سلامت نیوز : قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:نقص‌هایی در کنترل اجتماعی اعتیاد وجود دارد که مهمترین متهم خانواده است که مغفول مانده است، عدم درک صحیح خانواده‌ها از موضوع اعتیاد موجب شده تا اعتیاد بغرنج شده و انگل‌زا بودن آن درمان را دچار مشکل کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ طاها طاهری در مناظره تلویزیونی با موضوع اعتیاد گفت: امیدواریم در این مناظره امکان نقد فراهم شود و به دور از سانسور و سیاه‌نمایی بیان واقعیت کنیم و بی‌پرده تقصیرها را بیان کنیم و در چارچوب منطقی به آن بپردازیم و مردم هم به عنوان داوران، صداقت کارگزاران را ارزیابی کنند و مشکلات انباشته شده سه دهه قبل که به دلیل نداشتن برنامه و درک ناصحیح از اعتیاد به وجود آمده را بتوانیم برطرف کنیم.

وی ادامه داد: اعتیاد به مؤلفه‌های اساسی کم‌کاری و نقص کار در مقابله با عرضه مواد،  ورود مواد مخدر و مشکلات فرا روی چند عرصه مرتبط است که علیرغم شهادت‌ها و جراحت‌ها، در عرصه ورود به عنوان مسیر ترانزیتی مطرح شده است.

طاهری گفت: نگاه کارگزاران تا دو دهه گذشته مقابله محور بود و نگاه درمان محور تا سال 82 وجود نداشت. معتاد به عنوان مجرم تلقی می‌شد و اگر به سمت درمان نمی‌رفت دستگیر می‌شد.

قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: اما با تغییر قانون اگر معتاد گواهی درمان در زمان اعتیاد را نداشته باشد متجاهر و مجرم شناخته شده و باید به درمان بپردازد.

طاهری تصریح کرد: نقص‌هایی در حوزه اجتماعی وجود دارد که مهمترین متهم خانواده است که مغفول مانده است، نقش خانواده و عدم درک صحیح از موضوع اعتیاد موجب شده تا اعتیاد بغرنج شده و انگ‌زا بودن آن درمان را دچار مشکل کند.

طاهری تصریح کرد: برای هر آسیب باید اختلال در روابط اجتماعی را تحلیل کنیم تا بتوانیم مسئله را حل کنیم.

وی گفت: ماهیت اعتیاد را جامعه‌شناسان به عنوان یک آسیب اجتماعی اختلال تلقی می‌کنند، روانشناسان به عنوان تعارضات روانی،معتاد را بیمار روانی می‌دانند، از منظر حقوقی معتاد مجرم است، از منظر سیاسی حلقه‌ای در توطئه نرم است، از نظر پلیس بزهکار، از نظر قاچاقچی مصرف کننده و از نظر جامعه دینی گناهکار است.

طاهری گفت: بنابراین برای بررسی معضل اعتیاد ابتدا باید چارچوب آن را به درستی تعریف کنیم و اختلال در روابط اجتماعی را تحلیل کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha