سلامت نیوز : معاون دادستان کل کشور از ضعف ستاد مبارزه با مواد مخدر و تعداد ناکافی تشکیل جلسات آن انتقاد کرد و قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز از برنامه ریزی برای کاهش معتادان به خصوص دانش آموزان تا ۳ سال آینده خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ حسین ذبحی، معاون قضایی دادستان کل کشور در این مناظره تلویزیونی گفت: اگر بر اساس نتیجه کارشناسی اظهار‌نظرات دقت کنیم می‌بینیم که با توجه به بزرگ بودن هجمه مواد مخدر نیاز داریم که همه دستگاه‌ها وارد صحنه شوند.

وی ادامه داد: اینکه انتظار داشته باشیم صرفاً یک دستگاه قضایی یا پلیس برای مبارزه با این پدیده در صحنه باشد با اصول سیاست‌های کلی نظام در حوزه مواد مخدر سازگار نیست.

ذبحی ادامه داد: در سیاست‌های ابلاغی رهبری در سال 85 در این زمینه آمده است که یک دستگاه نمی‌تواند با این پدیده گسترده مبارزه کند. ما در حوزه قضا تلاش کرده‌ایم پلیس و نیروی اطلاعاتی نیز تلاش خود را کرده اما کافی نیست و به قول دبیرکل سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر تا وارد عمل نشویم به ابعاد قضیه پی نمی‌بریم.

معاون قضایی دادستان کل کشور در پاسخ به اینکه آیا همه مسئولان نگرانی را درک کرده‌اند گفت: همه دستگاه‌ها در حوزه مقابله با مواد مخدر حضور کافی ندارند و بیش از این نیاز داریم که در صحنه باشند. ستاد مبارزه با مواد مخدر در رأس هماهنگی‌ها قرار دارد و رئیس آن رئیس‌جمهور است اما متأسفانه در طول 8 سال گذشته فقط 11 جلسه برگزار کرده که چند جلسه آن را رئیس‌جمهوری تشکیل نداده است.

ذبحی گفت: منکر تشکیل جلسات ستاد نیستم اما نه فقط ستاد بلکه سه قوه باید به کمک هم بیایند و در این حوزه تلاش شود.

وی تأکید کرد: یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور وجود دارد که اگر خانواده 5 نفره برای آنها محاسبه شود جمعیتی بیش از 7 میلیون می‌شود که برابر با ۱۰ درصد جمعیت کشور است.

ذبحی افزود: 6 ماه تا یک سال خدمات بستری و درمان برای این تعداد بیمار است. این خدمات را با چند بیمارستان می‌توانیم ارائه دهیم بنابراین باید بودجه در این زمینه گسیل شود.

حاجبی، مدیرکل دفتر سلامت روانی و اعتیاد وزارت بهداشت نیز گفت: در بررسی‌های انجام شده در مقوله پیشگیری اگر هر یک تومان را مقیاس هزینه کردن قرار دهیم اما فرد معتاد شود و نیاز به درمان داشته باشد باید 15 تومان هزینه کنیم.نسبت آن یک به 15 است.بنابراین برای بحث پیشگیری نیاز به بودجه داریم. پول می‌دهند اما نسبت منطقی ندارد.

طاها طاهری، قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: این را هم باید در نظر گرفت که عمر پیشگیری در کشور کوتاه است. قانون این حوزه در سال 90 تصویب شده و سه دهه مقابله محور بوده است. بعد قانون مبارزه با مواد مخدر تصویب شد که به عبارتی در سه سال آینده و طبق برنامه پنجم توسعه شاهد کاهش اعتیاد در آموزش و پرورش خواهیم بود و این کار تازه شروع شده و عمرش کم است.

حاجبی ادامه داد: البته بهتر است با احتیاط حرف بزنیم. نمی‌توانیم بگوییم تا سه سال آینده کاهش محسوس را در اعتیاد می‌بینیم. همچنین نمی‌توانیم بیشترین مشکل را به فقر فرهنگی نسبت دهیم. مشکل اصلی عدم آگاهی و اطلاع مردم است.

وی گفت: برای آنکه نوجوان و جوان از اعتیاد مصون بماند باید واکسینه شود و واکسن آن توانمند‌سازی و آگاه‌ ساختن آنهاست و این کار به تنهایی کار وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و نیروی انتظامی نیست.

مدیرکل دفتر سلامت روانی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر در بحث پیشگیری وزارت ارشاد سازمان تبلیغات و آموزش و پرورش باید ورود کنند چرا که بیشترین مخاطب که در معرض خطر است 12 میلیون دانش‌آموز است بنابراین باید به سراغ سرچشمه برویم. در سند پیشگیری برای وزارت بهداشت آمده حمایت تکنیکال داشته باشد.

حاجبی در پاسخ به اینکه موضوع اعتیاد را در دانشجویان گروه پزشکی چگونه می‌بینید گفت: در این زمینه هم در دانشگاه‌ها برنامه منسجم داریم و از 2 سال پیش کار را آغاز کرده‌ایم. ادعا نداریم دانشجوی پزشکی معتاد نمی‌شود اما اکثر کسانی که دانشجوی پزشکی بوده و معتاد شده‌اند نه فقر فرهنگی و نه اقتصادی داشته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha