شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 102544

تغذیه حوزه‌ای است که معمولا بیشتر افراد، خود را در آن متخصص می‌دانند و اطرافیانشان را راهنمایی می‌کنند و نسخه‌های بخور و نخور می‌پیچند. در صورتی که تغذیه، رشته‌ای تخصصی است و هر شخصی نمی‌تواند بدون دانش و آگاهی، درباره آن نظر دهد و به دیگران نیز توصیه کند.

بخور نخورهای خودسرانه ممنوع !
سلامت نیوز : تغذیه حوزه‌ای است که معمولا بیشتر افراد، خود را در آن متخصص می‌دانند و اطرافیانشان را راهنمایی می‌کنند و نسخه‌های بخور و نخور می‌پیچند. در صورتی که تغذیه، رشته‌ای تخصصی است و هر شخصی نمی‌تواند بدون دانش و آگاهی، درباره آن نظر دهد و به دیگران نیز توصیه کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله سیب ؛ قفسه فروشگاه های امروزی از محصولات و فرآورده هایی پر است که برچسب «فاقد چربی» دارند، ولی برای پایین نگه داشتن سطح کلسترول خون، استفاده از این محصولات گزینه مناسبی نیست. مواد غذایی فاقد چربی بیش از آن که راه حلی برای این مشکل باشند، دردسر آفرینند. روی بسیاری از فرآورده های غذایی عناوین مختلفی با عنوان فاقد چربی و کم چرب حک شده که براساس گزارش سازمان غذا و داروی آمریکا، هر یک از آنها مقادیر خاصی از چربی را نشان می دهد. موادی که برچسب فاقد چربی دارند در هر بسته حاوی کمتر از 5 / 0 گرم چربی هستند. مواد غذایی حاوی برچسب کم چرب، حاوی مقادیر مختلفی از چربی شامل 3 گرم چربی، 25 درصد چربی کمتر، یک سوم کالری کمتر یا 50 درصد چربی کمتر هستند.

برخی تصور می کنند به دلیل وجود برچسب فاقد چربی مجازند هر اندازه که می خواهند از آن ماده مصرف کنند. در حالی که بسیاری از تولیدکنندگان این قبیل مواد غذایی برای این که طعم دلچسبی به این مواد تجاری بدهند، موادی از قبیل شکر، آرد و نمک اضافه می کنند که طبیعتا باعث بالا رفتن کالری می شود. از سوی دیگر، چنانچه مواد غذایی طعم ناخوشایندی داشته باشد، افراد برای ایجاد حس رضایت به پرخوری روی می آورند.

چربی سالم، نه حذف چربی

زمانی که حرف از سلامت و بهداشت تغذیه به میان می آید، ذهن افراد به سوی مقدار مصرف چربی می رود. در حالی که نوع چربی بسیار مهم تر از میزان آن است. در واقع، محققان در مطالعات هشت ساله خود دریافتند احتمال ابتلا به حملات قلبی، سکته و سایر انواع بیماری های قلبی ـ عروقی در زنانی که از رژیم های کم چرب استفاده می کردند در مقایسه با آن گروه از زنانی که رژیم معمولی را در پیش گرفته بودند، یکسان است. برخی بررسی ها هم نشان می دهد هیچ ارتباطی میان رژیم های غذایی پرچرب و بیماری هایی از قبیل سرطان و اضافه وزن وجود ندارد. حفظ میزان چربی تا 30 درصد در رژیم غذایی بسیار اهمیت دارد ولی نکته قابل توجه، مصرف چربی های سالم برای حفظ سلامت قلب است.

چربی های خوب جایگزین چربی های مضر

کلسترول ماده ای است که به طور کلی برای عملکرد تمام اندام های بدن بخصوص هورمون ها و بافت های عصبی ضروری است. با وجود این، انواع خاصی از کلسترول مانند لیپوپروتئین های کم حجم یا LDL خطرات زیادی به همراه دارد و با بیماری های قلبی و تصلب شرایین ارتباط مستقیم دارد. با وجود این برخی چربی ها مانند لیپوپروتئین های پرحجم یا HDL، چربی های خوب و مفید محسوب می شوند.

HDL سه نوع است؛ چربی های اشباع دارای یک پیوند دوگانه مانند روغن کانولا و روغن زیتون کمک زیادی به کاهش چربی های LDL در جریان خون و نیز افزایش میزان چربی HDL خون کرده و در حقیقت HDL چربی های بد LDL را به کلی از جریان خون حذف می کنند. چربی های اشباع دارای چند پیوند دوگانه نیز در ماهی هایی از قبیل ماهی تن و سالمون یافت شده و باعث کاهش کلسترول LDL می شوند. چربی های بد، چربی های اشباع هستند و در کره، گوشت های حیوانی و لبنیات پرچرب وجود دارند. این چربی که به چربی ترانس معروف است، در روغن های هیدروژنه، محصولات تجاری پخته، فست فودها و مواد غذایی فرآوری شده وجود دارد. پزشکان همواره توصیه می کنند برش های باریک گوشت را برای خوردن انتخاب کرده و تا حد امکان از محصولات کم چرب استفاده کنید.

آنچه درباره رژیم نمی دانید

بی توجهی به رژیم غذایی می تواند روی روند کاهش وزن اثرگذار باشد. در افرادی که قصد لاغر شدن دارند، رعایت نکردن یک رژیم متعادل و درست ممکن است تمام تلاش آنها را نقش بر آب کند و در نتیجه، پاسخ معکوس بگیرند. برخی برای کاهش وزن، کالری مصرفی روزانه خود را به حداقل می رسانند و با این کار به مرور وزن اضافی خود را از دست می دهند ولی این راهکار، سوخت و ساز یا متابولیسم بدن را کند کرده و با کنار گذاشتن رژیم غذایی، بدن نسبت به قبل با سرعت کمتری کالری از دست داده و وزن دوباره به حالت قبلی خود بر می گردد.

حذف صبحانه

برخی تصور می کنند حذف صبحانه راه ساده ای برای کاهش کالری مصرفی روزانه به شمار می آید در صورتی که تنها نتیجه آن گرسنگی در طول روز و ریزه خواری در محل کار یا منزل و حجم زیاد وعده نهار می شود که کالری بیشتری را جذب بدن می کند، ولی صبحانه ای غنی از پروتئین و فیبر مانع گرسنگی در طول روز و پرخوری می شود. افرادی که وعده صبحانه را به طور کامل مصرف می کنند نسبت به افرادی که این وعده را از رژیم روزانه حذف می کنند، بدن سالم تری دارند.

کم آبی ممنوع

نوشیدن آب یکی از راهکارهایی است که می تواند روند کاهش وزن را افزایش دهد. وجود آب برای سوختن کالری ضروری است. با کم آب شدن بدن، متابولیسم و نیز سرعت کاهش وزن کم می شود. افرادی که روزانه هشت لیوان آب مصرف می کنند، بیشتر از سایر افراد با کاهش وزن مواجه می شوند.

کابوس لبنیات

در برنامه تغذیه ای بیشتر افرادی که از رژیم های خاص پیروی می کنند، مصرف لبنیات ممنوع است ولی حذف این فرآورده ها در عوض این که مفید باشد، بیشتر زیان آور است و نتیجه عکس دارد. علاوه بر این، بدن با دریافت کلسیم کافی، چربی سوزی بیشتری پیدا کرده و با کمبود کلسیم، بدن چربی بیشتری تولید می کند. شواهد حاکی از آن است که مکمل های کلسیم هرگز نمی تواند اثرات مثبت مواد غذایی حاوی این مواد را به همراه داشته باشد. همچنین سعی کنید همواره از مواد لبنی کم چربی استفاده کنید.

ورزش، راهکار کمکی

زمانی که ورزش نمی کنید و کاملا بی تحرک هستید، تمام بار کاهش وزن را بر دوش رژیم غذایی می اندازید. از این رو، از خوردن بسیاری از مواد غذایی محروم می شوید ولی با داشتن تحرک بیشتر می توان در عین تداوم بر کاهش وزن، برخی مواد مورد علاقه تان را نیز مصرف کنید.

دوی ماراتن یا غذا خوردن؟

اگر در رستوران های شلوغ شهر به مشتریان دقت کرده باشید حتما دیده اید که عده ای لقمه های غذای خود را یکی پس از دیگری در دهان گذاشته و حتی گاه نیمه جویده، آن را می بلعند. غذا خوردن، دوی ماراتن نیست که برنده و بازنده داشته باشد. آهسته غذا خوردن باعث لذت بردن بیشتر از لقمه های غذا شده و باعث می شود فرمان سیری پیش از پرخوری به مغز رسیده و فرد زودتر دست از غذا خوردن بکشد. همین مساله به ظاهر ساده نقش مؤثری در کاهش وزن دارد.

کالری زیاد نوشیدنی ها

برخی تصور می کنند اگر موقع گرسنگی به جای غذا از مایعات استفاده کنند، می توانند مانع افزایش کالری مصرفی بدن شده و به مرور کاهش وزن داشته باشند، در حالی که نوشیدنی هایی مانند قهوه، چای، نوشابه و انواع آبمیوه های شیرین فقط تشنگی را رفع کرده و نه تنها هیچ تأثیری روی گرسنگی ندارند، بلکه به دلیل شیرین بودن، کالری بیشتری جذب بدن می کنند. بهتر است مایعاتی از قبیل آب، شیر کم چرب، آب سبزیجات و آبمیوه های طبیعی را جایگزین مایعات ناسالم کنید. رعایت همین نکات ساده براحتی می تواند به شما در رسیدن به وزن ایده آل کمک کند، گرچه توصیه همیشگی «سیب» مراجعه به متخصص تغذیه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha