سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰

دانشمندان اعلام کردند: قلدری کردن کودکان الزاما ریشه در رفتارهای بد خانوادگی آنها نداشته و با مسائل ژنتیکی مرتبط است.

قلدری کودکان عامل ژنتیکی دارد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، این مسئله که رفتار کودکان نتیجه عملکرد ژنی یا حاصل تربیت آنها است، همواره مورد بحث دانشمندان بوده است.

اما آزمایش جدیدی روی دوقلوها نشان داد: کودکانی که به انجام رفتارهای قلدرانه تمایل دارند، به طور ژنتیکی مستعد بروز این حالات هستند چه والدین آنها با هم جنگ و دعوا داشته باشند و چه نداشته باشند.

محققان دانشگاه ویرجینیا اطلاعات جمع آوری شده از تحقیق روی 2051 کودک حاصل از تولد 1045 دوقلو را مورد بررسی قرار دادند.

از این افراد که همگی در پایان دوران نوجوانی خود بودند درخصوص اینکه آیا شاهد درگیری بین والدینشان بودند یا نه سوالاتی پرسیده شد و در صورت مثبت بودن جواب در مورد دفعات دعواها نیز از آنها پرسش شد. همچنین درخصوص انجام رفتارهای ضد اجتماعی همچون قلدری در دوران کودکی نیز از این افراد سوال شد.

محققان پاسخ های این دوقلوها را با پاسخ های اقوام آنها که دارای 50 درصد مشخصه های ژنتیکی مشترک با این افراد بودند، مقایسه کردند.

نتیجه تحقیق نشان داد: دوقلوهای همسان در صورتی که اقوام آنها نیز رفتارهای ضد اجتماعی از خود نشان می دادند، بیش از سایرین به بروز این اخلاقیات تمایل داشتند و این امر صرف نظر از مشاهده اختلافات بین والدینشان بود.

به گفته دانشمندان، ژن ها احتمالا بیش از اختلافات بین والدین در بروز رفتارهای ضد اجتماعی سهیم هستند.

محققان معتقدند: ژن های مرتبط با بروز این گونه رفتارها، در تنظیم هورمون های استرس نقش دارند.

آزمایشات قبلی غیبت ژن MAOA که آنزیم مکمل "اکسیداس آ مونوآمین" را تولید می کند، با بروز رفتارهای پرخاشگرانه در مردان مرتبط دانسته بود. یافته های تحقیق جدید دانشمندان در نشریه "رشد کودکان" به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha