سلامت نیوز: رئیس انجمن علوم اعصاب ایران گفت : پ‍ژوهشگران مرکز تحقیقات سلولی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی ایران با همکاری پ‍ژوهشگاه پلیمر موفق شدند از فناوری نانو برای درمان ضایعات نخاعی استفاده کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر محمد تقی جغتایی روز پنجشنبه در کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی اظهار داشت: وقتی قطع نخاع صورت می گیرد و یا نخاع دچار ضایعه می شود در محل ضایعه سلول های گلیال جمع می شوند که این سلول ماده گلیکو پروتئین را در خود آزاد می کند و حاصل آن ایجاد یک سد گلیالی در محل ضایعه است.

وی با بیان اینکه رشته های عصبی یا آکسون ها مغز را به اندام و اندام را به مغز مرتبط می کند افزود: رشته های عصبی در هنگام ترمیم و رشد به این سد گلیالی برخورد می کنند و در نتیجه از رشد این رشته های عصبی جلوگیری می شود و اصطلاحا ، فرد آسیب دیده نخاعی دچار زخم گلیکال می شود.

دبیر دومین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی افزود: پ‍ژوهشگران دو مرکزیاد شده موفق شده اند که آنزیمی که مانع از زخم گلیالی می شود را از طریق نانو پارتیکل به محل ضایعه تزریق کنند تا آنزیم به تدریج آزاد شده و زخم را از بین ببرد.

رئیس انجمن علوم اعصاب ایران اظهارداشت: نانو پارتیکلی که آنزیم را به محل ضایعه می رساند نیز به دست توانای پژوهشگران پلیمر و دانشگاه علوم پزشکی ایران ساخته شده است.

جغتایی همچنین اظهارداشت : پژوهشگران تحقیقات سلولی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی ایران به دنبال راه حلی برای درمان های سلولی مولکولی ضایعات نخاعی هستند که در این راستا طرح هایی را در دست اجرا دارند.

وی گفت : استفاده از سلول های مخاط بویایی در درمان ضایعات نخاعی ، استفاده از سلول های شوآن ، سلول های مغز استخوان و اخیرا سلول های مزانشیم چربی از دیگر طرح هایی است که در دانشگاه علوم پزشکی ایران در دست اجرا است.

رئیس انجمن علوم اعصاب ایران خاطرنشان کرد: نتایج این طرح ها در مدل های آزمایشگاهی بر روی حیوانات ، آثار خوبی داشته و در مجلات معتبر بین المللی نیز به چاپ رسیده است.

جغتایی افزود : استفاده از مهندسی بافت از دیگر طرح های در دست اجراست که در آن داربست های بیومتریال توسط محققان مرکز تحقیقات سلولی مولکولی انشگاه علوم پزشکی ایران طراحی شده است.

دومین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی که به مدت سه روز در حال برگزاری است تا فردا جمعه در محل مرکز بین المللی همایشهای رازی به کار خود ادامه می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha