سلامت نیوز : قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بزرگترین مرکز نگهداری معتادان در ملارد در حال ساخت و تجهیز است. رئیس پلیس مواد مخدر نیز گفت:‌ اگر مردم به ما مراکز تولید و توزیع مواد را معرفی کنند، این اطلاعات محرمانه می ماند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ در ادامه مناظره اعتیاد مجری برنامه سؤالات مخاطبان برنامه را از تمام مهمانان مسئول در برنامه به این ترتیب مطرح کرد.

حیدری: آقای حاجبی آیا موافقید در ایران عرضه مواد مخدر آزاد و از طریق داروخانه‌ها باشند تا معتادان کنترل و درمان شوند؟

حاجبی: من فکر می‌کنم منظور مخاطبان ما از مواد مخدر متادون و شربت تریاک بوده است که به عنوان داروی نگهدارنده هم اکنون از طریق دانشگاههای علوم پزشکی توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در حال بحث بر روی این موضوع هستیم تا توزیع متادون و شربت تریاک از طریق دانشگاههای علوم پزشکی در داروخانه‌ها صورت گیرد.

حیدری: آقای ذبحی اگر درصد معتادان کم شده است چرا ظهور و بروزشان پررنگ شده است؟

ذبحی گفت: وضعیت جامعه و اینکه ما مرکز درمانی نداریم باعث شده است تا معتادان در سطح جامعه حضور گسترده‌ای داشته باشند و علت اینکه در قانون سال 89 تأکید شده است که از معتاد نگهداری شود همین موضوع است.

وی ادامه داد: زمانی معتاد از کار خود قبح داشت و شرایط خود را درک می‌کرد اما امروز معتادان تلو‌تلو‌ خوران در جامعه ظاهر می‌شوند.

طاهری، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه این بحث وارد شد و گفت: عمده مشکل ما در تهران و سیستان و بلوچستان است ما در گلستان، اراک و مازندران معتاد لامکان خیابانی نداریم.

وی ادامه داد: در تهران هم ظرفیت‌سازی شده است و با هزینه بیش از 7 میلیارد تومانی مکانی در ملارد در حال ساخت و تجهیز است تا معتادان در آنجا نگهداری شوند.

حیدری: آقای طاهری دستگاه‌هایی را که بدترین عملکرد در حوزه مبارزه با مواد مخدر را داشته‌‌اند، نام ببرید؟

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:‌ نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، بسیج، گمرک تمام این دستگاه‌ها اقدامات خوبی را در حوزه مبارزه با مواد مخدر داشته‌اند اما متأسفانه دستگاه‌های فرهنگی که مهمترین آسیب را نیز از نقطه شاهدیم عملکرد خوبی نداشته‌اند.

وی افزود: به عنوان مثال وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رسانه ملی و رسانه‌های دیداری و نوشتاری در سال‌های اخیر کم کار بودند.

حیدری: آقای مؤیدی چرا رویکرد ناجا در بحث اعتیاد تغییر نمی‌کند؟

مؤیدی، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: وقتی ما با سیل مواد مخدر روبه‌رو هستیم آیا من می‌توانم مرزها را رها کنم.

وی افزود: ما باید هر روز تغییر تاکتیک دهیم تا مواد مخدر وارد کشور نشود و مهمترین موضوع تغییر رویکرد فرهنگی است و من در این زمینه بهترین نمره را به مردم می‌دهم چرا که همکاری خوبی را با پلیس داشته‌‌اند.

حیدری در ادامه از مؤیدی پرسید، اگر مردم در تماس‌های تلفنی به شما اطلاع دهند که آشپزخانه یا لابراتوار تولید مواد مخدر در منطقه‌ای از تهران یا کشور در حال فعالیت هستند با آن برخورد می‌کنید؟

مؤیدی گفت: قطعاً برخورد می‌کنیم چرا که ما روزانه دهها و صدها گزارش داریم که به ما اطلاعات درست می‌دهند و خوشبختانه به عنوان یک سرویس اطلاعاتی در دنیا کارنامه مشخصی داشته‌ایم.

حیدری در ادامه از مؤیدی پرسید بنابراین شما امان‌نامه می‌دهید که اگر مردم این اطلاعات را به شما دادند امنیت داشته باشند و اطلاعات آنها در اختیار متخلفان قرار نگیرد؟

وی پاسخ داد: اگر اطلاعاتی تاکنون در اختیار ما قرار گرفته کاملاً محرمانه بود و حتی دستگیر شدگان متوجه نمی‌شوند که این اطلاعات را از کجا به دست آورده‌ایم.

مؤیدی ادامه داد: بر اساس گزارش 2013 سازمان ملل آمریکا 11 هزار آشپزخانه، مکزیک و کانادا 35 هزار آشپزخانه و اروپا 3 هزار و 500 لابراتور را منهدم کردند اما در ایران این میزان به یک درصد این ارقام نیز نمی‌رسد.

حیدری پرسید آیا آشپزخانه‌ای وجود ندارد که منهدم شود یا عملکردها ضعیف بوده است؟

مؤیدی گفت: تهیه مواد مخدر صنعتی به لحاظ شرایط حفظ آن در هر نقطه‌ای ممکن است به عنوان تهدید مطرح شود و ما در تلاش هستیم که از تهیه مواد پیش‌ساز آن موانعی ایجاد کنیم.

حیدری خطاب به مردم گفت: آقای مؤیدی امان‌نامه دادند که آشپزخانه و لابراتورها را به نیروی انتظامی معرفی کنید.

طاهری با ورود به ادامه مناظره گفت: البته نقصی در قانون ما وجود دارد که اگر کسی شهادت داد، باید امنیت کامل را برایش تأمین کنند.

حیدری: آقای هاشمی وقتی تأکید بر پیشگیری از اعتیاد است چرا در این حوزه کاری انجام نمی‌دهید؟

هاشمی رئیس سازمان بهزیستی گفت: کار زیادی در حد ظرفیت و توان خود در تولید محتوا انجام شده است اما تأکید می‌کنم حمایت‌های اجتماعی از معتادان باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha