سلامت نیوز : احمد حاجبی نماینده وزارت بهداشت در مناظره اعتیاد با بیان اینکه اعتیاد بیماری عودکننده است، گفت: معتادان به دلیل لذتی که از استعمال مواد دارند دوباره به این بیماری بازمی‌گردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ احمد حاجبی در ادامه برنامه مناظره اعتیاد گفت:‌ همانطور که همه دوستان متفق القول هستند اعتیاد یک موضوع هوشمند است و امروزه هر گونه پادزهری در خصوص اعتیاد به کار ببریم رقم‌های میلیاردی آن طرف موضوع را آرام نمی‌کند.

وی افزود: وزارت بهداشت و درمان و سازمان بهزیستی در خصوص بحث‌‌های درمانی بیکار و آرام نشستند و ما هم‌اکنون 5 هزار و 292 مرکز درمانی به عنوان مراکز نگهدارنده داریم و 109 مرکز که عمدتاً معتادان خیابانی و بی‌خانمان را نگهداری می‌کنند.

نماینده وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: اختلاف‌نظرهایی در خصوص شرایط نگهداری معتادان وجود دارد اما عمده نگاه‌ها این است که درمان معتادان باید براساس پرهیزمداری باشد و باید به سمتی حرکت کنیم که معتاد به هیچ وجه در دوره درمان خود به مواد رو نیاورد اما در این روش در پی یک سال 95 درصد از معتادان بازگشت خواهند داشت.

حاجبی در پاسخ به این سؤال مجری که آیا مسئله فرهنگی اجتماعی و اقتصادی در بازگشت معتادان مؤثر نیست، گفت: ذات این بیماری این است که پس از مدتی دوباره به آن باز می‌گردند و ذات اعتیاد عود کننده است و این هم به دلیل سیستم پاداشی است که از اعتیاد به دست می‌آورند.

وی در خصوص این سؤال که آیا تنها احساس لذت باعث می‌شود که معتادان دوباره به این سمت بیایند، گفت: احساس لذت پاداش معتادان است و همین امر باعث می‌شود تا معتادان به سمت استعمال مواد مخدر باز گردند.

رئیس سازمان بهزیستی در ادامه سخنان حاجبی گفت: ما در رسیدن و پیشگیری به معتادان چند اصل را رعایت می‌کنیم که یکی از آنها دسترسی به مواد مخدر، حمایت‌های اجتماعی، پیشگیری و درمان است.

وی ادامه داد: مقوله حمایت‌های اجتماعی یک پکیچ کامل است و ما معتقدیم که معتاد پاک شده باید به فکر شغل، حمایت و کاهش آسیب‌های وی باشیم.

معاون قضاییه دادستان کل کشور در ادامه این مناظره ورود پیدا کرد و اظهار داشت: امروز شاهدیم با اینکه حدود 3 سال از تدوین قانون جدید مبارزه با مواد مخدر می‌گذرد مراکز درمانی کافی برای این موضوع وجود ندارد در بسیاری از مواقع معتادان را می‌خواهیم به مراکز اعزام کنیم اما مراکز کافی نیست و تعداد زیادی از معتادان هم‌اکنون به یک مرکز اعزام می‌شوند.

ذبحی افزود: امروزه‌ زندان‌های شرایط خوبی دارند اما ظرفیت کافی برای نگهداری معتادان وجود ندارد باید زندان‌ها طبقه‌بندی شود اما دست زندانبان‌ها بسته است و زندان، تربیت، آموزش، سلامت را باید برای معتادان به همراه داشته باشد و امروزه با کنترل‌هایی که انجام می‌شود اکثر زندان‌ها به سمت پاک کردن معتادان حرکت می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha