سلامت نیوز :  وزیر بهداشت گفت: تعرفه‌های پزشکی ۹۳ در جلسه بعدی شورای عالی بیمه تصویب می‌شود. در مورد تعطیل برخی مراکز تصویربرداری هم باید گفت نگهداری این دستگاه‌ها بسیار گران است و اگر از خزانه غیب کمکی نشود، نمی‌توانیم همه این مراکز را سر پا نگه داریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ حسن قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه مراسم تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد گزارش تحقیق و تفحص مجلس از مواد اولیه دارویی تاریخ گذشته گفت: شاهدی از اینکه مواد اولیه دارویی تاریخ گذشته باشد در این گزارش نبوده و اسناد کافی هم به دست نیامده است، به نظر می‌رسد اینگونه صحبت‌ها و اطلاع‌رسانی آن باعث نگرانی مردم شود.

وی گفت: تاریخ گذشته شدن دارو ارتباطی با مواد اولیه دارویی ندارد بلکه در مورد برخی ملزومات پزشکی مانند چسب مطرح بوده که اشکال داشته است در حالی که مواد اولیه دارو مسئولیتش با سازمان غذا و دارو است و حتماً آزمایش‌های مکرر انجام می‌شود و مواد نامناسب معلوم می‌شود چرا که دارو شوخی نیست.

وی گفت: اگر قرار باشد دارویی موثر نباشد در حالی که بیمار هزینه بسیار می‌کند ظلم بسیاری به بیماران است و این گزارش از اساس صحت ندارد.

وزیر بهداشت همچنین در مورد سهم بالای اعتبار واردات دارویی از پرداختی بیمه گفت: داروهایی که وارد می‌کنیم قیمتشان بسیار گران است و تفاوت قیمت آنها در مقایسه با تولیدات داخل فاحش است. عمده‌ واردات دارو برای بیماران خاص و صعب‌العلاج است به  طوری که فاکتورهای متعدد خونی را باید وارد کنیم، گاهی برای یک جراحی ساده دولت 40 میلیون تومان از جیب باید پرداخت کند به همین دلیل برای این دسته از این داروها هزینه زیادی می‌شود.

هاشمی گفت: 90 درصد داروها تولید داخل است اما در مقایسه با داروهای وارداتی که مبلغ ارز آنها زیاد است تفاوت بسیاری دارد.

وی افزود: اینکه رئیس سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده هزینه زیادی بابت واردات دارو می‌دهد به معنی این نیست که کیفیت تولیدات داخلی آن قدر ناتوان است که مجبور هستیم وارد کنیم.

وزیر بهداشت گفت: با این وجود تا پایان دوره 4 ساله هدف‌گذاری کرده‌ایم تا با کمک سازمان انتقال خون و بخش خصوصی به جمع‌آوری پلاسما بپردازیم که هزینه نزدیک به 300 میلیون دلار را شامل می‌شود تا به سرعت این داروها و فرآورده های خونی را در داخل تولید کنیم.

وی افزود: نمی‌توانیم بگوییم واردات دارو کم شده است، متأسفانه واردات رو به افزایش است و ما هم در 6 ماه اول هدف کاهش واردات را نداشته‌ایم اما با بازاری مواجه شدیم که کمبود شدید دارویی داشته و مردم گرفتار آن بودند.

وی گفت: بنابراین ما عکس آن عمل کردیم، شرکت‌های وارد کننده را تشویق کردیم تا دارو وارد کنند چرا که اگر واردات نباشد آثارش بیشتر از گران شدن دارو متوجه مردم می‌شود.

وی گفت: اضافه شدن واردات جزء سیاستهای ما نیست و در آینده به کمیت و کیفیت داروها توجه خواهیم کرد.

وزیر بهداشت در مورد استعفای رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به دلیل تخلیه دانشکده پیراپزشکی آن گفت: رئیس دانشگاه خسته شده بود، استعفای خود را داد و ما هم قبول کردیم، زمین دانشکده پیراپزشکی وقفی بود و چیزی که وقف باشد نه فقط در این زمینه بلکه اگر واقف راضی نباشد، ماندن در آن مکان یک دقیقه هم صلاح نیست، هم‌اکنون به دنبال آن هستیم که زمین دیگری را برایشان مهیا کنیم.

هاشمی در مورد بودجه دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: به همت مدیران و دولت، مشکل بودجه این دانشگاه حل شده اما کمبودها همنچنان باقی است.

وی در مورد رقم بودجه این دانشگاه ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: مطمئناً تمام بودجه‌ای که مد نظر بوده محقق نشده چرا که سرجمع اعتبارات دولت که 210 هزار میلیارد بوده محقق نشده است.

هاشمی همچنین در مورد رسانه‌ای شدن معضل ایدز در جامعه گفت: مخفی کردن ایدز و موارد مشابه آن صلاح نیست، نمی‌توانیم سلامت جامعه را پنهان کنیم و باید به بیماران و دستگاه‌ها بگوییم که اطلاع‌رسانی کنند و در مورد آن هشدار دهند بنابراین باید این زنگ خطر را به صورت شفاف به مردم اطلاع دهیم.

وزیر بهداشت در مورد تعرفه‌های درمانی سال ۹۳نیز گفت: تعرفه‌ها وارد کار کارشناسی شده و در جلسه آینده شورای عالی بیمه مصوب می‌شوند مسلماً رقم تعرفه‌ها با توجه به تورم 40 درصدی افزایش خواهند یافت.

هاشمی همچنین درمورد بیمه داروهای ناباروری گفت: ما در انتشار این خبر عجله کرده‌ایم چرا که هدفمان کمک به مردم بود در حالی که باید بیمه آن را اعلام می‌کرد.

وی افزود: بیمه در زمینه داروهای ناباروری مصوبه‌ای نداشته و فقط توافقی بین بیمه و وزارت بهداشت انجام شده است و امیدواریم کدورت پیش آمده برطرف شود.

وزیر بهداشت همچنین در مورد تعطیل دستگاه‌های ام‌آر‌آی و تصویربرداری در برخی بیمارستان‌های دولتی گفت: مشکلی که در زمینه این دستگاه‌ها وجود دارد تولید لوازم یدکی آنها و تعرفه غیرواقعی آنها است، گاهی تعویض سالانه تیوپ این دستگاه‌ها رقم بالایی می‌شود که نمی‌توانیم با این تعرفه آن را جبران کنیم.

وی با اشاره به اینکه در زمینه دستگاه‌های تصویربرداری به دانشگاه علوم پزشکی اجازه خرید داده شده، گفت: مراکز درمانی با کمبود منابع خود به سختی از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند و تعداد قابل توجهی از این دستگاه‌ها نمی‌توانند سرپا باشند.

وزیر بهداشت گفت: امیدواریم از خزانه غیب به ما کمک شود تا این مراکز را سرپا نگه داریم.

هاشمی تصریح کرد: تحریم‌ها بر تأمین این وسایل اثری نداشته است و امروز مشکلی برای تأمین و ورود تجهیزات و دارو نداریم اما آنچه مسلم است اجاره این تجهیزات مقرون به صرفه نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha