رودخانه‌ای مملو از کف به امتداد حدودا دو کیلومتر به مدد آب آلوده‌اش بیش از چندین هکتار زمین کشاورزی را خشک کرده است، به طوریکه این زمین‌ها با وجود خاک مرغوب محصول قابل توجهی نمی‌دهد و این آب آلوده بلای جان عرصه‌های طبیعی‌ یکی از شهرستان‌های استان اصفهان شده است.

فاضلاب صنعتی زرین‌شهر بلای جان زمین‌های کشاورزان
سلامت نیوز:‌ رودخانه‌ای مملو از کف به امتداد حدودا دو کیلومتر به مدد آب آلوده‌اش بیش از چندین هکتار زمین کشاورزی را خشک کرده است، به طوریکه این زمین‌ها با وجود خاک مرغوب محصول قابل توجهی نمی‌دهد و این آب آلوده بلای جان عرصه‌های طبیعی‌ یکی از شهرستان‌های استان اصفهان شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مهرآباد، منطقه‌ای در نزدیکی زرین شهر و در فاصله چند کیلومتری کارخانه ذوب آهن است که زمین‌های کشاورزی آن با فاضلاب شهری و بخشی از فاضلاب کارخانه ذوب آهن آبیاری می‌شود و کشاورزان معتقدند نفوذ این فاضلاب به آب‌های زیر زمینی و آبیاری محصولات کشاورزی با آن سبب شده محصولات کشاورزی این منطقه هرساله کمتر شود و یا بنیه‌ خود را از دست دهند.

زمین‌های خود را با فاضلاب آبیاری می‌کنیم


اکبر عزتیان، کشاورز ساکن مهر آباد می‌گوید: زمین‌های این منطقه شنی هستند و چون آب در این زمین‌ها نفوذ می‌کند و شن نیز نفوذپذیری بالایی دارد تمام آب‌های زیرزمینی منطقه توسط این آب آلوده شده‌اند و حتی در برخی سال‌ها به دلیل آلوده بودن بیش از اندازه آب کشاورزان خودشان اقدام به کشت نکرده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: آب تمام حوضچه‌هایی که برای ذخیره آب در زمین‌های کشاورزی حفر می‌شود با این فاضلاب پر می‌شود و کشاورز ناچار است زمین‌های خود را با این فاضلاب آبیاری کند و پساب صنعتی ذوب‌آهن که در این کانال جریان دارد باعث تخریب چند برابری زمین‌های کشاورزی این منطقه شده است.

این کشاورز زرین شهری با بیان اینکه در زمینه آلودگی این کانال و آب‌های ورودی به آن چندین بار با مسوولان شهری و حتی استانی مکاتبه کرده‌ایم، اما تاکنون به وضعیت این کانال رسیدگی نشده است،‌ گفت: بوی تعفن این آب حتی گاهی اجازه نمی‌دهد کشاورزان سر زمین‌های خود بروند.

موسی اسماعیلی، یکی دیگر از کشاورزان این منطقه می‌گوید: هرساله درصدی از محصولات به دلیل آلودگی آب یا از بین می‌رود و یا درست به بار نمی‌نشیند و به عنوان یک کشاورز نمی‌دانم محصولی که تولید می‌کنم و توسط این آب به اجبار آبیاری می‌کنم چه کیفیتی دارد.

وی با اشاره به اینکه زمین‌های این منطقه به علت شنی بودن محل بسیار مناسبی برای کاشت برنج است، می‌افزاید: آب این کانال به قدری آلوده است که نمی‌توان از آن برای آبیاری برنج استفاده کرد زیرا هم محصول را از بین می‌برد و هم بوی تعفن آن قابل تحمل نیست.

وی خاطرنشان کرد: زمین‌های این منطقه بهترین محصولات زراعی را تولید می‌کنند، اما کار کشاورزی منطقه به دلیل وجود این آلودگی‌ها کساد شده است و کشاورزان متاسفانه بهترین زمین‌های منطقه را رها کرده و رفته‌اند.

نمی‌توان آلوده بودن فاضلاب زرین‌شهر را کتمان کرد


عضو کمیسیون کشاورزی، آب و محیط ‌زیست مجلس شورای اسلامی درباره آلودگی آب این منطقه گفت: دغدغه اصلی استان اصفهان، مسائل زیست محیطی شده است که این نشان از ضعف مدیریت محیط‌ زیست است چرا که از موضوع تالاب گاوخونی تا افزایش آلاینده‌های هوای کلان‌شهر اصفهان مورد انتقاد همگان است.

علی ایرانپور، اظهار کرد: چهار سند برای آلوده بودن فاضلاب شهر زرین شهر و ریختن آن به رودخانه زاینده رود وجود دارد؛ ابتدا اینکه کارشناس امور آب اداره کل حفاظت از محیط‌ زیست استان اصفهان اعلام کرده است که این آب حاوی مواد بسیار خطرناک میکروبی است.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی و مراکز بهداشتی استان نیز میکروبی بودن این آب را تایید کرد‌ه‌اند و همچنین از وجود فلزات سنگین در این آب خبر دادند.

ایرانپور ادامه داد: شواهد موجود از محل و وضعیت ظاهری و بوی تعفن نیز یکی از ساده‌ترین راه‌کارهای تشخیص آلودگی این آب است و رییس کارگروه کمیسیون کشاورزی و محیط‌ زیست مجلس شورای اسلامی نیز آلوده بودن این آب را تایید کرده است.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌ زیست مجلس ادامه داد: افرادی از پاک بودن این آب و یا سالم بودن هوای اصفهان و شهرهای صنعتی استان دم می‌زنند که خود روزهای کمی در استان، مستقر و جزء مدیران اجرایی پروازی استان هستند و خانواده آنها در تهران قرار گرفته‌اند.

ایرانپور تصریح کرد: کسی که زن و بچه‌اش در تهران است و خانه‌ای در اصفهان ندارد نمی‌تواند مدعی این باشد که هوا، آب و خاک منطقه‌ای که مردم از آن می‌نالند سالم است. بنده به عنوان یک کارشناس محیط زیست صحبت می‌کنم و عضو کمیسیون تخصصی مجلس در امور آب، محیط زیست و کشاورزی هستم و به خوبی وضعیت محیط زیست استان را درک می‌کنم.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: دغدغه اصلی استان اصفهان، مسائل زیست محیطی شده است که این نشان از ضعف مدیریت محیط‌زیست استان دارد. امروز وضعیت محیط‌ زیست استان اصفهان مطلوب نیست و این نشان می‌دهد که محیط زیست نتوانسته وظیفه خود را به خوبی ایفا کند. شاهد آلودگی صنایع بزرگ، نیروگاه‌ها، ذوب‌آهن و فولادمبارکه که خواسته یا ناخواسته به دلیل صنعتی بودن، آلاینده هم هستند و اعمال رفتارهای تبعیض آمیز با آنها هستیم.

وی اظهار کرد: از رییس سازمان محیط‌ زیست و وزیر نیرو به کمیسیون اصل 90 شکایت کرده‌ام زیرا این دو ارگان مسئول وضعیت نابه سامان محیط‌زیست استان اصفهان هستند و باید نسبت به مستندات ارایه شده در این کمیسسیون پاسخگو باشند.

ایرانپور به فاضلاب شهری زرین شهر اشاره کرد و گفت: طبق مدارک و مستندات قانونی از سال 1388 تا امروز یعنی چهار سال متوالی مکاتباتی هم از طرف مردم و هم از طرف مسوولان منطقه و نمایندگان نسبت به خطرات این فاضلاب و تاثیرات منفی آن بر شهرهای مبارکه و دیزیچه، هشدار و به مدیرکل بحران و مدیرکل محیط‌زیست استان نیز چندین بار اخطار داده شده است.

وی افزود: برخی تصور می‌کنند با تکذیب می‌توانند موضوع به این مهمی را از سر خود باز دارند، این در حالی است که اداره کل محیط‌ زیست و شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان باید نسبت به رفع چنین مشکلی اقدام می‌کردند، اما متاسفانه اقدامی انجام نداده‌اند و اگر گفته می‌شود که این فاضلاب توسط فولادمبارکه خریداری می‌شود فقط سه سال طول می‌کشد تا عملیات فاضلاب و لوله‌کشی آن انجام شود.

نماینده مردم مبارکه در مجلس اظهار کرد: اگر برخی نمی‌دانند که عمق فاجعه چقدر است من آمادگی دارم مستندات خود را ارایه کنم و نمی‌شود چنین معضل بزرگی را کتمان کرد. باید قبول کنیم که محیط‌زیست و شرکت آب و فاضلاب به تعهدات خود عمل نکرده‌اند.

ایرانپور خاطرنشان کرد: علاوه بر شکایت به کمیسیون اصل 90 ، خانم ابتکار و آقای چیت‌چیان باید به کمیسیون کشاورزی، آب و محیط‌زیست نسبت به فاجعه‌های زیست محیطی استان پاسخگو باشند.

پساب زرین شهر و فولاد مبارکه سالم است!


هفته گذشته معاون فنی اداره کل محیط زیست استان اصفهان در جمع خبرنگاران، پساب فاضلاب کارخانه فولاد مبارکه را آلوده ندانست و گفت که تصفیه خانه‌های این شرکت از بهترین تصفیه‌خانه‌های فاضلاب است و کاملا این پساب استاندارد بوده و سالم است.

رجبعلی قاسمی ادامه داد: پساب زرین شهر نیز یک زه‌آب است که به دلیل بالا آمدن آب‌های زیرزمینی در این منطقه توسط آب منطقه‌ای کشیده شده و بعدها تصفیه خانه به آن متصل شده است، 80 درصد مردم زرین شهر فاضلاب ندارند و یا به شبکه فاضلاب متصل نیستند و تصفیه‌خانه آن‌ها به خوبی آب را تصفیه می‌کند و این کار بر اساس استانداردهای ملی انجام می‌شود.

وی، آنچه در خصوص این پساب‌ها گفته می‌شود را ادعا دانست و تکذیب کرد و افزود: نمی‌توان چشمی گفت اینجا آلوده و جای دیگری سالم است.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha