سلامت نیوز:‌ یک فوق تخصص عفونی کودکان با بیان اینکه تاثیر واکسن سیاه‌سرفه پس از چند سال کاهش پیدا می‌کند، گفت: در گروه سنی نوجوانان و جوانان ممکن است مواردی از بیماری سیاه سرفه دیده شود، به همین علت لازم است در این زمینه به فکر واکسن‌های جدیدتری از سیاه سرفه باشیم که قابل استفاده در سنین بالای شش سالگی هستند.

دکتر آناهیتا سنایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بیماری سیاه سرفه از جمله بیماری‌هایی است که مانند آبله مرغان یا سرخک، فرد پس از یک مرتبه ابتلا در برابر آن مصونیت پیدا نمی‌کند، اظهار کرد:‌ به همین خاطر سازمان بهداشت جهانی همواره بر ایمنی یافتن بدن مردم از طریق واکسیناسیون تاکید می‌کند.

وی افزود: کودکان زیر پنج سال و بویژه کودکان کمتر از یکسال در گروه افراد پرخطر ابتلا به سیاه سرفه قرار می‌گیرند. در این گروه شدت علائم و عوارض بیماری بسیار شدید است و حتی می‌تواند منجر به مرگ شود.

این فوق تخصص عفونی کودکان با اشاره به اینکه چندین دهه از عمر ساخت واکسن سیاه سرفه در دنیا می‌گذرد، اظهار کرد: بیش از 80 درصد کودکان دنیا حداقل سه دوز از این واکسن را در زمان کودکی دریافت می‌کنند و نسبت به این بیماری مصونیت پیدا می‌کنند.

سنایی ادامه داد: در ایران هم سال‌هاست که این واکسن به صورت بخشی از واکسن سه گانه (دیفتری، کزاز و سیاه سرفه) وجود دارد و در برنامه واکسیناسیون کشوری قرار گرفته و باعث کاهش موارد شدید و عارضه‌دار بیماری شده است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه تاثیر واکسن سیاه سرفه پس از چند سال کاهش پیدا می‌کند، گفت: در گروه سنی نوجوانان و جوانان ممکن است مواردی از بیماری سیاه سرفه دیده شود، به همین علت لازم است در این زمینه به فکر واکسن‌های جدیدتری از سیاه سرفه باشیم که قابل استفاده در سنین بالای شش سالگی هستند.

وی افزود: واکسن‌های موجود به علت عوارض بالا پس از شش سالگی قابل استفاده نیستند و هیچ کشوری هم از آن‌ها استفاده نمی‌کند.

سنایی با بیان اینکه اکنون واکسن‌های جدید "آسلولار" سیاه‌سرفه در تعدای از کشورهای دنیا تزریق می‌شود که دارای اثربخشی مناسبی هستند، گفت: این نوع جدید واکسن در سنین بالای شش سالگی قابل تزریق است که قیمت بالایی دارد و هنوز وارد ایران نشده است.

سیاه‌سرفه یک بیماری باکتریال است که به علّت حملات شدید سرفه می‌تواند منجر به کبودی گردد. پیش از رواج واکسیناسیون بیش از ۹۳ درصد موارد بیماری در کودکان زیر 10 سال اتفاق می‌افتاد. انتقال بیماری از طریق ذرات تنفسی است و می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha