سلامت نیوز : رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: لذت اولین عامل گرایش به مصرف مواد مخدر و روانگردان بوده، کنجکاوی عامل دوم، تفریح و رفع مشکلات روحی و در دسترس بودن عوامل سوم تا پنجم هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ همایون هاشمی اظهار داشت: اینکه پلیس پیشگیری ایجاد شده خوب است. ما عمیقاً اعتقاد داریم مداخله یک بحث است و باعث پیشگیری یک بحث عالمانه، هنرمندانه و هوشمندانه است. در کنار اینها ما کمک به درمان هم می‌کنیم.

وی افزود: سال گذشته وزیر وقت رفاه از من پرسید چند کمپ ترک اعتیاد دارید من پاسخ دادم 172 کمپ، من به ایشان گفتم چند کمپ می‌خواهید و ایشان پاسخ داد 600 کمپ.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: در طول 12 ماه قریب به 700 مهد مجوزدار استاندارد تأسیس کردیم که روحانی، مددکار و پزشک در آن خدمت می‌کنند.

وی افزود: حجم کار زیاد است و ما آبشاری کار کردیم مگر می‌شود یک کمپانی که 100 کارگر را بیکار می‌کند بگوید من نیستم قطعاً درصدی از این بیکاران به سمت مواد افیونی می‌روند.

وی افزود: 10 تا 20 ماژول برای اعتیاد وجود دارد که یکی از آن بحث دلخوشی‌ها است.

طاها طاهری گفت: کسب لذت 15.7 درصد را به خود اختصاص داده است. در دانشجویان رشته پرستاری در مقطع ارشد و دکترا میانگین پسران برای پرداختن به اعتیاد 2.7 درصد و دختران 0.8 درصد بوده است، دانشجویان پزشکی که می‌دانند اعتیاد چیست. بنده مبتنی بر تجربیات 30 ساله بهزیستی صحبت می‌کنم.

مؤیدی در پاسخ به صحبت رئیس سازمان بهزیستی گفت: وزیر بهداشت، علوم و سایر دستگاه‌هایی که عضو اصلی ستاد هستند در چند سال گذشته چند جلسه در ستاد شرکت کرده‌اند، آمار موجود است این واقعیات را باید به مردم بگوییم. این حس باید از مسئولان بروز کند.

طاهری تصریح کرد: باید طبقات اجتماعی را مدام رصد کنیم و این رصد وظیفه ستاد مبارزه با مواد مخدر است. وزارت بهداشت آخرین رصد را انجام داده در این رصد که در کل کشور شکل گرفته جمعیت بین 15 تا 64 سال مورد ارزیابی قرار گرفته است. بحث لذت اولین اولویت آنها برای استفاده از مواد مخدر بوده، کنجکاوی در اولویت دوم، تفریح، رفع مشکلات روحی و در دسترس بودن اولویت‌های سوم تا پنجم را تشکیل می‌دهند همچنین فشار دوستان و رفع درد دیگر اولویت‌های افراد بوده است.

وی گفت: در دانشگاه علوم پزشکی تجربه کردن، وقت گذراندن، بی‌خیال شدن، بی‌حوصلگی، بیکاری، ناکامی و عصبیت عوامل پرداختن دانشجویان به اعتیاد بوده است.

طاهری افزود: آنجایی که دکتر هاشمی( رئیس بهزیستی) به آن اشاره می‌کند همین است. مسئولان باید به این بپردازند که کارکرد اعتیاد را حذف و جایگزینی برای آن پیدا کنند.

وی گفت: قوه قضاییه انصافاً در دوره اخیر عملکردی ستودنی داشته است. آمار و ارقام را ما می‌دانیم اما گفتنش برای مسائل عمومی کشور تاوان دارد بحث سر اثربخشی مجازات است.

وی افزود: وقتی پرونده تشکیل شد اگر بخواهیم به شکل ظاهری آن بسنده کنیم باید فرد معتاد به زندان برود اما در دنیا دنبال اثربخشی مجازات هستند کسی که در زندان است باید متنبه شود.

طاهری گفت: ماده 42 قانون می‌گوید محکوم مواد مخدر باید در شرایط سخت نگهداری شود آیا زندان‌ها برای معتادان شرایط سخت را فراهم می‌کند.

وی افزود: سازمان زندان‌ها به ما گفت که مشکل مالی دارد ما از سال 90 حدود 370 میلیارد تومان به آنها اختصاص دادیم و 70 میلیارد هم در دولت جدید برای سازمان زندان‌ها در نظر گرفته شده است. در همین رابطه 5 اردوگاه بزرگ برای ماده 42 در نظر گرفته‌ایم.

طاهری ادامه داد: اگر در نگهداری محکوم مواد مخدر فقط دنبال نگهداری باشیم و به حقوق شهروندی آنها نگاه کنیم نتیجه این می‌شود که زندان محل امن و زندگی روزمره معتادان می‌شود باید زندان را اثربخش کنیم.

وی خاطرنشان کرد: منظور نیروی انتظامی هم همین است که چه کار کنیم مجازات در بحث بازدارندگی و پیشگیری از وقوع جرم مؤثر باشد مهمترین مسئله در قوه قضاییه پیشگیری از وقوع جرم است اینکه چه کار کنیم تا جمعیت سالم ریسک تجارت مواد مخدر را نپذیرد این مباحث در کشور مغفول مانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha