سلامت نیوز: خیلی‌ها به محض اینکه لنز را در چشم قرار می‌دهند دچار سوزش یا اشک ریزی می شوند. به گفته رئیس انجمن اپتومتری ایران برخی بیماری‌های زمینه‌ای، جراحی‌های عیوب انکساری و برخی مشاغل سبب می‌شود تا فرد نتواند از لنز استفاده کند.

محمدرضا زرین در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اینکه آیا امکان استفاده از لنز برای افرادی که جراحی عیوب انکساری انجام داده‌اند وجود دارد گفت: لنز معمولاً در سطح چشم‌هایی که سطح قرنیه صاف دارند بهتر قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: افرادی که به روش‌های لیزر یا PRK دید خود را اصلاح کرده‌اند کمتر تحمل استفاده از لنز را دارند چرا که سطح قرنیه این افراد کمی ناهموار است. این دسته از افراد به محض استفاده از لنز، ممکن است دچار سوزش بشوند یا احساس کنند جسم خارجی در چشم آنهاست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: حتی ممکن است برخی با استفاده از لنز در چشم خود احساس خستگی مفرط بکنند که اغلب به دلیل التهاب غدد لبه پلک بوده یا اینکه نمره لنز خوب تجویز نشده است.

زرین در پاسخ به اینکه آیا هنگام استفاده از لنز برای رفع خشکی چشم می‌توان از اشک مصنوعی استفاده کرد گفت: اشک مصنوعی را به هیچ عنوان نباید موقعی که لنز در چشم قرار دارد استفاده کرد چون روی لنز رسوب می‌کند.

به گفته رئیس انجمن اپتومتری ایران خوابیدن با لنز به ویژه لنزهای نسل قدیم به هیچ وجه مجاز نیست ولی لنزهای نسل جدید که تخلخل بیشتری برای عبور هوا دارند با اجازه متخصص منعی ندارد.

این متخصص اپتومتری همچنین به آنهایی که بیماریهای سیستمیک مانند دیابت، فشار خون و تیروئید دارند توصیه کرد تا از لنز استفاده نکنند همچنین افرادی که سطح قرنیه آنها پارگی داشته یا دچار خشکی چشم شده‌ و در محیط‌های نامتعارف مانند کارخانه موزاییک‌سازی، آجرپزی کار می‌کنند یا در معرض گرد و خاک شدید هستند نیز نباید در چشم خود لنز بگذارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha