كاهش هزینه‌های درمان یكی از خواسته‌های اصلی مردم از مسوولان است؛ خواسته‌ای كه بارها تكرار شده و از طریق رسانه‌های مختلف هم انعكاس پیدا كرده، اما تا زمانی كه این خواسته جامه‌عمل به خود بگیرد راه درازی در پیش است و بیماری و درمان روندی است كه با انتظار كشیدن جور درنمی‌آید...

سلامت نیوز: كاهش هزینه‌های درمان یكی از خواسته‌های اصلی مردم از مسوولان است؛ خواسته‌ای كه بارها تكرار شده و از طریق رسانه‌های مختلف هم انعكاس پیدا كرده، اما تا زمانی كه این خواسته جامه‌عمل به خود بگیرد راه درازی در پیش است و بیماری و درمان روندی است كه با انتظار كشیدن جور درنمی‌آید...

در این میان چه كاری از دست خودمان ساخته است؟ خود ما كه هر كدام مسوول سلامت و بیماری خودمان و البته خانواده‌مان هستیم.

1. مقایسه قیمت


اولین راه این است هنگامی پزشك نسخه‌ را می‌نویسد از او بپرسید دارویی كه برای شما نوشته در نوع‌های مختلف و با قیمت‌های مختلف ما به ازایی دارد یا نه؟ و آیا این دارو
تحت‌ قرارداد بیمه است یا نه؟ درست است كه خیلی از پزشكان حوصله و حتی شاید آگاهی در این زمینه ندارند اما می‌توانید این سوال را از مسوولان داروخانه‌ها هم بپرسید و از آنها بخواهید در صورت امكان دارویی كه قیمت كمتری دارد به شما بدهند.


2. بیمه دارد یا ندارد؟


برخی داروها را می‌توان با بیمه تهیه كرد اما بعضی داروها و خدمات تحت پوشش بیمه نیستند و باید هزینه آنها را پرداخت كنید. به جز این موارد می‌توانید هزینه برخی داروها و خدمات را پرداخت كنید و بعد از تكمیل روند درمان با نامه و تاییدیه‌ای كه از مركز ارائه‌دهنده خدمات گرفته‌اید به بیمه یا سازمان مربوطه مراجعه كنید و هزینه‌های آن را به صورت درصدی یا كامل بازپس بگیرید.


3. امورمالی سازمان‌ها


گذشته از بیمه برخی از سازمان و موسسه‌ها هم می‌توانند تا حدی در این زمینه به شما كمك كنند. پس سعی كنید اطلاعاتتان را بالا ببرید و ببینید سازمانی كه در آن مشغول به كار هستید، می‌تواند شما را در تهیه داروها و انجام روند درمان حمایت كند یا نه. برخی شركت‌ها و سازمان‌ها علاوه بر قرارداد بیمه‌ای كه دارند با دریافت نسخه و برگه رسید هزینه‌ای كه انجام داده‌اید بخشی از هزینه‌ها را –به‌خصوص اگر بیمار خاص باشید- تامین می‌كنند.


4. بیمه با دقت


بیمه، بهترین و آسان‌ترین راه كاهش هزینه‌هاست به شرطی كه بیمه درستی را انتخاب كرده باشید. پس اگر می‌خواهید هزینه‌های درمانی خود و خانواده‌‌تان پایین بیاید با پرس‌وجو از افراد خانواده و افرادی كه در این زمینه شناخت دارند یك بیمه مناسب پیدا كنید و خود را پایبند یك بیمه نامناسب كه هزینه‌های درمان شما را تامین نمی‌كند، نكنید.


5. ملاقات با پزشك


درست است كه هزینه یك ویزیت ساده هم بالاست اما با انتخاب یك پزشك مطمئن و متبحر و دیدار مرتب او – مثلا هر 6 ماه یكبار- هزینه‌های درمان خود را با شناسایی زودتر بیماری احتمالی پایین بیاورید. یقینا یك آزمایش ادرار هزینه بسیار پایین‌تری از هزینه‌های درمان یك بیمار مبتلا به دیالیز دارد.


6. تغذیه مناسب و ورزش


بله چرا تعجب می‌كنید اگر می‌خواهید هزینه‌های درمانتان كاهش پیدا كند باید تغذیه مناسبی داشته باشید و ورزش را در برنامه‌های هفتگی خود بگنجانید. ثبت‌نام در كلاس ورزش، تهیه یك كفش مناسب برای پیاده‌روی، تغذیه سالم و گنجاندن سبزی و میوه در برنامه غذایی یك‌صدم هزینه‌های درمان و دارو نیست.


7. نصف کردن قرص‌ها


خیلی‌وقت‌ها پزشكان داروهای اضافه به ما می‌دهند یا داروهایی را در نسخه‌شان می‌نویسند كه به تازگی تهیه كرده‌ایم. مثل قرص سرماخوردگی، استامینوفن، شربت‌ها و... می‌توانید از پزشكتان سوال كنید كه آیا با داشتن این قرص‌ها و داروها در خانه كه تاریخ انقضایشان هم نگذشته می‌‌توانید روند درمان را پیگیری كنید. حتی می‌توانید داروهایی كه دارید را به یكی از داروخانه‌داران آشنایتان نشان دهید و از او بخواهید ببیند داروی شما قابل‌استفاده است. همچنین مثلا اگر پزشك قرصی برای شما می‌نویسد كه 20 میلی‌گرم قرص X است و شما از همان قرص، 40 میلی‌گرمی‌اش را در خانه دارید، می‌توانید از او اجازه بگیرید و با نصف كردن آن هزینه خرید دوباره قرص را به هزینه‌هایتان اضافه نكنید.
منبع:‌ هفته نامه زندگی مثبت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha