نرسیدن که البته ممکن است کم هم در زندگی اتفاق نیفتد روحیه هر فردی را تحت تأثیر قرار می دهد.

فرض کنید شما می خواهید در یک رشته قبول شوید، یا در یک درسی نمره خوبی بگیرید و موفق نمی شوید. این اتفاق با واکنش طبیعی شما که غمگینی، بی حوصلگی و ناراحتی است، همراه می شود. شما برای حل این مشکل نه تنها نیازی به مشاور و مشاوره ندارید، بلکه مثل هر آدم معمولی دیگر، می توانید با صبر و گذشت زمان با این ناکامی ها کنار بیایید.

۲ - باورهای غیرمنطقی تان را اصلاح کنید

این دختر خانم با توجه به این که ۱۸ ساله است، می تواند با پرداختن به دیگر امور زندگی و توجه به زیبایی های زندگی، مطمئن باشد که فرصت های زیاد دیگری برایش پیش خواهد آمد. دخترهایی شبیه این دختر خانم، اگر بتوانند باورهای غیرمنطقی شان را اصلاح کنند، راحت تر با این جواب های منفی کنار خواهند آمد.

با باورهای غیرمنطقی مثل این که به خودشان بگویند «من خوب نیستم، من زیبا نیستم یا هیچ فردی من را دوست ندارد». پیش بینی می کنند که این مشکل در آینده هم وجود خواهد داشت. یعنی این مسئله کوچک را به یک بحران شدید تبدیل می کنند، بنابراین برای اصلاح این باورهای غیرمنطقی، مثلا با گفتن جمله «من معیارهای این خواستگار خاص را نداشتم» به خودشان، خیلی کمک می کنند تا با این مسئله راحت تر کنار بیایند.

۳ - تحمل ناراحتی شنیدن جواب منفی، بسیار راحت تر از تحمل سختی های ازدواج ناموفق است

مسئله دیگر، جنبه خردمندانه و عقلانی است. به هر صورت، جلسات خواستگاری برای شناخت هر چه بیشتر دو خانواده و همچنین دختر و پسر از یکدیگر انجام می گیرد، برای به نتیجه رسیدن لازم است که ۲ نفر ببینند چه قدر با هم تفاهم دارند، طبیعی است که در روند خواستگاری، ۲ نفر با توجه به نکات و شرایطی که از طرف مقابل شان می بینند، متوجه شوند که هم کفو هستند یا خیر. بنابراین در صورت هم کفو نبودن به این نتیجه می رسند که مناسب یکدیگر نیستند و یکی از طرفین به دیگری جواب منفی می دهد.

ولی اگر به هر دلیلی بعد از این ارزیابی ها و رسیدن به این که هم کفو نیستند جواب منفی داده نشود و این ازدواج انجام شود به احتمال زیاد، یک ازدواج ناموفق شکل خواهد گرفت و این مسئله، مشکلات بعدی زیادی را به دنبال دارد که تحمل سختی های آن از ناراحتی بعد از شنیدن جواب منفی که الان این دختر خانم با آن مواجه شده است، بسیار بیشتر خواهد بود. از نظر اهمیت مسئله اقتصادی هم این را بدانید، اگر دو خانواده در یک سطح از لحاظ اقتصادی نباشند، دختر و پسر از هم توقعاتی خواهند داشت که این توقعات آن ها را در زندگی دچار مشکلات بسیاری خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha