سلامت نیوز : یک روانشناس بر ضرورت آموزش درس «تنظیم خود» در کنار «تنظیم خانواده» در دانشگاه‌ها و حتی قبل از آن را ضروری دانست و از والدین خواست اختلاف دیدگاه با فرزندان و حتی اشتباهات آنها را بپذیرند.

حجت الله فراهانی در گفت و گو با فارس، اظهار داشت: اختلاف نسل ها همیشه وجود داشته و نمی توان آن را کتمان کرد. مثل این می ماند که ما روزنامه های دیروز را امروز بخوانیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران تصریح کرد: این نکته که تفاوت نسل امروز با نسل قبل از حالت عادی خارج شده بر کسی پوشیده نیست. در واقع تفاوت 2 نسل تنها به لحاظ عددی نیست بلکه از نظر کیفیت هم تفاوت فاحشی بین نسل امروز و دیروز وجود دارد.

فراهانی گفت: تفاوت 2 نسل به مدل ارتباطی، طرز لباس پوشیدن و انتخاب رشته تحصیلی نیز مربوط می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران اظهار داشت: تفاوت میان والدین و فرزندان امروز به گونه‌ای است که اگر اختلاف سنی 20 سال باشد، اما در عمل 40 سال به نظر می رسد.

وی افزود: مهمترین چیزی که در این میان مطرح است همان بحث اطلاع رسانی از طریق دنیای مجازی و ماهواره است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران ادامه داد: بهتر است والدین انعطاف بیشتری در تعاملاتشان با فرزندان نشان دهند و فرزندان هم جایگاه خودشان را بدانند.این مهم با آموزش محقق می شود.

وی افزود: بد نیست اگر آموزش عالی ما درسی به نام «تنظیم خود» نیز تدریس کند تا جوانان با روحیات نسل خود و نسل قبل آشنا شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران گفت: در کنار اینها باید ویژگی های فرهنگی جامعه نیز به جوانان آموزش داده شود. گاهی تفاوت رفتار نتیجه عدم آگاهی است.

وی با اشاره به نقش رسانه به ویژه صدا و سیما ادامه داد: صدا و سیما تریبون خوبی برای آموزش جامعه اعم از والدین و فرزندان برای پذیرش تفاوتها است.

وی افزود: سوالی که اکثر والدین از کارشناسان می پرسند این است که چه شیوه تربیتی را باید در رابطه با فرزندان در پیش بگیرند. پاسخ این است که صمیمیت در کنار قاطعیت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران تصریح کرد: نجات فاصله ای که امروز میان 2 نسل دیده می شود ناشی از دوری و عدم صمیمیت است.

وی افزود: این فاصله به نزدیکی هر چه بیشتر نوجوان با همسالانش منجر می شود. در دوره نوجوانی همسالان تاثیرپذیری زیادی از یکدیگر دارند که رفتار والدین آن را تشدید می کند.

فراهانی گفت: سلامت همسالان دراین میان بسیار مهم است. والدین باید مراقب دوستان فرزندانشان باشند.

وی افزود: بهترین راهکار این است که والدین مطالعاتشان را درباره دوره نوجوانی بیشتر کنند. این شناخت موجب می‌شود تا اختلاف بین این 2 به حداقل ممکن برسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران تصریح کرد: علاوه بر شناخت باید با فرزندان با محبت رفتار کنیم به آنها فرصت اشتباه بدهیم. نباید فراموش کینم که آنها نیز دچار اشتباهات می شوند که مداخله بجا و مناسب والدین می تواند مسیر درست را به فرزندان نشان دهد.

وی افزود: محبت دلها را نفوذپذیر می کند. فرزندان هرگز نمی گویند والدینشان را قبول ندارند بلکه تنها با نسل قبلیشان اختلاف دیدگاه دارند. اختلافی که می تواند با زبان بیان شود و راه حل آن با حضور طرفین پیدا شود.توبیخ و تنبیه آن هم در دوره ای که نوجوان بحران هویت را پشت سر می گذارد آثار جبران ناپذیری دارد.

این متخصص بهداشت روانی ادامه داد: اگر والدین در دوران کودکی و نوجوانی به فرزندانشان فرصت اشتباه دادن را بدهند و از طرفی با حمایت عاطفی و محبت آنها را حمایت کنند، زمینه مراقبت از خود را در آینده توسط فرزندانشان فراهم می کنند.

وی افزود: بسیاری از نوجوانانی که والدین امروز با آنها با بی محبتی رفتار می کنند در آینده آنها را به خانه های سالمندان می سپارند. رفتاری که پسندیده نیست اما در نتیجه برخورد والدین با فرزندان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران خاطر نشان کرد: دوره کودکی فقط دوره تأمین نیازهای مائی کودک نیست. فرزندان می توانند روی فرشی قدیمی و دور سفره ای ساده اما صمیمی بنشینند اما دستان پرمهر والدینشان در دستشان باشد و غذایشان را با خنده و نشاط صرف کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha