معاون غذا و داروی وزیر بهداشت با تاكید بر لزوم تمركز نظارت‌ها بر مواد غذایی در زمان ورود به بازار از واگذاری تمام فعالیت‌های اجرایی وزارت بهداشت در زمینه مواد غذایی به دانشگاه‌های علوم پزشكی و استانها خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر رسول دیناروند امروز در مراسم «اهدای نشان ایمنی و سلامت» كه در ساختمان مركزی وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: بر این اساس آن دسته از فعالیت‌های اجرایی كه پیش از این از سوی وزارت بهداشت انجام می‌گرفت، حذف و به صنایع سپرده می‌شود.

وی با بیان اینكه این امر در راستای اعتماد به صنایع غذایی صورت می‌گیرد، گفت: حتی برخی فعالیت‌ها نظیر اصلاح برچسب گذاری به این صنایع واگذار خواهد شد.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت همچنین با اعلام این كه از این پس ماهانه 10 فرآورده‌ برای دریافت نشان ایمنی و سلامت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، اظهار كرد: از طریق اهدای این نشان، جهت گیری مناسبی در ارتقای سلامت مواد غذایی صورت می‌گیرد.

دیناروند در مورد نشان ایمنی سلامت توضیح داد: برخی مواد غذایی نه تنها مجاز به عرضه هستند بلكه مصرف آنها مفید نیز است و فرآیند تولید آنها با رعایت كامل ضوابط و ایمنی صورت می‌گیرد و این محصولات حائز شرایط دریافت این نشان هستند.

به گزارش ایسنا همچنین در این مراسم دكتر هدایت حسینی مدیر كل نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت اهدای نشان ایمنی و سلامت را یكی از برنامه‌های تشویقی برای تولید كنندگان مواد غذایی سالم و با كیفیت خواند و تصریح كرد: آن دسته از مواد غذایی كه حاوی مواد اولیه نوآور هستند همچنین در شرایط مطلوب تولید شده و به صورت بهداشتی عرضه می‌شوند و علاوه بر این از درجه بالاتری از سلامت نسبت به سایر محصولات برخوردارند نشان ایمنی و سلامت را به خود اختصاص می‌دهند.

وی با بیان اینكه اهدای نشان ایمنی و سلامت سال گذشته در شورای ایمنی سلامت تصویب و از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شد، هدف از این طرح را ایجاد رقابت بین تولید كنندگان و همچنین ایجاد خدمتی جدید برای افراد جامعه دانست و تشریح كرد: در این شرایط مردم قدرت انتخاب و قدرت تشخیص می‌یابند. به این صورت كه می‌توانند با توجه به برچسب نشان ایمنی و سلامت مواد غذایی با سلامت و كیفیت بهتر را انتخاب كنند.

مدیر كل نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت معیارهای در نظر گرفته شده برای اهدای این نشان را داشتن حداقل افزودنی‌ها، بر جا گذاشتن كمترین آلاینده‌ها،‌تولید محصولات سنتی به روش صنعتی و ساخت محصولات در چارچوب تغذیه سالم برشمرد و یادآور شد: محصولات دارای نشان در سطح عرضه با دقت بیشتری مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و چنانچه از چارچوب‌های مشخص خارج شوند، این نشان از آنها سلب می‌شود.

وی مدت زمان اعتبار نشان ایمنی و سلامت را دو سال اعلام و اذعان كرد: محصولاتی كه بتوانند دو دوره این نشان را به خود اختصاص دهند تندیس ایمنی و سلامت را كه عالی‌ترین نشان در كشور است را دریافت می‌كنند.

به گزارش ایسنا همچنین در این مراسم خلیلی، دبیر كانون انجمن‌های صنایع غذایی، با هشدار نسبت به این كه بحران‌های آب و هوایی مشكلات كاهش عرضه و افزایش شدید قیمت فرآورده‌های غذایی را تشدید می‌كند، گفت: گرانی غلات، فرآورده‌های مصنوعی خوراك دامها و گوشت از معضلات سالهای اخیر جوامع است و در یك سال اخیر با روندی شدید ادامه یافته است.

وی با اشاره به هفته سلامت كه موضوع تغییرات آب و هوایی را مورد توجه قرار می‌دهد، اظهار كرد: با جلوگیری از شدت تغییرات آب و هوایی می‌توان از موج گرانی ایجاد شده در صنایع غذایی جلوگیری كرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha