سلامت نیوز : دبیر اجرایی دومین کنگره ملی آموزش به بیمار در ارزیابی جایگاه فعلی آموزش به بیمار در مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور گفت:  درحال حاضر آموزش به بیمار به صورت منسجم، ساختارمند، یکپارچه و با برنامه مشخص در بیمارستان‌های کشور انجام نمی‌شود و دلیل اصلی آن عدم وجود متولی مشخص و آشکار برای این موضوع بسیار مهم و حیاتی در نظام سلامت است.

به گزارش سلامت نیوز ؛ گرشاسبی با اشاره به اینکه آموزش بیمار می‌تواند تحول اساسی در بهبود کیفیت و اثربخشی در نظام سلامت کشور ایجاد نماید، گفت: لازم است در جامعه پزشکی این موضوع نهادینه شود که آموزش بیمار گرچه باید از برنامه مشخصی برخوردار باشد اما آموزش بیمار حق اساسی بیمار است و یک وظیفه و تعهد برای مجموعه اعضای علوم پزشکی به ویژه اعضای کادر درمان است.

 دبیر اجرایی دومین کنگره ملی آموزش به بیمار افزود: آموزش به بیمار فقط مختص بیمارستان‌ها نیست. اگر همه اعضای کادر درمان متعهدانه بپذیرند که در این  خصوص وظیفه‌ای دارند که لازم است با کیفیت تمام آن را انجام دهند البته در چارچوب و برنامه مشخص ، بیمار در انتظار دریافت آموزش صحیح در حلقه و زنجیره تعهدات انجام نشده رها نمی‌شود. 

 وی در مقایسه عملکرد بیمارستانهای خصوصی و دولتی در آموزش به بیمار گفت: موضوعی که ساختار روشنی ندارد و یا در صورت وجود، هنوز پایش نشده چگونه می توان درباره موفقیت آن در بخش خصوصی و یا دولتی قضاوت کرد. گرچه این قضاوت می بایست از سوی مسئولین وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و متولیات سلامت جامعه صورت گیرد و در سطح من و امثال من نیست.

 گرشاسبی در ادامه ضمن اعلام خبر برگزاری دومین کنگره ملی آموزش به بیمار از 18 تا 20 دی ماه در تهران، هدف کلی از برپایی این کنگره را  بررسی و تقویت جایگاه آموزش به بیمار در نظام سلامت کشور دانست.

 وی اهداف اختصاصی برگزاری این کنگره را نیز برشمرد و گفت: بررسی جایگاه آموزش بیمار در نظام سلامت، بررسی آموزش بیمار و اقتصاد سلامت، بررسی جایگاه آموزش بیمار در نظام آموزشی وزارت بهداشت، بررسی جایگاه و نقش انجمن‌های علمی- تخصصی در آموزش بیمار در نظام سلامت، بررسی استانداردها ، مدل‌ها و روش‌های آموزش بیمار، بررسی مسائل قانونی آموزش بیمار، بررسی چالش‌های پرستاران در آموزش بیمار، بررسی سهم مهارت‌های ارتباطی در آموزش بیمار، مطرح کردن اهمیت و لزوم حرفه‌ای‌گری در آموزش بیمار،  بررسی فناوری اطلاعات و آموزش بیماراز جمله اهداف اختصاصی تعیین شده برای این دوره از کنگره هستند. ضمن اینکه فرآیندها و محصولات آموزشی دانشگاه‌ها، انجمن‌های علمی و تخصصی و شرکت‌ها (بخش دولتی - بخش خصوصی ) در زمینه آموزش بیمار بررسی و برترین انها انتخاب خواهد شد و جوایزی به محصولات برتر تعلق خواهد گرفت.

 دبیر اجرایی دومین کنگره ملی آموزش به بیمار به محورهای موضوعی کنگره نیز اشاره و اظهار کرد: جایگاه آموزش بیمار در نظام سلامت، استانداردها، مدل‌ها و روش‌های آموزش بیمار، فناوری آموزش

اطلاعات و آموزش بیمار، نقش انجمن‌ها و NGO  ها در آموزش بیمار، آموزش بیمار و اقتصاد سلامت

و سهم مهارت‌های ارتباطی در آموزش بیمار از جمله محورهای موضوعی برگزاری دومین کنگره ملی آموزش به بیمار هستند.

 گرشاسبی ادامه داد: کارگاه‌های جانبی با همکاری و تولیت علمی برخی از انجمن‌های علمی - تخصصی  و سازمان های دولتی و سازمان های مردم نهاد تدارک دیده شده است و کنگره از نمایشگاه جانبی با حضور شرکت‌ها ، سازمان‌ها، انجمن‌های علمی - تخصصی  و برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی (برای ارائه محصولات آموزشی درباره آموزش بیمار) برخوردار می باشد.

 بر اساس این گزارش، دومین کنگره ملی آموزش به بیمار از تاریخ 18 تا 20  دی ماه سال جاری در تالار امام مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha