جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 102570
سلامت نیوز: خروپف در طول دوران بارداری یک امر کاملا طبیعی است. این مشکل معمولا در 3 ماه سوم بارداری بوجود می آید. در مطالعات انجام شده نشان می دهد که تقریبا یک چهارم از خانم ها به شکل مکرر و 25 درصد دیگر در هفته های آخر بارداری به هنگام خواب خروپف می کنند.

دلایل ایجاد خروپف در بارداری

-تورم بینی: ممکن است تورم بینی تا حدودی یکی از دلایل ایجاد خروپف در طول شب باشد. سطح بالای هورمون استروژن و پروژسترون در طول بارداری به ضخیم شدن غشاء مخاطی پوشاننده بینی کمک کرده و حتی می تواند تولید مخاط در بینی را افزایش دهد.
-بالا رفتن حجم خون: در طول دوران بارداری حجم خون بالاتر رفته و رگها پهن تر می شوند. این امر نیز موجب می شود تا غشاء بینی متورم شود.
-وزن بالا: وزن بالایی که خانم های باردار در طول بارداری بدست می آورند موجب می شود تا برای آنها در هنگام خواب مشکل تنفسی ایجاد شود. علت آن می تواند وجود بافت های اضافه در اطراف گردن و حلق باشد. خروپف بلند در هنگام خواب نیز می تواند یکی از نشانه های آپنه خواب باشد. در این وضعیت مجرای تنفسی بسته شده و باعث نفس تنگی می شود. چنانچه در هنگام خواب متوجه خروپف زیاد، صداهای خاص مثل نفس نفس یا خرناس شدید با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.
-در بعضی از تحقیقات بدست آمده، خروپف میتواند یکی از نشانه های دیابت بارداری باشد. بنابراین چنانچه در هنگام خواب خروپف می کنید با پزشک خود مشورت کرده و از میزان قند خون اطمینان حاصل کنید.

راه حل های پیشنهاد شده در این زمینه


-برای کاهش خروپف پیشنهاد می شود به جای به پشت خوابیدن، به پهلو خوابیده و کمی زیر سر خود را بلند کنید.
-از خوردن الکل، مصرف تنباکو و قرص خواب جلوگیری کنید. الکل، تنباکو و قرص خواب احتمال بسته شدن مجرای تنفسی را افزایش می دهند.
-سعی کنید تا جائیکه امکان دارد بیش از اندازه معمولی که پیشنهاد شده است، در طول بارداری افزایش وزن نداشته باشید.
-برای باز شدن مجرای تنفسی می توانید از نوارهای بینی استفاده کنید. این نوارها در داروخانه ها موجود است.
-به طور مرتب ورزش کرده و از غذاهای سالم تغذیه کنید.
-از دستگاه های مرطوب کننده هوا استفاده کنید.

خر خر کردن در طول بارداری ممکن است با مشکلات بهداشتی در ارتباط باشد


طبق تحقیقات بدست آمده، ماردانی که 3 روز یا بیشتر از آن در طول هفته در بارداری خروپف می کنند احتمال زیاد می رود تا نوزادانی کوچکتر و کم وزن تر بدنیا بیاورند. شانس زایمان طبیعی دراین دسته از خانم های باردار پایین است. این اطلاعات که پس از تحقیق روی بیش از 1600 خانم باردار بدست آمده است نشان می دهد این مورد درباره خانم های بارداری که قبل از بارداری و یا در طول این دوران خروپف می کنند صادق تر است.
تحقیقات دیگری که در این زمینه انجام شده است نشان می دهد خر خر کردن در طول بارداری می تواند منجر به ایجاد مشکلات متعدد مربوط به سلامت مادر مثل فشار خون بالا و پره اکلامسی ( وضعیتی که در طول بارداری منجر به زایمان زودرس و یا مرگ مادر می شود) شود.

فشار خون بالا و پره اکلامسی از آنجائیکه خطر زایمان زودرس را افزایش می دهد با کوچک و کم وزن بودن نوزاد در ارتباط است.
منبع: نی نی سایت
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha