در حال حاضر پدیده اعتیاد بار بالایی را از نظر ناتوانی و مرگ و میر به خود اختصاص داده و باری که به نظام سلامت وارد کرده پس از سوانح و حوادث و بیماری‌های قلبی و افسردگی رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.

خانواده‌ها متهم در پدیده اعتیاد هستند
سلامت نیوز : دومین مناظره اعتیاد با حضور مسئولان در شبکه یک سیما برگزار شد. در این مناظره مباحثی مانند متهم شدن خانواده‌ها در پدیده اعتیاد تا امان نامه پلیس برای معرفی مواد فروشان مطرح شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ احمد حاجبی، مدیر کل دفتر سلامت روانی و اعتیاد وزارت بهداشت در مناظره تلویزیونی با موضوع اعتیاد گفت: موضوع اعتیاد و چرایی آن در این مناظره مورد بحث است و این پرسش مطرح است که چرا با همه مداخلات انجام شده همچنان این موضوع ادامه دارد و مسئله روز است.

وی ادامه داد: اعتیاد یک نگرانی برای عموم جامعه است و آنها اعتیاد را تهدید کننده می‌دانند.

حاجبی گفت: در حال حاضر پدیده اعتیاد بار بالایی را از نظر ناتوانی و مرگ و میر به خود اختصاص داده و باری که به نظام سلامت وارد کرده پس از سوانح و حوادث و بیماری‌های قلبی و افسردگی رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: در پاسخ به اینکه آیا اعتیاد یک آسیب اجتماعی است باید به خصوصیاتی توجه کنیم در این مورد دو شاخص وجود دارد در مورد اینکه اگر پدیده با ارزش‌های عام جامعه متعارض باشد آن مسئله یک آسیب اجتماعی است که در مورد اعتیاد صدق می‌کند.

حاجبی گفت: همچنین اعتیاد نشان‌دهنده ضرورت و اصلاح در سیاست‌های اجتماعی و اقتصادی را نشان می‌دهد و جامعه‌شناسان معتقدند وجود اعتیاد ناشی از نوعی نابسامانی و ناکارآمدی در جامعه است.

مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: علل و گرایش به اعتیاد عوامل اجتماعی و محیطی، فردی و عوامل خانوادگی مطرح هستند و در عامل اجتماعی و محیطی یکی از نکاتی که مطرح است فقر است و به عنوان یک شاخص بارز در این مشکل اجتماعی مطرح است.

معاون قضایی دادستان: سال 1314 یک و نیم میلیون معتاد داشتیم

حسین ذبحی معاون قضایی دادستان کل کشور و نماینده قوه قضاییه در برنامه مناظره گفت:‌ اینکه گفته می‌شود مبارزه با قاچاق مواد مخدر در سال‌های گذشته و روند مقابله با آن مثبت بوده است یا خیر، باید به دستاوردهای این زمینه اشاره کنیم.

وی افزود: آسیب اصلی قاچاق مواد مخدر در کشور به اعتیاد کشیدن اقشار مختلف جامعه است و با مقایسه وضعیت کشور در سال‌های بعد از انقلاب متوجه می‌شویم که هم‌اکنون در چه شرایطی هستیم.

معاون قضایی دادستان کل کشور ادامه داد: تعداد معتادان در سال 1314 بالغ بر یک و نیم میلیون نفر بود که در سال 1334 نیز تقریباً همین تعداد معتاد در کشور وجود داشت.

ذبحی اظهار داشت:‌ در اوایل سال 1357 و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران حدود دو میلیون نفر معتاد در کشور وجود داشت که تقریباً 6 درصد جمعیت کل کشور را تشکیل می‌داد.

وی افزود: در حال حاضر از جمعیت 70 میلیونی کشور ما یک میلیون و 350 هزار نفر معتاد وجود دارد که اگر معتادان تفننی را نیز به آنها بیفزایم معتادان ما باز هم کمتر از سال‌های قبل از انقلاب است.

معاون قضایی دادستان کل کشور ادامه داد: این آمارها در شرایطی است که همسایگی با کشور مانند افغانستان و ورود مواد مخدر به کشور احتمال افزایش آمارها را زمینه را برای رشد این رویه ایجاد می‌کند.

وی افزود: در سال‌های گذشته نا امنی مرزها باعث می‌شد قاچاقچیان از مرزهای سیستان وارد شوند و گروگانگیری کنند اما امروز انسدادها مرزها باعث شده تا از مسیرهای خشکی ناامید شوند.

ذبحی اظهار داشت: من در بازدیدی که از یکی از زندان‌ها داشتم شرایط زندانبانی و ترک را در آن زندان مطلوب دیدم.

طاهری: مهمترین متهم پدیده اعتیاد خانواده‌ است

طاها طاهری در مناظره تلویزیونی با موضوع اعتیاد گفت: امیدواریم در این مناظره امکان نقد فراهم شود و به دور از سانسور و سیاه‌نمایی بیان واقعیت کنیم و بی‌پرده تقصیرها را بیان کنیم و در چارچوب منطقی به آن بپردازیم و مردم هم به عنوان داوران، صداقت کارگزاران را ارزیابی کنند و مشکلات انباشته شده سه دهه قبل که به دلیل نداشتن برنامه و درک ناصحیح از اعتیاد به وجود آمده را بتوانیم برطرف کنیم.

وی ادامه داد: اعتیاد به مؤلفه‌های اساسی کم‌کاری و نقص کار در مقابله با عرضه مواد،  ورود مواد مخدر و مشکلات فرا روی چند عرصه مرتبط است که علیرغم شهادت‌ها و جراحت‌ها، در عرصه ورود به عنوان مسیر ترانزیتی مطرح شده است.

طاهری گفت: نگاه کارگزاران تا دو دهه گذشته مقابله محور بود و نگاه درمان محور تا سال 82 وجود نداشت. معتاد به عنوان مجرم تلقی می‌شد و اگر به سمت درمان نمی‌رفت دستگیر می‌شد.

قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: اما با تغییر قانون اگر معتاد گواهی درمان در زمان اعتیاد را نداشته باشد متجاهر و مجرم شناخته شده و باید به درمان بپردازد.

طاهری تصریح کرد: نقص‌هایی در حوزه اجتماعی وجود دارد که مهمترین متهم خانواده است که مغفول مانده است، نقش خانواده و عدم درک صحیح از موضوع اعتیاد موجب شده تا اعتیاد بغرنج شده و انگ‌زا بودن آن درمان را دچار مشکل کند.

طاهری تصریح کرد: برای هر آسیب باید اختلال در روابط اجتماعی را تحلیل کنیم تا بتوانیم مسئله را حل کنیم.

وی گفت: ماهیت اعتیاد را جامعه‌شناسان به عنوان یک آسیب اجتماعی اختلال تلقی می‌کنند، روانشناسان به عنوان تعارضات روانی،معتاد را بیمار روانی می‌دانند، از منظر حقوقی معتاد مجرم است، از منظر سیاسی حلقه‌ای در توطئه نرم است، از نظر پلیس بزهکار، از نظر قاچاقچی مصرف کننده و از نظر جامعه دینی گناهکار است.

طاهری گفت: بنابراین برای بررسی معضل اعتیاد ابتدا باید چارچوب آن را به درستی تعریف کنیم و اختلال در روابط اجتماعی را تحلیل کنیم.

50 ماده جدید اعتیاد آور در حال ورود به کشور است

همایون هاشمی در بخش اول مناظره اعتیاد درباره گفت: درست است که این موضوع درصد رشد تعداد معتادان نسبت به گذشته پایین نیامده اما شدت آسیب معضل اعتیاد را در ایران دو چندان شده است.

وی افزود: سازمان بهزیستی اعتیاد را به عنوان یک آسیب میانی در نظر گرفته است. چرایی ریشه‌کن نشدن اعتیاد واضح است اگر سایر آسیب‌ها مانند طلاق را رصد کنید می‌بینید که آنها نیز کنترل نشده است.

هاشمی گفت: برای ریشه‌کن کردن اعتیاد عزم و جهاد ملی لازم است. همه باید وارد عرصه شوند و یک گروه نمی‌تواند این کار را انجام دهد. همانطور که کسی نمی‌توانست پیروزی‌های جنگ را برای خود مصادره کند.

هاشمی گفت: در عرصه‌های مختلف عقب ماندیم امروز برای پروتکل شیشه در حال برنامه‌ریزی هستیم اما 50 نوع مواد دیگر در حال وارد شدن به کشور است.

وی افزود: باید کمپ‌ها را تقویت کنیم و پیشگیری به معنی واقعی آن باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: وقتی چتر امنیتی مناسبی برای خانواده‌ها پهن کنیم هیچ بارانی آنها را خیس نمی‌کند.

هاشمی گفت: تیم مددکاری باید شکل بگیرد. همانطور که خانواده‌ها برای کلاس‌های کنکور فرزندانشان بیشتر از مناسبات اجتماعی وقت می‌گذارند برای آموزش اعتیاد نیز باید وقت بگذارند. کارزار رسانه ای شیشه را دو سال است داریم اجرا می کنیم دریغ از ورود یک رسانه به کمک.

وی ادامه داد: در 16 استان در کمال غربت این کارزار را اجرا کردیم.شیوع اعتیاد به دلیل عدم انسجام بین دستگاههای مسئول است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد:‌ باید قسمت عمده در بحث آموزش و پیشگیری باشد و فرزندان باید واکسینه شوند.

هاشمی خاطرنشان کرد: وقتی سیل آمد باید مقابله را جدی بگیریم اما پیشگیری را جدی‌تر.

 

نظرسنجی از مسئولان

در ادامه برنامه مناظره اعتیاد حیدری، مجری برنامه نظر مسئولان حاضر را در خصوص سؤال نظر سنجی برنامه پرسید که احمد حاجبی در پاسخ به سؤال نظرسنجی که آیا برخوردهایی قضایی انتظامی با قاچاقچیان مواد مخدر بازدارنده بوده است یا خیر؟ گفت: فکر می‌کنم با توجه به اینکه با عموم جامعه مرتبط هستم نگاه کلی نسبت به برخوردهای مقابله‌ای و عرضه از سوی مردم نگاه خوبی نیست.

معاون قضایی دادستان کل کشور در پاسخ به این سؤال گفت: دستاوردهای دولت در این زمینه فراوان بوده است اما مردم با چشم ظاهر به معتاد نگاه می‌کنند و ممکن است علی‌الاصول تلقی این باشد که اقدامات دستاوردهای خوبی را به همراه نداشته است.

ذبحی، در پاسخ به سؤال مجری که آیا مردم اشتباه می‌کنند گفت: ظاهر جامعه یک چیز است و آنچه مورد انتظار است چیز دیگری است.

طاها طاهری، قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در پاسخ به این سؤال گفت: مردم به این سؤال می‌گویند نه چون اثربخشی باید در وضعیتشان اثر بگذارد اما وقتی معتاد است درمان اثربخش نیست و با عود درمان مواجه می‌شوند و هزاران صحنه توزیع مواد مخدر را در جامعه می‌بینند پاسخشان نه خواهد بود.

وی گفت: از سوی دیگر عدم آگاهی مردم از اقدامات انجام شده در این پاسخ مؤثر است حجم انبوه فعالیت‌ها در مقابل تهدید بزرگ در جامعه بیان نشده است.

مؤیدی، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا نیز در پاسخ به این سؤال گفت: اگر ما حجم تهدید نسبت به جامعه که بخشی از آن پنهان است را ببینیم و اگر اقدامات انجام شده را مشاهده کنیم اقدامات قابل توجه بوده و بخشی از تهدیدها را کاهش داده اما با این حال مردم ممکن است نظر خیابانی داشته باشند.

هاشمی رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز گفت: من با این نظر موافقم که اگر مردم نسبت به اقدامات انجام شده آگاهی داشته باشند پاسخشان به این سؤال مثبت خواهد بود.

طاهری: مرگ 51 هزار نفر بر اثر مواد مخدر در کشور تاکنون

طاها طاهری در ادامه برنامه مناظره با موضوع اعتیاد در انتقاد به سخنان مطرح شده در این برنامه گفت: به نظر می‌رسد در بخش دسترسی مواد تلاش‌های گسترده‌ای توسط دستگاه‌ها و ارگان‌ها انجام شده است.

وی ادامه داد: طی 24 سال گذشته 28 هزار درگیری میان قاچاقچیان مواد مخدر صورت گرفته است و 7 هزار نفر در این مسیر کشته شده‌اند.

وی ادامه داد: 105 هزار خودرو که حامل مواد مخدر بوده است کشف شده و 51 هزار و 864 نفر تا امروز بر اثر مصرف مواد مخدر در کشور کشته شده‌اند.

طاهری اظهار داشت: بیش از 86 هزار تن از سال 57 تا امروز در افغانستان مواد مخدر تولید شده است که بیش از 8 هزار تن از آن توسط نیروهای ایرانی کشف شده است و این نشان دهنده سیل ویرانگر مواد مخدر به سمت جامعه ایرانی است.

وی افزود: در بحث مقابله با مواد مخدر اختلال‌های جدی وجود دارد و اگر ما عامل انسانی را شبکه قاچاق مواد مخدر بدانیم تاکنون 151 هزار زندانی محکوم به مواد مخدر هستند.

طاهری اظهار داشت: در 24 سال گذشته 64 هزار زندانی محکوم به مواد مخدر داشتیم که تعداد زیادی نیز مجازات شدند.

وی افزود: ما در بخش کشف کالا راندمان بسیار بالایی داشتیم و 400 تن در 7 ماه گذشته کشفیات ما بوده است که این یک رکورد جهانی است اما ما باید به سمت ضربه به سران مواد مخدر در آن سوی مرزها برویم.

طاهری افزود: از سال تشکیل ستاد مبارزه با مواد مخدر 50 میلیون دلار جرایم حاصل از قاچاقچیان اخذ شده است اما قاچاقچیان داخلی سالی 3 میلیارد دلار سود به دست می‌آورند لذا مدل مبارزه با قاچاق باید دچار یک تحول اساسی شود.

وی خاطرنشان کرد: 1600 میلیارد دلار گردش مالی مواد مخدر در دنیا به قدری اقناع کننده است چون سود سرسام‌آوری دارد و ما باید دقت کنیم که 57 درصد از محکومین مواد مخدر آدم‌های جدیدی هستند که در نتیجه وسوسه و سودآوری مواد مخدر به این راه کشیده شده‌اند.

2 گرم شیشه چندین نفر را معتاد می‌کند

همایون هاشمی در مناظره اعتیاد گفت: تعریف ارزش‌ها به هم خورده است الان پول در آوردن آسان ارزش شده و این می‌توان حرکت به سمت اعتیاد و این مسائل باشد.

رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: اعتماد و همدلی کجاست مادامی که شفاف صحبت بکنیم و مشکلات اجتماعی را به مردم که صاحب این مباحث هستند نگوییم به جایی نمی‌رسیم.

هاشمی گفت: باید به مفاهیم اساسی نوع زندگی بپردازیم خیلی از مسائل دستخوش تغییر شده است برو کار می‌کن مگو کار چیست دیگر در بین مردم نیست الان می‌گویند بنشینیم و خانه پول خوب در بیاوریم. کارشناسان مسائل اجتماعی به ما گفته‌اند در بحث شیوع‌شناسی باید شیوه فرزندپروری را لحاظ کنیم.

هاشمی گفت: ما دنبال این هستیم به خانواده‌ها بگوییم در کنار هم بودن چه مفهومی دارد اگر دقت کنید این مفاهیم از بین نرفته اما کمرنگ شده است.

وی افزود: مناسبات اجتماعی ما اختلافات جدی پیدا کرده از آن طرف قسمت اول فرمایشات دوستان درست است مصرف مواد مخدر جرم است اما دسترسی به آن آسان.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر ما باید به فکر محدودسازی شبکه‌های کوچک باشیم. با  مشکل درمان اعتیاد در کمپ‌ها مواجهیم. دو گرم شیشه کافی است چند نفر را معتاد کند بنابراین برای شبکه‌های پایین‌دستی هم باید کاری کنیم.

مویدی:سونامی اعتیاد بیخ گوش ماست

علی مویدی در پاسخ به اینکه آیا برخورد قضایی متناسب است یا خیر گفت: واقعیتی که امروز در کشور با آن مواجهیم کشور افغانستان است که باید آن را بپذیریم و اینکه سونامی و سیل تولید مواد مخدر با ترفند‌های سیاسی و اقتصادی در مقابل ما قرار دارد.

وی ادامه داد: ما باید این را بپذیریم که دست پنهانی مواد مخدر را در دنیا اداره می‌کند که بیخ گوش ما قرار دارد. بنابراین اگر قبول داریم که این سیل به راه افتاده است، من پلیس، مسئول بهزیستی،‌آموزش و پرورش و غیره امروز پس از 35 سال زشت است که بگوییم فقر فرهنگی داریم.

رئیس‌ پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا ادامه داد: ما در حال حاضر در حوزه پلیس صاحب نظر و مدل هستیم و در دنیا به عنوان یک الگو مطرحیم. چرا آقای مسئول سازمان به فقر فرهنگی اشاره دارد؟ آیا ما تجهیزات و امکانات مناسب نداریم؟ به نظر می‌رسد امکانات وجود دارد اما از نظر رسانه‌ها کاری برای آن نشده که باید پاسخگو باشند.

در این میان هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز گفت: احساس می‌شود که تمام این معضلات اجتماعی به دلیل جنگ اجتماعی و فرهنگی است که به راه افتاده است. ما دست‌بوس ملت هستیم اما باید واقعیت‌ها را بگوییم.

وی ادامه داد: مشکل فرهنگی وجود دارد و تغییرات در شهری شدن، مدنیت و تعاملات امروزه بیانگر آن است.

هاشمی گفت: این یک واقعیت است که دچار مشکل فرهنگی شده‌ایم و توهین نیست در حال حاضر منابع علمی از مطالعات و پایان‌نامه دانشجویان آن را نشان می‌دهد که مشکل اساسی در کف اجتماعی داریم. حتی آموزش هم در مقوله فرهنگ جا دارد بنابراین اگر معضل اعتیاد به آموزش و فرهنگ برمی‌گردد باید بپذیریم که مشکلات فرهنگی است.

طاها طاهری قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز گفت: اگر منظور آقای هاشمی این بوده پس قبول داریم که به فرهنگ برمی‌گردد.

ذبحی: معتادان اعتیاد را به داخل زندان می‌بردند

حسین ذبحی، نماینده قوه قضاییه در برنامه مناظره اعتیاد در پاسخ به این سؤال که آیا ما مشکل قانونی در برخورد با معتادان و قاچاقچیان داریم، گفت: ما مشکل نداریم بلکه نقص قانون داریم.

وی ادامه داد: برخوردهای قضایی و انتظامی در مقابله با مواد مخدر مؤثر بوده و کاهش کشفیات و جمع‌ شدن کارخانه‌های تولید شیشه خود گویای این واقعیت است.

نماینده قوه قضاییه در برنامه مناظره در پاسخ به سؤال دیگری درباره این مطلب که گفته می‌شود قاچاقچیان زودتر از مأموران از دادگاه خارج می‌شوند، گفت: زمانی این طور بود که مشکل اساسی ما این بود که معتادان با مقدار کم مواد به زندان راه پیدا می‌کردند و ضمن شلوغ کردن زندان‌ها موجب شیوع اعتیاد در زندان می‌شدند.

ذبحی افزود: در دوره آیت‌الله شاهرودی پیش‌بینی شد که معتادان به زندان نروند و به جایی منتقل شوند که برای آنها در نظر گرفته شده باشد.

وی با اشاره به اینکه این مشکل بعد از اصلاح قانون در سال 89 برطرف شد، گفت: اصلاح قانون موجب شد که این مشکل از ریشه برطرف شود.

حاجبی: 95 درصد معتادان بعد از ترک به مواد بر می‌گردند

احمد حاجبی، نماینده وزارت بهداشت در ادامه برنامه مناظره اعتیاد گفت:‌ همانطور که همه دوستان متفق القول هستند اعتیاد یک موضوع هوشمند است و امروزه هر گونه پادزهری در خصوص اعتیاد به کار ببریم رقم‌های میلیاردی آن طرف موضوع را آرام نمی‌کند.

وی افزود: وزارت بهداشت و درمان و سازمان بهزیستی در خصوص بحث‌‌های درمانی بیکار و آرام ننشسته‌اند و ما هم‌اکنون 5 هزار و 292 مرکز درمانی به عنوان مراکز نگهدارنده داریم و 109 مرکز که عمدتاً معتادان خیابانی و بی‌خانمان را نگهداری می‌کنند.

نماینده وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: اختلاف‌نظرهایی در خصوص شرایط نگهداری معتادان وجود دارد اما عمده نگاه‌ها این است که درمان معتادان باید براساس پرهیزمداری باشد و باید به سمتی حرکت کنیم که معتاد به هیچ وجه در دوره درمان خود به مواد رو نیاورد اما در این روش در پی یک سال 95 درصد از معتادان بازگشت خواهند داشت.

حاجبی در پاسخ به این سؤال مجری که آیا مسئله فرهنگی اجتماعی و اقتصادی در بازگشت معتادان مؤثر نیست، گفت: ذات این بیماری این است که پس از مدتی دوباره به آن باز می‌گردند و ذات اعتیاد عود کننده است و این هم به دلیل سیستم پاداشی است که از اعتیاد به دست می‌آورند.

وی در خصوص این سؤال که آیا تنها احساس لذت باعث می‌شود که معتادان دوباره به این سمت بیایند، گفت: احساس لذت پاداش معتادان است و همین امر باعث می‌شود تا معتادان به سمت استعمال مواد مخدر باز گردند.

رئیس سازمان بهزیستی در ادامه سخنان حاجبی گفت: ما در رسیدن و پیشگیری به معتادان چند اصل را رعایت می‌کنیم که یکی از آنها دسترسی به مواد مخدر، حمایت‌های اجتماعی، پیشگیری و درمان است.

وی ادامه داد: مقوله حمایت‌های اجتماعی یک پکیچ کامل است و ما معتقدیم که معتاد پاک شده باید به فکر شغل، حمایت و کاهش آسیب‌های وی باشیم.

معاون قضایی دادستان کل کشور در ادامه این مناظره ورود پیدا کرد و اظهار داشت: امروز شاهدیم با اینکه حدود 3 سال از تدوین قانون جدید مبارزه با مواد مخدر می‌گذرد مراکز درمانی کافی برای این موضوع وجود ندارد در بسیاری از مواقع معتادان را می‌خواهیم به مراکز اعزام کنیم اما مراکز کافی نیست و تعداد زیادی از معتادان هم‌اکنون به یک مرکز اعزام می‌شوند.

ذبحی افزود: امروزه‌ زندان‌های شرایط خوبی دارند اما ظرفیت کافی برای نگهداری معتادان وجود ندارد باید زندان‌ها طبقه‌بندی شود اما دست زندانبان‌ها بسته است و زندان، تربیت، آموزش، سلامت را باید برای معتادان به همراه داشته باشد و امروزه با کنترل‌هایی که انجام می‌شود اکثر زندان‌ها به سمت پاک کردن معتادان حرکت می‌کنند.

فقر فرهنگی برای کنترل اعتیاد میان مسئولان است

سردار علی مؤیدی، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر در برنامه مناظره اعتیاد در پاسخ به این سؤال که آیا برخورد قضایی با قاچاقچیان مناسب بوده است یا خیر؟ گفت: اگر از من بپرسید به عنوان یک پلیس می‌گویم آن طور که من می‌خواهم نبوده است.

وی ادامه داد: اما انصافاً تلاش‌های دستگاه قضا در این ارتباط خوب بوده است اما ایراداتی مانند اینکه شاید در برخی استانها برخی آرای قضات اشتباه صادر شده است وجود داشته باشد.

مؤیدی در پاسخ به همایون هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی که مسئله اعتیاد را تنها حاصل فقر فرهنگی جامعه عنوان کرده بود گفت: ما یک موضوع غیرقابل اثبات و اندازه‌گیری به نام فرهنگ را عنوان می‌کنیم که هیچ وقت نمی‌توانیم آن را اندازه بگیریم و بفهمیم که کی بافرهنگ هستیم و کی بی‌فرهنگ.

وی ادامه داد: من با گفتن اینکه ما مشکل فرهنگی داریم را قبول ندارم بلکه معتقدم این حرف عملاً شانه خالی کردن از مسئولیت است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه اگر فقر فرهنگی وجود دارد در میان بعضی مسئولان دستگاه‌های مختلف است گفت: آن عزم و اراده که در پلیس و قوه قضاییه وجود دارد در سایر دستگاه‌ها وجود ندارد و به اندازه‌ای که ما مبارزه با مواد مخدر را جدی گرفته‌ایم این دستگاه‌ها آن را جدی نگرفته‌اند.

سردار علی مؤیدی، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر عصر امروز در برنامه مناظره اعتیاد در مورد آماری که قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد و اینکه در مناظره گفته شد که ما دارای فقر فرهنگی هستیم،‌گفت: من این را قبول ندارم.

وی افزود: ما فقر آموزش و اطلاع‌رسانی داریم و فرهنگ ما فرهنگی قوی و غنی است.

 

طاهری:‌ 33 درصد معتادان لیسانس دارند

در مقابل طاها طاهری قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: 33 درصد معتادان و قاچاقچیان ما دارای مدرک لیسانس به بالاتر هستند و این نشان می‌دهد که اعتیاد ربطی به فرهنگ ندارد.

وی تأکید کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده یک میلیون و 325 هزار معتاد قطعی در کشور داریم.

طاهری با بیان اینکه دلیل اعتیاد امروزه فقر نیست، گفت: افراد بیشتر به دلیل کارکردهای مواد مخدر به سمت آن کشیده می‌شود که این کارکردها عبارتند از لذت، تفریح و کنجکاوی که ما باید با کارکردهای مواد مخدر مقابله کنیم.

وی افزود: 68 درصد از معتادان ما دارای شغل هستند و آن چیزی که شما در تصاویر نشان دادید فقط شامل 20 درصدی می‌شود که به آخر خط اعتیاد رسیده‌اند.

رئیس بهزیستی: کسب لذت اولین عامل گرایش به مصرف مواد است

همایون هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی اظهار داشت: اینکه پلیس پیشگیری ایجاد شده خوب است. ما عمیقاً اعتقاد داریم مداخله یک بحث است و باعث پیشگیری یک بحث عالمانه، هنرمندانه و هوشمندانه است. در کنار اینها ما کمک به درمان هم می‌کنیم.

وی افزود: سال گذشته وزیر وقت رفاه از من پرسید چند کمپ ترک اعتیاد دارید من پاسخ دادم 172 کمپ، من به ایشان گفتم چند کمپ می‌خواهید و ایشان پاسخ داد 600 کمپ.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: در طول 12 ماه قریب به 700 مهد مجوزدار استاندارد تأسیس کردیم که روحانی، مددکار و پزشک در آن خدمت می‌کنند.

وی افزود: حجم کار زیاد است و ما آبشاری کار کردیم مگر می‌شود یک کمپانی که 100 کارگر را بیکار می‌کند بگوید من نیستم قطعاً درصدی از این بیکاران به سمت مواد افیونی می‌روند.

وی افزود: 10 تا 20 ماژول برای اعتیاد وجود دارد که یکی از آن بحث دلخوشی‌ها است.

طاها طاهری گفت: کسب لذت 15.7 درصد را به خود اختصاص داده است. در دانشجویان رشته پرستاری در مقطع ارشد و دکترا میانگین پسران برای پرداختن به اعتیاد 2.7 درصد و دختران 0.8 درصد بوده است، دانشجویان پزشکی که می‌دانند اعتیاد چیست. بنده مبتنی بر تجربیات 30 ساله بهزیستی صحبت می‌کنم.

مؤیدی در پاسخ به صحبت رئیس سازمان بهزیستی گفت: وزیر بهداشت، علوم و سایر دستگاه‌هایی که عضو اصلی ستاد هستند در چند سال گذشته چند جلسه در ستاد شرکت کرده‌اند، آمار موجود است این واقعیات را باید به مردم بگوییم. این حس باید از مسئولان بروز کند.

طاهری تصریح کرد: باید طبقات اجتماعی را مدام رصد کنیم و این رصد وظیفه ستاد مبارزه با مواد مخدر است. وزارت بهداشت آخرین رصد را انجام داده در این رصد که در کل کشور شکل گرفته جمعیت بین 15 تا 64 سال مورد ارزیابی قرار گرفته است. بحث لذت اولین اولویت آنها برای استفاده از مواد مخدر بوده، کنجکاوی در اولویت دوم، تفریح، رفع مشکلات روحی و در دسترس بودن اولویت‌های سوم تا پنجم را تشکیل می‌دهند همچنین فشار دوستان و رفع درد دیگر اولویت‌های افراد بوده است.

وی گفت: در دانشگاه علوم پزشکی تجربه کردن، وقت گذراندن، بی‌خیال شدن، بی‌حوصلگی، بیکاری، ناکامی و عصبیت عوامل پرداختن دانشجویان به اعتیاد بوده است.

طاهری افزود: آنجایی که دکتر هاشمی( رئیس بهزیستی) به آن اشاره می‌کند همین است. مسئولان باید به این بپردازند که کارکرد اعتیاد را حذف و جایگزینی برای آن پیدا کنند.

وی گفت: قوه قضاییه انصافاً در دوره اخیر عملکردی ستودنی داشته است. آمار و ارقام را ما می‌دانیم اما گفتنش برای مسائل عمومی کشور تاوان دارد بحث سر اثربخشی مجازات است.

وی افزود: وقتی پرونده تشکیل شد اگر بخواهیم به شکل ظاهری آن بسنده کنیم باید فرد معتاد به زندان برود اما در دنیا دنبال اثربخشی مجازات هستند کسی که در زندان است باید متنبه شود.

طاهری گفت: ماده 42 قانون می‌گوید محکوم مواد مخدر باید در شرایط سخت نگهداری شود آیا زندان‌ها برای معتادان شرایط سخت را فراهم می‌کند.

وی افزود: سازمان زندان‌ها به ما گفت که مشکل مالی دارد ما از سال 90 حدود 370 میلیارد تومان به آنها اختصاص دادیم و 70 میلیارد هم در دولت جدید برای سازمان زندان‌ها در نظر گرفته شده است. در همین رابطه 5 اردوگاه بزرگ برای ماده 42 در نظر گرفته‌ایم.

طاهری ادامه داد: اگر در نگهداری محکوم مواد مخدر فقط دنبال نگهداری باشیم و به حقوق شهروندی آنها نگاه کنیم نتیجه این می‌شود که زندان محل امن و زندگی روزمره معتادان می‌شود باید زندان را اثربخش کنیم.

وی خاطرنشان کرد: منظور نیروی انتظامی هم همین است که چه کار کنیم مجازات در بحث بازدارندگی و پیشگیری از وقوع جرم مؤثر باشد مهمترین مسئله در قوه قضاییه پیشگیری از وقوع جرم است اینکه چه کار کنیم تا جمعیت سالم ریسک تجارت مواد مخدر را نپذیرد این مباحث در کشور مغفول مانده است.

انتقاد نماینده قوه قضاییه از ستاد مبارزه با مواد مخدر

حسین ذبحی، معاون قضایی دادستان کل کشور در این مناظره تلویزیونی گفت: اگر بر اساس نتیجه کارشناسی اظهار‌نظرات دقت کنیم می‌بینیم که با توجه به بزرگ بودن هجمه مواد مخدر نیاز داریم که همه دستگاه‌ها وارد صحنه شوند.

وی ادامه داد: اینکه انتظار داشته باشیم صرفاً یک دستگاه قضایی یا پلیس برای مبارزه با این پدیده در صحنه باشد با اصول سیاست‌های کلی نظام در حوزه مواد مخدر سازگار نیست.

ذبحی ادامه داد: در سیاست‌های ابلاغی رهبری در سال 85 در این زمینه آمده است که یک دستگاه نمی‌تواند با این پدیده گسترده مبارزه کند. ما در حوزه قضا تلاش کرده‌ایم پلیس و نیروی اطلاعاتی نیز تلاش خود را کرده اما کافی نیست و به قول دبیرکل سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر تا وارد عمل نشویم به ابعاد قضیه پی نمی‌بریم.

معاون قضایی دادستان کل کشور در پاسخ به اینکه آیا همه مسئولان نگرانی را درک کرده‌اند گفت: همه دستگاه‌ها در حوزه مقابله با مواد مخدر حضور کافی ندارند و بیش از این نیاز داریم که در صحنه باشند. ستاد مبارزه با مواد مخدر در رأس هماهنگی‌ها قرار دارد و رئیس آن رئیس‌جمهور است اما متأسفانه در طول 8 سال گذشته فقط 11 جلسه برگزار کرده که چند جلسه آن را رئیس‌جمهوری تشکیل نداده است.

ذبحی گفت: منکر تشکیل جلسات ستاد نیستم اما نه فقط ستاد بلکه سه قوه باید به کمک هم بیایند و در این حوزه تلاش شود.

وی تأکید کرد: یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور وجود دارد که اگر خانواده 5 نفره برای آنها محاسبه شود جمعیتی بیش از 7 میلیون می‌شود که برابر با 10 درصد جمعیت کشور است.

ذبحی افزود: 6 ماه تا یک سال خدمات بستری و درمان برای این تعداد بیمار است. این خدمات را با چند بیمارستان می‌توانیم ارائه دهیم بنابراین باید بودجه در این زمینه گسیل شود.

حاجبی، مدیرکل دفتر سلامت روانی و اعتیاد وزارت بهداشت نیز گفت: در بررسی‌های انجام شده در مقوله پیشگیری اگر هر یک تومان را مقیاس هزینه کردن قرار دهیم اما فرد معتاد شود و نیاز به درمان داشته باشد باید 15 تومان هزینه کنیم.نسبت آن یک به 15 است.بنابراین برای بحث پیشگیری نیاز به بودجه داریم. پول می‌دهند اما نسبت منطقی ندارد.

طاها طاهری، قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: این را هم باید در نظر گرفت که عمر پیشگیری در کشور کوتاه است. قانون این حوزه در سال 90 تصویب شده و سه دهه مقابله محور بوده است. بعد قانون مبارزه با مواد مخدر تصویب شد که به عبارتی در سه سال آینده و طبق برنامه پنجم توسعه شاهد کاهش اعتیاد در آموزش و پرورش خواهیم بود و این کار تازه شروع شده و عمرش کم است.

حاجبی ادامه داد: البته بهتر است با احتیاط حرف بزنیم. نمی‌توانیم بگوییم تا سه سال آینده کاهش محسوس را در اعتیاد می‌بینیم. همچنین نمی‌توانیم بیشترین مشکل را به فقر فرهنگی نسبت دهیم. مشکل اصلی عدم آگاهی و اطلاع مردم است.

وی گفت: برای آنکه نوجوان و جوان از اعتیاد مصون بماند باید واکسینه شود و واکسن آن توانمند‌سازی و آگاه‌ ساختن آنهاست و این کار به تنهایی کار وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و نیروی انتظامی نیست.

مدیرکل دفتر سلامت روانی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر در بحث پیشگیری وزارت ارشاد سازمان تبلیغات و آموزش و پرورش باید ورود کنند چرا که بیشترین مخاطب که در معرض خطر است 12 میلیون دانش‌آموز است بنابراین باید به سراغ سرچشمه برویم. در سند پیشگیری برای وزارت بهداشت آمده حمایت تکنیکال داشته باشد.

حاجبی در پاسخ به اینکه موضوع اعتیاد را در دانشجویان گروه پزشکی چگونه می‌بینید گفت: در این زمینه هم در دانشگاه‌ها برنامه منسجم داریم و از 2 سال پیش کار را آغاز کرده‌ایم. ادعا نداریم دانشجوی پزشکی معتاد نمی‌شود اما اکثر کسانی که دانشجوی پزشکی بوده و معتاد شده‌اند نه فقر فرهنگی و نه اقتصادی داشته‌اند.

برای ورود مدد‌کاران به پیشگیری از اعتیاد سنگ‌اندازی‌های زیادی می‌شود

فارس،همایون هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی در ادامه مناظره با انتقاد از روند ادامه مناظره گفت: اگر مناظره قرار است دوجانبه بین آقای حیدری و یکی از آقایان صورت گیرد ما جلسه را ترک کنیم.

وی ادامه داد: بهزیستی یک سازمان است و من به نمایندگی از این سازمان در جلسه حضور دارم. ما اقدامات خوبی در زمینه پیشگیری انجام داده‌ایم که از آن جمله می توان به تشکیل 5 هزار گروه محله‌محور اشاره کرد.ما کتابهای زیادی را در زمینه پیشگیری از اعتیاد منتشر کرده‌ایم.

در همین زمان حیدری مجری مناظره پرسید: مگر معتاد‌ها کتاب مطالعه می‌کنند؟

وی در پاسخ به این سوال گفت: انتشار این کتاب‌ها برای خانواده‌هاست. مگر سوال شما این نبود که در عرصه پیشگیری چه اقداماتی انجام شده است. انتشار کتاب نیز در عرصه پیشگیری از اعتیاد است.

رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: 20 سال است که سازمان بهزیستی در حوزه درمان ورود پیدا کرده است. به عنوان مثال حضور در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها از قبل در دستور کار ما قرار داشت.

هاشمی تصریح کرد: حضور مددکاران آموزشی باید تسهیل شود اما متأسفانه در این راه سنگ‌اندازی‌های زیادی می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال مجری که چه کسی سنگ‌اندازی می‌کند گفت: سنگ‌اندازی می‌کنند، یک روز می‌گویند مراکز درمان اجازه نمی‌دهند و روزهای دیگر با بهانه‌های دیگر.

رئیس سازمان بهزیستی تصریح کرد: ما 20 سال کار آموزشی مبتنی بر جامعه انجام دادیم اما دریغ از انسجامی که بین دستگاه‌ها باید وجود می‌داشت.

هاشمی ادامه داد: اما هم‌اکنون نوری ایجاد شده است و فکر می‌کنم در حال حرکت به سمت آموزش بر مبنای مدل مبتنی بر جامعه هستیم که امیدواریم توانمندسازی در این عرصه به خوبی شکل گیرد.

حسین ذبحی، معاون قضایی دادستان کل کشور در پاسخ به اینکه ‌آیا اعتیاد به دلیل فقر فرهنگی است یا اقتصادی، گفت: آنهایی که معتادند فقیر نیستند و قاچاقچیان جزء اعتیاد، فقیر نیستند اما اگر از معتادان تحقیق کنیم می‌بینیم که برای درمان لاغری و برطرف کردن مشکلات جنسی فریب اعتیاد را می‌خورند و این به دلیل فقر فرهنگی است.

 

شبکه سلامت راه حل مشکل ناتوانی جنسی را مطرح کند

طاها طاهری، قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در پاسخ به این سؤال گفت: به نظر بنده اعتیاد محصول اختلال زیستی، فرهنگی، معنوی و اجتماعی است چرا نباید شبکه سلامت مشکلات ناتوانی جنسی را مطرح کند و واقعیت‌ها را بگوید و درمان این مشکلات را مطرح کند تا افراد به سمت مواد شیشه نروند رسانه باید پای کار بیاید.

حاجبی، مدیر کل دفتر سلامت روانی و اعتیاد وزارت بهداشت نیز گفت: به نظر بنده فقر فرهنگی را باید جایگزین فقر آگاهی و دانش کنیم اینکه در آرایشگاه‌ها تهدید جدی وجود دارد مبنی بر اینکه برای لاغری از شیشه استفاده شود به دلیل فقر آگاهی است. شیشه ماده محرک است و لاغری را بیمارگونه حل می‌کند.

مؤیدی، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا نسبت به وقت داده شده در مناظره اعتراض کرد و در پاسخ به این سؤال گفت: با فقر فرهنگی و اقتصادی مخالفم دلیل اعتیاد ناآگاهی است این ناآگاهی از من مسئول گرفته تا بدنه وجود دارد.

هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز در مورد این سؤال گفت: فقر فرهنگی و اقتصادی حتماً وجود دارد و به هم گره خورده است اینکه فقر وجود دارد را نباید انکار کنیم تعدادی از فقرا و بیکاران را می‌بینیم که به این سمت می‌روند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 70 هزار نفر در کمپ‌های ما خوابیده‌اند، مراکز DIC هم داریم که به درمان و پیشگیری مشغول است، خیلی زمینه‌ها ایجاد شده اما باید تقویت شوند. بنابراین مجموعه تعاملات اجتماعی و فرهنگی در این مسئله بسیار مهم است.

هاشمی گفت: کسانی که در تولید و توزیع مواد مخدر فعالیت می‌کنند بازاریابی می‌کنند و می‌بینند که ما و رسانه چقدر به جوانان آگاهی دادیم تا دانشجو و محصل برای بی‌خوابی خود شیشه مصرف نکند.

مؤیدی:‌ چیزی به نام ستاد مبارزه با مواد مخدر نداریم

سردار علی مؤیدی در برنامه مناظره اعتیاد در مورد مقابله با مواد مخدر گفت: اگر بخواهیم عملکرد دستگاه‌ها را مصداقی بررسی کنیم بعد از گذشت 10 سال باید عملکرد هر کدام از دستگاه‌ها واضح و مشخص باشد. با بررسی عملکرد دستگاه‌ها متوجه می‌شویم که کدامیک کم‌کاری کردند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه فعالیت مناسب در مرزها و کنترل عرضه مواد مخدر رافع مسئولیت دیگر دستگاه‌ها نمی‌شود، گفت: ما عملاً چیزی به نام ستاد مبارزه با مواد مخدر نداریم.

وی ادامه داد: وقتی که چند سال از آخرین جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر با شرکت اعضای آن و ریاست رئیس جمهور می‌گذرد، عملاً ستاد مبارزه با مواد مخدر تأسیس شده و تنها ما دبیرخانه مبارزه با مواد مخدر داریم.

مؤیدی تأکید کرد: دبیرخانه با ستاد بسیار فرق می‌کند طی چند سال گذشته چند جلسه با حضور ریاست رئیس جمهور تشکیل شده است؟ یک حادثه در کشور رخ می‌دهد و رئیس جمهور سریع آن را پیگیری می‌کند اما این مواد مخدر بلای جان هزاران جوان شده است و رئیس جمهور هیچ کاری نمی‌کند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه روحانی در این مدت کوتاه که ریاست ستاد مبارزه با مواد مخدر را برعهده گرفته خوب کار کرده است، گفت:‌ احمدی‌نژاد هم اوایل دوران ریاست جمهوری جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر را تشکیل می‌داد.

مویدی البته در ادامه از تلاش‌های وزیر کشور به عنوان دبیرکل ستاد و طاها طائری قائم مقام دبیرکل تشکر کرد.

طاها طاهری، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به مؤیدی گفت: قانون اعضای ستاد را مشخص کرده است این انتقاد شما نه تنها به این دوره که در دوره‌های مختلف مطرح شده است.

وی گفت: آیا دولت در تخصیص بودجه سازمان زندان‌ها کم کاری کرده است؟ آیا بودجه نیروی انتظامی را نداده است؟ یا برای سایر دستگاه‌ها کم گذاشته است؟

طاهری با طرح این سؤال که آیا با حضور رئیس جمهور و تشکیل جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر تمام مشکلات حل می‌شود، گفت: چرا خود رئیس سازمان صداوسیما که عضو این ستاد است تاکنون اقدام مؤثری انجام نداده است آیا از قبل نمی‌توانست مانند امروز برنامه‌ای بگذارد و مسئولان مرتبط با اعیتاد را بازخواست کند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر راه حل مبارزه با اعتیاد را اجتماعی کردن بحث اعتیاد و کشاندن همه افراد جامعه به این مبارزه دانست.

در این لحظه مجری برنامه از طاهری پرسید مردم را چه کسی باید پای کار بیاورد؟

طاهری در پاسخ گفت: همه دستگاه‌هایی که به نوعی در بحث اعتیاد دخیل هستند باید خانواده‌ها را درگیر این موضوع کنند بسیاری از مدیران ما خود خانواده دارند و می‌دانند که چطور باید خانواده را درگیر موضوع اعتیاد کرد.

وی تأکید کرد: ما باید از طریق مدارس، هنرمندان و هر طریق ممکن خانواده‌ها را درگیر موضوع اعتیاد کنیم. آن طور که تاکنون توانسته‌ایم در موضوعات مختلف خانواده‌ها را پای کار بیاوریم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تأکید براینکه قانون نواقصی دارد، گفت: شیشه چگونه در کشور ما شیشه شد؟ از زمان ورود شیشه به کشور تا تصویب قانونی برای مقابله با آن زمان بسیاری طول کشید و این موجب شد که شیشه، شیشه شود.

طاهری افزود: زمانی که شیشه وارد ایران شد قیمت آن 120 میلیون تومان به صورت وارداتی بود، اکنون قیمت این ماده مخدر 8 میلیون تومان در هر کیلو برای تولید داخل است.

در این لحظه حیدری مجری برنامه گفت: در این موارد تولید داخلی ما عالی است.

طاهری ادامه داد: ضربه به بنیان‌های مالی قاچاقچیان برای پیشگیری کافی نیست چرا که قانون گفته است اموال حاصل از درآمد قاچاق مواد مخدر مصادره شود و قاچاقچیان نیز راه فرار از این قانون را به خوبی یاد گرفته‌‌اند.

ذبحی: اسامی مواد مخدر هنوز تصویب نشده

در ادامه برنامه مناظره اعتیاد تعدادی از حضار سؤالات خود را از مسئولان مطرح کردند که در این میان یکی از خبرنگاران پرسید نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها در بحث مبارزه با اعتیاد چگونه است و اینکه سازمان ملل اعلام کرده است که باید مجازات اعدام برای مواد مخدر بازنگری شود واکنش ایران چه خواهد بود؟

طاها طاهری، قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ گفت: وظیفه ستاد برنامه‌ریزی و تخصیص بودجه است. وزیر کشور به صراحت اعلام کرد که بودجه دستگاه‌های مختلف را در این زمینه نمی‌دهم تا زمانی که آنها گزارش عملکرد خود را در زمینه مبارزه با اعتیاد عرضه کنند.

وی در مورد مجازات اعدام و بازنگری آن گفت: ما کاری به حرف دیگران نداریم و امنیت ملی جوانان و ناموس خود را به خاطر حرف آنها به خطر نمی‌اندازیم. معتقدیم که قانون اعدام باید اجرا شود و در عین حال باید بازدارنده باشد.

در بخش دیگری از این مناظره خبرنگار دیگری خطاب به طاهری گفت: شما در گزارشی اعلام کردید که انگیزه‌های گرایش‌ به مواد مخدر تغییر پیدا کرده این تغییرات تا چه حد در سیاست‌گذاری شما مؤثر است.

طاهری در پاسخ گفت: اگر منظور شما تغییر سبک زندگی باشد به طوری که دختران گراس را به عنوان نقل و نبات استفاده کنند ممکن است درست باشد اما اینکه بگوییم اعتیاد تغییر در ارزش‌ها ایجاد می‌کند خیر.

وی ادامه داد: بسیاری از افرادی که معتاد شدند افراد مذهبی بوده‌اند و بعد از اعتیاد نیز بی‌دین نشده‌اند و این درست نیست که ما بگوییم معتادان بی‌دین هستند.

قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: تحقیر معتاد، انکار و اجبار مصرف را به دنبال دارد و ما باید نگاهمان را نسبت به اعتیاد عوض کنیم.

در ادامه یکی دیگر از حضار پرسید: وظایف سه قوه در امر مبارزه با مواد مخدر مشخص شده است اما آنچه ما مشاهده می‌کنیم این است که قوانین ما جامع و مانع نبوده چرا این مشکل وجود دارد.

حسین ذبحی، نماینده قوه قضاییه در این مناظره نیز پاسخ به این فرد گفت: لایحه پیشگیری از وقوع جرم مدت طولانی است که در مجلس و مجمع تشخیص مصلحت به سر می‌برد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات اساسی ما این است که بعد از گذشت سه سال هنوز اسامی مواد مخدر به تصویب نرسیده و قاضی هنگام صدور حکم نمی‌داند که با قاچاق مواد مخدر جدید و پیش‌سازها چه کنند.

وی تأکید کرد: هر سه قوه باید پای کار بیایند و تمام قدرت خود را برای مبارزه با مواد مخدر به کار ببندند.

امان نامه برای معرفی مواد فروشان

در ادامه مناظره اعتیاد مجری برنامه سؤالات مخاطبان برنامه را از تمام مهمانان مسئول در برنامه به این ترتیب مطرح کرد.

حیدری: آقای حاجبی آیا موافقید در ایران عرضه مواد مخدر آزاد و از طریق داروخانه‌ها باشند تا معتادان کنترل و درمان شوند؟

حاجبی: من فکر می‌کنم منظور مخاطبان ما از مواد مخدر متادون و شربت تریاک بوده است که به عنوان داروی نگهدارنده هم اکنون از طریق دانشگاههای علوم پزشکی توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در حال بحث بر روی این موضوع هستیم تا توزیع متادون و شربت تریاک از طریق دانشگاههای علوم پزشکی در داروخانه‌ها صورت گیرد.

حیدری: آقای ذبحی اگر درصد معتادان کم شده است چرا ظهور و بروزشان پررنگ شده است؟

ذبحی گفت: وضعیت جامعه و اینکه ما مرکز درمانی نداریم باعث شده است تا معتادان در سطح جامعه حضور گسترده‌ای داشته باشند و علت اینکه در قانون سال 89 تأکید شده است که از معتاد نگهداری شود همین موضوع است.

وی ادامه داد: زمانی معتاد از کار خود قبح داشت و شرایط خود را درک می‌کرد اما امروز معتادان تلو‌تلو‌ خوران در جامعه ظاهر می‌شوند.

طاهری، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه این بحث وارد شد و گفت: عمده مشکل ما در تهران و سیستان و بلوچستان است ما در گلستان، اراک و مازندران معتاد لامکان خیابانی نداریم.

وی ادامه داد: در تهران هم ظرفیت‌سازی شده است و با هزینه بیش از 7 میلیارد تومانی مکانی در ملارد در حال ساخت و تجهیز است تا معتادان در آنجا نگهداری شوند.

حیدری: آقای طاهری دستگاه‌هایی را که بدترین عملکرد در حوزه مبارزه با مواد مخدر را داشته‌‌اند، نام ببرید؟

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:‌ نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، بسیج، گمرک تمام این دستگاه‌ها اقدامات خوبی را در حوزه مبارزه با مواد مخدر داشته‌اند اما متأسفانه دستگاه‌های فرهنگی که مهمترین آسیب را نیز از نقطه شاهدیم عملکرد خوبی نداشته‌اند.

وی افزود: به عنوان مثال وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رسانه ملی و رسانه‌های دیداری و نوشتاری در سال‌های اخیر کم کار بودند.

حیدری: آقای مؤیدی چرا رویکرد ناجا در بحث اعتیاد تغییر نمی‌کند؟

مؤیدی، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: وقتی ما با سیل مواد مخدر روبه‌رو هستیم آیا من می‌توانم مرزها را رها کنم.

وی افزود: ما باید هر روز تغییر تاکتیک دهیم تا مواد مخدر وارد کشور نشود و مهمترین موضوع تغییر رویکرد فرهنگی است و من در این زمینه بهترین نمره را به مردم می‌دهم چرا که همکاری خوبی را با پلیس داشته‌‌اند.

حیدری در ادامه از مؤیدی پرسید، اگر مردم در تماس‌های تلفنی به شما اطلاع دهند که آشپزخانه یا لابراتوار تولید مواد مخدر در منطقه‌ای از تهران یا کشور در حال فعالیت هستند با آن برخورد می‌کنید؟

مؤیدی گفت: قطعاً برخورد می‌کنیم چرا که ما روزانه دهها و صدها گزارش داریم که به ما اطلاعات درست می‌دهند و خوشبختانه به عنوان یک سرویس اطلاعاتی در دنیا کارنامه مشخصی داشته‌ایم.

حیدری در ادامه از مؤیدی پرسید بنابراین شما امان‌نامه می‌دهید که اگر مردم این اطلاعات را به شما دادند امنیت داشته باشند و اطلاعات آنها در اختیار متخلفان قرار نگیرد؟

وی پاسخ داد: اگر اطلاعاتی تاکنون در اختیار ما قرار گرفته کاملاً محرمانه بود و حتی دستگیر شدگان متوجه نمی‌شوند که این اطلاعات را از کجا به دست آورده‌ایم.

مؤیدی ادامه داد: بر اساس گزارش 2013 سازمان ملل آمریکا 11 هزار آشپزخانه، مکزیک و کانادا 35 هزار آشپزخانه و اروپا 3 هزار و 500 لابراتور را منهدم کردند اما در ایران این میزان به یک درصد این ارقام نیز نمی‌رسد.

حیدری پرسید آیا آشپزخانه‌ای وجود ندارد که منهدم شود یا عملکردها ضعیف بوده است؟

مؤیدی گفت: تهیه مواد مخدر صنعتی ب

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha