سلامت نیوز : پدر علم ژنتیک ایران گفت: اکثر بیماری‌های واگیر، بیماری‌های روانی و حتی سرماخوردگی نیز ریشه ژنتیک دارند اما این عوامل محیطی است که به فعال شدن عوامل ژنتیکی دامن می‌زند.

داریوش فرهود در گفت وگو با فارس، درباره تعداد مراکز غربالگری ژنتیک در ایران اظهار داشت: تعداد این مراکز نسبت به جمعیت کشور خوب است و رشد خوبی دارند.‌غربالگری در این مراکز با استفاده از خون مادر انجام می‌شود.

فرهود ادامه داد: در هفته‌های دهم و یازدهم بارداری، خون مادر گرفته و در دستگاه‌های ویژه آزمایش می‌شود.

وی گفت: هر چند در ایران گفته می‌شود که نتیجه این آزمایشات 80 تا 90 درصد پیش‌بینی کننده است اما تجربیات بین‌المللی رقمی حدود 70 درصد را نشان می‌دهد. در واقع منفی کاذب و مثبت کاذب این آزمایشها بین 20 تا 30 درصد است.

پدر علم ژنتیک ایران درباره تحقیقاتی که اخیراً درباره بیماری MS در حال انجام است، اظهار داشت: نه تنها MS بلکه بیماری‌های عفونی و واگیردار نیز زمینه‌های ژنتیکی دارند.

وی افزود: البته این به معنی کم اثر بودن عوامل محیطی نیست. زمینه وراثتی برای ابتلا به اختلالات از اجداد به ما منتقل می‌شود اما این محیط است که به آن دامن می‌زند و موجب بروز آن می‌شود.

فرهود ادامه داد: اگر به نوعی باکتری در ابتدا به اختلال MS برسند، تنها یک مورد را گفته‌اند چرا که عواملی مانند تشعشعات، غذاها، مناسبات خانوادگی و آلودگی محیط زیست هم در ابتلا به اختلالات اهمیت دارد.

پدر علم ژنتیک ایران با تأکید بر ژنتیکی بودن اکثر اختلالات گفت: حتی سرماخوردگی نیز ژنتیکی است.

وی افزود: اختلالات روانی نیز ژنتیکی هستند و استرس به عنوان عاملی اکتسابی که در نتیجه فشار موقعیت‌ها به وجود می آید،موجب پیدایش آن اختلال می‌شود.

فرهود درباره کنترل اختلالات ژنتیکی تصریح کرد: تالاسمی و هموفیلی قابل کنترل هستند اما بسیاری از بیماری‌ها هستند که کنترل شده نیستند.

وی ادامه داد: حدود 20 هزار بیماری ژنتیک وجود دارد ولی باید گفت بیماری‌های کروموزومی مانند سندروم داون و کلاین فلتر با غربالگری قابل کنترل هستند.

وی افزود: در سندروم داون، به دلیل افزایش سن مادر در ابتلا به این بیماری، می‌توان با آموزش زوج ها جلوی بروز این اختلال را در نسل بعدی گرفت.

فرهود گفت: البته ممکن است سن پدر هم علاوه بر سن مادر در ابتلا به اختلال داون موثر باشد.

وی افزود: تشخیص این اختلال با آزمایشی تحت عنوان آمنیوسنتز قابل کنترل است. چرا که ضریب خطای این آزمایش نیم درصد هم نیست.

پدر علم ژنتیک ایران درباره اخلاق‌زیستی در بین درمانگران اظهار داشت: آموزش مهمترین چیزی است که مانع بی‌اخلاقی در حوزه پزشکی و درمان می‌شود. آموزش باید از خانه و از بدو تولد شروع شود.

فرهود تصریح کرد: آنقدر این موضوع را تکرار کردم که یونسکو «اخلاق از مهد کودک»‌را تدارک دید. با 2 واحد درسی نمی‌توان اخلاق پزشکی را به جوانی که 23 سال از عمرش رفته و با تمام فوت و فن‌های بی‌اخلاقی آشنا شده، آموزش داد.

وی خاطرنشان کرد: دومین نکته یادگیری اخلاق از اسطوره‌هاست. استادان، پزشکان، هنرمندان و ورزشکاران می‌توانند الگوهای اخلاق در جامعه به ویژه برای نوجوانان و جوانان باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha